Kirjallisuuskartoitus virtuaalitodellisuuspeleistä tehdyistä tutkimuksista

Virtuaalitodellisuus on kasvattanut suosiotaan viimeisen 10 vuoden aikana. Suosion lisääntymisen takia virtuaalitodellisuuspeleistä tehtyjen tutkimusten määrä on noussut huomattavasti. Kyseessä on systemaattinen kirjallisuuskartoitus, mikä pyrkii kartoittamaan virtuaalitodellisuuspeleistä tehdyt tut...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Tamminen, Aleksi, Tamminen, Sakari
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76075
_version_ 1826225733312184320
author Tamminen, Aleksi Tamminen, Sakari
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tamminen, Aleksi Tamminen, Sakari Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tamminen, Aleksi Tamminen, Sakari Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tamminen, Aleksi
datasource_str_mv jyx
description Virtuaalitodellisuus on kasvattanut suosiotaan viimeisen 10 vuoden aikana. Suosion lisääntymisen takia virtuaalitodellisuuspeleistä tehtyjen tutkimusten määrä on noussut huomattavasti. Kyseessä on systemaattinen kirjallisuuskartoitus, mikä pyrkii kartoittamaan virtuaalitodellisuuspeleistä tehdyt tutkimukset vuosilta 2010-2020 ja saada tietoa, millä tavoilla niitä ollaan tutkittu, mitä aihepiirejä on tutkittu ja mitä laitteita niissä on käytetty. Tutkimuksen tuloksista voidaan huomata, että Oculus Riftin ja HTC Vive:n julkaisemisen jälkeen virtuaalitodellisuuspeleistä tehtyjen tutkimusten määrä on kasvanut huomattavasti. Suosituin tutkimustyyppi oli validointitutkimukset ja aihepiireistä suosituin oli käyttäjäkokemus. Validointitutkimusten määrästä voidaan päätellä, että käytännön testaaminen on tärkeää, kun tutkitaan virtuaalitodellisuuspelejä. Käyttäjäkokemusta tutkivat tutkimukset taas pyrkivät selittämään, miten virtuaalitodellisuudessa pelaaminen eroaa normaalista pelaamisesta. Virtual reality has increased in popularity during the last 10 years. This popularity has also increased the amount of studies conducted about virtual reality games considerably. This thesis is a systematic mapping study about virtual reality games during the years of 2010-2020 and aims to investigate how the studies were conducted, what topics were studied and what devices were used in the studies. The results show that since the release of Oculus Rift and HTC Vive the amount of studies conducted about virtual reality games have increased considerably. Most studies were validation studies and the most studied topic was user experience which indicates that practical testing is very important for studying virtual reality games. User experience studies on the other hand aim to explain how virtual reality games differ from traditional games.
first_indexed 2024-09-11T08:51:35Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isom\u00f6tt\u00f6nen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tamminen, Aleksi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tamminen, Sakari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-31T09:57:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-31T09:57:34Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76075", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Virtuaalitodellisuus on kasvattanut suosiotaan viimeisen 10 vuoden aikana. Suosion lis\u00e4\u00e4ntymisen takia virtuaalitodellisuuspeleist\u00e4 tehtyjen tutkimusten m\u00e4\u00e4r\u00e4 on noussut huomattavasti. Kyseess\u00e4 on systemaattinen kirjallisuuskartoitus, mik\u00e4 pyrkii kartoittamaan virtuaalitodellisuuspeleist\u00e4 tehdyt tutkimukset vuosilta 2010-2020 ja saada tietoa, mill\u00e4 tavoilla niit\u00e4 ollaan tutkittu, mit\u00e4 aihepiirej\u00e4 on tutkittu ja mit\u00e4 laitteita niiss\u00e4 on k\u00e4ytetty. Tutkimuksen tuloksista voidaan huomata, ett\u00e4 Oculus Riftin ja HTC Vive:n julkaisemisen j\u00e4lkeen virtuaalitodellisuuspeleist\u00e4 tehtyjen tutkimusten m\u00e4\u00e4r\u00e4 on kasvanut huomattavasti. Suosituin tutkimustyyppi oli validointitutkimukset ja aihepiireist\u00e4 suosituin oli k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemus. Validointitutkimusten m\u00e4\u00e4r\u00e4st\u00e4 voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n testaaminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, kun tutkitaan virtuaalitodellisuuspelej\u00e4. K\u00e4ytt\u00e4j\u00e4kokemusta tutkivat tutkimukset taas pyrkiv\u00e4t selitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, miten virtuaalitodellisuudessa pelaaminen eroaa normaalista pelaamisesta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Virtual reality has increased in popularity during the last 10 years. This popularity has also increased the amount of studies conducted about virtual reality games considerably. This thesis is a systematic mapping study about virtual reality games during the years of 2010-2020 and aims to investigate how the studies were conducted, what topics were studied and what devices were used in the studies. The results show that since the release of Oculus Rift and HTC Vive the amount of studies conducted about virtual reality games have increased considerably. Most studies were validation studies and the most studied topic was user experience which indicates that practical testing is very important for studying virtual reality games. User experience studies on the other hand aim to explain how virtual reality games differ from traditional games.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-31T09:57:34Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-31T09:57:34Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "50", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kirjallisuuskartoitus virtuaalitodellisuuspeleist\u00e4 tehdyist\u00e4 tutkimuksista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105313318", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virtuaalitodellisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "systemaattiset kirjallisuuskatsaukset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "virtual reality", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76075
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:40Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/23a2603a-4375-4188-ad90-4b70e36f2213\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105313318.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tamminen, Aleksi Tamminen, Sakari Kirjallisuuskartoitus virtuaalitodellisuuspeleistä tehdyistä tutkimuksista Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 pelit virtuaalitodellisuus systemaattiset kirjallisuuskatsaukset virtual reality games
title Kirjallisuuskartoitus virtuaalitodellisuuspeleistä tehdyistä tutkimuksista
title_full Kirjallisuuskartoitus virtuaalitodellisuuspeleistä tehdyistä tutkimuksista
title_fullStr Kirjallisuuskartoitus virtuaalitodellisuuspeleistä tehdyistä tutkimuksista Kirjallisuuskartoitus virtuaalitodellisuuspeleistä tehdyistä tutkimuksista
title_full_unstemmed Kirjallisuuskartoitus virtuaalitodellisuuspeleistä tehdyistä tutkimuksista Kirjallisuuskartoitus virtuaalitodellisuuspeleistä tehdyistä tutkimuksista
title_short Kirjallisuuskartoitus virtuaalitodellisuuspeleistä tehdyistä tutkimuksista
title_sort kirjallisuuskartoitus virtuaalitodellisuuspeleistä tehdyistä tutkimuksista
title_txtP Kirjallisuuskartoitus virtuaalitodellisuuspeleistä tehdyistä tutkimuksista
topic Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 pelit virtuaalitodellisuus systemaattiset kirjallisuuskatsaukset virtual reality games
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka games pelit systemaattiset kirjallisuuskatsaukset virtuaalitodellisuus virtual reality
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76075 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105313318
work_keys_str_mv AT tamminenaleksi kirjallisuuskartoitusvirtuaalitodellisuuspeleistätehdyistätutkimuksista