Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton kriittiset menestystekijät

Asiakkaita ja asiakassuhteita koskevan tiedon merkitys on noussut keskeiseen asemaan yritysten toteuttaman liiketoiminnan menestymisen kannalta. Tästä johtuen asiakkuudenhallinnan ja sen toteuttamisen tukena käytettävien asiakkuudenhallintajärjestelmien käyttö on kasvattanut suosiotaan yritysten kes...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Järvinen, Riku
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76061
_version_ 1826225815337041920
author Järvinen, Riku
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Järvinen, Riku Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Järvinen, Riku Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Järvinen, Riku
datasource_str_mv jyx
description Asiakkaita ja asiakassuhteita koskevan tiedon merkitys on noussut keskeiseen asemaan yritysten toteuttaman liiketoiminnan menestymisen kannalta. Tästä johtuen asiakkuudenhallinnan ja sen toteuttamisen tukena käytettävien asiakkuudenhallintajärjestelmien käyttö on kasvattanut suosiotaan yritysten keskuudessa. Yritykset voivat saavuttaa monenlaisia hyötyjä asiakkuudenhallintajärjestelmien käytön avulla, mutta järjestelmien käyttöönoton onnistumisprosentti on yleisesti alhainen. Tässä kandidaatintutkielmassa tutkitaan kirjallisuuskatsauksen avulla asiakkuudenhallintajärjestelmien käyttöönoton kriittisiä menestystekijöitä sekä niiden merkitystä käyttöönoton onnistumisessa. Lisäksi tutkielmassa pyritään selvittämään, vaikuttavatko tunnistetut kriittiset menestystekijät käyttöönoton onnistumiseen itsenäisesti vai ulottuuko niiden vaikutus myös muihin menestystekijöihin. Tutkielman tuloksena havaittiin, että vaikka asiakkuudenhallintajärjestelmää pidetään pohjimmiltaan teknologisena ratkaisuna, on merkittävin osa sen käyttöönoton onnistumisen kannalta kriittisessä asemassa olevista menestystekijöistä luonteeltaan inhimillisiä. Lisäksi tutkielmassa havaittiin, että yksittäiset tai yksittäiseen ulottuvuuteen kuuluvat kriittiset menestystekijät eivät voi taata käyttöönoton onnistumista, vaan menestystekijät voivat vaikuttaa toisiinsa ja siksi niitä on syytä käsitellä joukkona. Voidaankin todeta, että asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönotto on teknologisen ratkaisun käyttöönottoa laajempi prosessi, jonka menestymistä voidaan edistää parhaiten inhimillisten, teknologisten ja prosesseihin liittyvien kriittisten menestystekijöiden kokonaisvaltaisen ja tasapuolisen käsittelyn avulla. The importance of information regarding customers and customer relationships has become central in terms of business success. As a result, the use of customer relationship management and customer relationship management systems has become increasingly popular among firms. Firms can achieve a wide range of benefits by using CRM systems, but the success rate of their implementation is generally low. This bachelor’s thesis has been implemented as a literature review and its aim is to examine the critical success factors for the implementation of CRM systems and to describe how these factors enhance the success of the implementation. The thesis also aims to determine whether the identified critical success factors impact independently on the success of the implementation or does their impact extend to other success factors. As a result, it was found that although the CRM system is fundamentally a technological solution, most of the success factors that are critical to the success of its implementation are human by nature. Furthermore, the thesis found that a successful implementation cannot be guaranteed by paying attention to either single success factors or factors that belong to a single dimension since the factors can be interrelated, and they should therefore be considered as a set. It can therefore be concluded that the implementation of an CRM system is a process that goes beyond the adoption of a technological solution and the best way to promote the success of it is to address the human, technological and process-related critical success factors in a holistic and balanced way.
