Summary: | Tässä tutkimuksessa haluttiin selvittää oppilaiden kokemusta opettajalta saadun käyttäytymiseen kohdistuvan positiivisen palautteen yhteyttä oppilaan vertaissuhteisiin ja opettaja-oppilassuhteisiin oppilaiden kokemana. Lisäksi selvitettiin, muuttuuko yhteys, kun malliin lisättiin oppilaan kokemus luokan työrauhasta sekä oppilaan luokka-aste ja sukupuoli. Tutkimus oli kvantitatiivinen poikittaistutkimus. Aineisto koostui ProKoulu-hankkeen aineistosta. Tutkittavat olivat 2.-6.-luokkalaiset oppilaat (n = 6420). Aineisto analysoitiin hierarkisella regressioanalyysilla, jossa toteutettiin kaksi mallia.
Tutkimuksen tuloksissa ilmeni, että oppilaan kokemus opettajalta saadusta käyttäytymiseen kohdistuvasta positiivisesta palautteesta ja oppilaan kokemus luokan työrauhasta olivat yhteydessä sekä vertaissuhteiden että opettaja-oppilassuhteen kokemiseen 2.-6.-luokkalaisilla oppilailla. Kokemus opettaja-oppilassuhteesta heikkeni hieman iän myötä. Lisäksi tytöt kokivat vertaissuhteet hieman paremmiksi kuin pojat.
Tulokset osoittavat opettajan toiminnalla olevan merkittävä vaikutus oppilaiden vuorovaikutussuhteisiin luokassa. Oppilaiden sosiaalisilla suhteilla koulussa on merkittävä rooli oppilaiden hyvinvoinnin kannalta. Siksi toivotun käyttäytymisen ja positiivisten vuorovaikutussuhteiden tukemiseen tulisikin kiinnittää erityistä huomiota ensimmäisiltä luokilta lähtien.
|