Opettajalta saadun positiivisen palautteen ja työrauhan yhteys oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin luokassa oppilaiden kokemana

Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää oppilaiden kokemusta opettajalta saadun käyttäytymiseen kohdistuvan positiivisen palautteen yhteyttä oppilaan vertaissuhteisiin ja opettaja-oppilassuhteisiin oppilaiden kokemana. Lisäksi selvitettiin, muuttuuko yhteys, kun malliin lisättiin oppilaan kokemus lu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kauppinen, Ida
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76049
_version_ 1826225696187351040
author Kauppinen, Ida
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kauppinen, Ida Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kauppinen, Ida Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kauppinen, Ida
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää oppilaiden kokemusta opettajalta saadun käyttäytymiseen kohdistuvan positiivisen palautteen yhteyttä oppilaan vertaissuhteisiin ja opettaja-oppilassuhteisiin oppilaiden kokemana. Lisäksi selvitettiin, muuttuuko yhteys, kun malliin lisättiin oppilaan kokemus luokan työrauhasta sekä oppilaan luokka-aste ja sukupuoli. Tutkimus oli kvantitatiivinen poikittaistutkimus. Aineisto koostui ProKoulu-hankkeen aineistosta. Tutkittavat olivat 2.-6.-luokkalaiset oppilaat (n = 6420). Aineisto analysoitiin hierarkisella regressioanalyysilla, jossa toteutettiin kaksi mallia. Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että oppilaan kokemus opettajalta saadusta käyttäytymiseen kohdistuvasta positiivisesta palautteesta ja oppilaan kokemus luokan työrauhasta olivat yhteydessä sekä vertaissuhteiden että opettaja-oppilassuhteen kokemiseen 2.-6.-luokkalaisilla oppilailla. Kokemus opettaja-oppilassuhteesta heikkeni hieman iän myötä. Lisäksi tytöt kokivat vertaissuhteet hieman paremmiksi kuin pojat. Tulokset osoittavat opettajan toiminnalla olevan merkittävä vaikutus oppilaiden vuorovaikutussuhteisiin luokassa. Oppilaiden sosiaalisilla suhteilla koulussa on merkittävä rooli oppilaiden hyvinvoinnin kannalta. Siksi toivotun käyttäytymisen ja positiivisten vuorovaikutussuhteiden tukemiseen tulisikin kiinnittää erityistä huomiota ensimmäisiltä luokilta lähtien.
first_indexed 2021-05-31T20:00:56Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Savolainen, Hannu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kauppinen, Ida", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-30T14:28:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-30T14:28:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76049", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 oppilaiden kokemusta opettajalta saadun k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen kohdistuvan positiivisen palautteen yhteytt\u00e4 oppilaan vertaissuhteisiin ja opettaja-oppilassuhteisiin oppilaiden kokemana. Lis\u00e4ksi selvitettiin, muuttuuko yhteys, kun malliin lis\u00e4ttiin oppilaan kokemus luokan ty\u00f6rauhasta sek\u00e4 oppilaan luokka-aste ja sukupuoli. Tutkimus oli kvantitatiivinen poikittaistutkimus. Aineisto koostui ProKoulu-hankkeen aineistosta. Tutkittavat olivat 2.-6.-luokkalaiset oppilaat (n = 6420). Aineisto analysoitiin hierarkisella regressioanalyysilla, jossa toteutettiin kaksi mallia.\nTutkimuksen tuloksissa ilmeni, ett\u00e4 oppilaan kokemus opettajalta saadusta k\u00e4ytt\u00e4ytymiseen kohdistuvasta positiivisesta palautteesta ja oppilaan kokemus luokan ty\u00f6rauhasta olivat yhteydess\u00e4 sek\u00e4 vertaissuhteiden ett\u00e4 opettaja-oppilassuhteen kokemiseen 2.-6.-luokkalaisilla oppilailla. Kokemus opettaja-oppilassuhteesta heikkeni hieman i\u00e4n my\u00f6t\u00e4. Lis\u00e4ksi tyt\u00f6t kokivat vertaissuhteet hieman paremmiksi kuin pojat.\nTulokset osoittavat opettajan toiminnalla olevan merkitt\u00e4v\u00e4 vaikutus oppilaiden vuorovaikutussuhteisiin luokassa. Oppilaiden sosiaalisilla suhteilla koulussa on merkitt\u00e4v\u00e4 rooli oppilaiden hyvinvoinnin kannalta. Siksi toivotun k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ja positiivisten vuorovaikutussuhteiden tukemiseen tulisikin kiinnitt\u00e4\u00e4 erityist\u00e4 huomiota ensimm\u00e4isilt\u00e4 luokilta l\u00e4htien.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-30T14:28:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-30T14:28:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "positiivinen palaute", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tukeminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6rauha", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajalta saadun positiivisen palautteen ja ty\u00f6rauhan yhteys oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin luokassa oppilaiden kokemana", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105303294", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaaliset suhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vertaissuhteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettaja-oppilassuhde", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76049
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:28Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/82b2b4f4-d0d9-4486-9e2d-8d3a3b74a4dd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105303294.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kauppinen, Ida Opettajalta saadun positiivisen palautteen ja työrauhan yhteys oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin luokassa oppilaiden kokemana positiivinen palaute käyttäytymisen tukeminen työrauha Erityispedagogiikka Special Education 101 sosiaaliset suhteet vuorovaikutus vertaissuhteet opettaja-oppilassuhde
title Opettajalta saadun positiivisen palautteen ja työrauhan yhteys oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin luokassa oppilaiden kokemana
title_full Opettajalta saadun positiivisen palautteen ja työrauhan yhteys oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin luokassa oppilaiden kokemana
title_fullStr Opettajalta saadun positiivisen palautteen ja työrauhan yhteys oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin luokassa oppilaiden kokemana Opettajalta saadun positiivisen palautteen ja työrauhan yhteys oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin luokassa oppilaiden kokemana
title_full_unstemmed Opettajalta saadun positiivisen palautteen ja työrauhan yhteys oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin luokassa oppilaiden kokemana Opettajalta saadun positiivisen palautteen ja työrauhan yhteys oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin luokassa oppilaiden kokemana
title_short Opettajalta saadun positiivisen palautteen ja työrauhan yhteys oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin luokassa oppilaiden kokemana
title_sort opettajalta saadun positiivisen palautteen ja työrauhan yhteys oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin luokassa oppilaiden kokemana
title_txtP Opettajalta saadun positiivisen palautteen ja työrauhan yhteys oppilaiden sosiaalisiin suhteisiin luokassa oppilaiden kokemana
topic positiivinen palaute käyttäytymisen tukeminen työrauha Erityispedagogiikka Special Education 101 sosiaaliset suhteet vuorovaikutus vertaissuhteet opettaja-oppilassuhde
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education käyttäytymisen tukeminen opettaja-oppilassuhde positiivinen palaute sosiaaliset suhteet työrauha vertaissuhteet vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76049 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105303294
work_keys_str_mv AT kauppinenida opettajaltasaadunpositiivisenpalautteenjatyörauhanyhteysoppilaidensosiaalisiinsuhte