first_indexed 2021-05-31T20:00:56Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Halttunen, Veikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "J\u00e4rvinen, Riku", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-30T16:08:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-30T16:08:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76061", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Asiakkaita ja asiakassuhteita koskevan tiedon merkitys on noussut keskeiseen asemaan yritysten toteuttaman liiketoiminnan menestymisen kannalta. T\u00e4st\u00e4 johtuen asiakkuudenhallinnan ja sen toteuttamisen tukena k\u00e4ytett\u00e4vien asiakkuudenhallintaj\u00e4rjestelmien k\u00e4ytt\u00f6 on kasvattanut suosiotaan yritysten keskuudessa. Yritykset voivat saavuttaa monenlaisia hy\u00f6tyj\u00e4 asiakkuudenhallintaj\u00e4rjestelmien k\u00e4yt\u00f6n avulla, mutta j\u00e4rjestelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton onnistumisprosentti on yleisesti alhainen. T\u00e4ss\u00e4 kandidaatintutkielmassa tutkitaan kirjallisuuskatsauksen avulla asiakkuudenhallintaj\u00e4rjestelmien k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton kriittisi\u00e4 menestystekij\u00f6it\u00e4 sek\u00e4 niiden merkityst\u00e4 k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton onnistumisessa. Lis\u00e4ksi tutkielmassa pyrit\u00e4\u00e4n selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n, vaikuttavatko tunnistetut kriittiset menestystekij\u00e4t k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton onnistumiseen itsen\u00e4isesti vai ulottuuko niiden vaikutus my\u00f6s muihin menestystekij\u00f6ihin. Tutkielman tuloksena havaittiin, ett\u00e4 vaikka asiakkuudenhallintaj\u00e4rjestelm\u00e4\u00e4 pidet\u00e4\u00e4n pohjimmiltaan teknologisena ratkaisuna, on merkitt\u00e4vin osa sen k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton onnistumisen kannalta kriittisess\u00e4 asemassa olevista menestystekij\u00f6ist\u00e4 luonteeltaan inhimillisi\u00e4. Lis\u00e4ksi tutkielmassa havaittiin, ett\u00e4 yksitt\u00e4iset tai yksitt\u00e4iseen ulottuvuuteen kuuluvat kriittiset menestystekij\u00e4t eiv\u00e4t voi taata k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton onnistumista, vaan menestystekij\u00e4t voivat vaikuttaa toisiinsa ja siksi niit\u00e4 on syyt\u00e4 k\u00e4sitell\u00e4 joukkona. Voidaankin todeta, ett\u00e4 asiakkuudenhallintaj\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto on teknologisen ratkaisun k\u00e4ytt\u00f6\u00f6nottoa laajempi prosessi, jonka menestymist\u00e4 voidaan edist\u00e4\u00e4 parhaiten inhimillisten, teknologisten ja prosesseihin liittyvien kriittisten menestystekij\u00f6iden kokonaisvaltaisen ja tasapuolisen k\u00e4sittelyn avulla.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The importance of information regarding customers and customer relationships has become central in terms of business success. As a result, the use of customer relationship management and customer relationship management systems has become increasingly popular among firms. Firms can achieve a wide range of \nbenefits by using CRM systems, but the success rate of their implementation is generally low. This bachelor\u2019s thesis has been implemented as a literature review and its aim is to examine the critical success factors for the implementation of CRM systems and to describe how these factors enhance the success of the implementation. The thesis also aims to determine whether the identified critical success factors impact independently on the success of the implementation or does their impact extend to other success factors. As a result, it was found that although the CRM system is fundamentally a technological solution, most of the success factors that are critical to the success of its implementation are human by nature. Furthermore, the thesis found that a successful implementation cannot be guaranteed by paying attention to either single success factors or factors that belong to a single dimension since the factors can be interrelated, and they should therefore be considered as a set. It can therefore be concluded that the implementation of an CRM system is a process that goes beyond the adoption of a technological solution and the best way to promote the success of it is to address the human, technological and process-related critical success factors in a holistic and balanced way.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-30T16:08:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-30T16:08:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "43", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "asiakkuudenhallintaj\u00e4rjestelm\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "CRM", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kriittiset menestystekij\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Asiakkuudenhallintaj\u00e4rjestelm\u00e4n k\u00e4ytt\u00f6\u00f6noton kriittiset menestystekij\u00e4t", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105303306", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietoj\u00e4rjestelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiakkuudenhallinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "menestystekij\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00f6\u00f6notto", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76061
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:28Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3fa9e9a8-9860-41c0-95a0-61269c7cb8c3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105303306.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Järvinen, Riku Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton kriittiset menestystekijät asiakkuudenhallintajärjestelmä CRM kriittiset menestystekijät Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tietojärjestelmät asiakkuudenhallinta menestystekijät käyttöönotto
title Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton kriittiset menestystekijät
title_full Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton kriittiset menestystekijät
title_fullStr Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton kriittiset menestystekijät Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton kriittiset menestystekijät
title_full_unstemmed Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton kriittiset menestystekijät Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton kriittiset menestystekijät
title_short Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton kriittiset menestystekijät
title_sort asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton kriittiset menestystekijät
title_txtP Asiakkuudenhallintajärjestelmän käyttöönoton kriittiset menestystekijät
topic asiakkuudenhallintajärjestelmä CRM kriittiset menestystekijät Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 tietojärjestelmät asiakkuudenhallinta menestystekijät käyttöönotto
topic_facet 601 CRM Information Systems Science Tietojärjestelmätiede asiakkuudenhallinta asiakkuudenhallintajärjestelmä kriittiset menestystekijät käyttöönotto menestystekijät tietojärjestelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76061 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105303306
work_keys_str_mv AT järvinenriku asiakkuudenhallintajärjestelmänkäyttöönotonkriittisetmenestystekijät