Obučenie russkomu kak rodnomu v Finlândii - celi obučeniâ v predstavlenii raznyh učastnikov i deâtelej učebnogo processa (Eri toimijoiden käsitykset venäjä äidinkielenä -opetuksen tavoitteista)

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen venäjä äidinkielenä opetusta Suomessa. Tutkimus pyrkii vastaamaan kysymyksiin siitä, millaisia ovat eri toimijoiden käsitykset venäjä äidinkielenä opetuksen tavoitteista, eroavatko nämä käsitykset toisistaan ja mitkä tekijät vaikuttavat käsityksiin ja opetuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ilmanen, Kukka-Maria
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:rus
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76037
_version_ 1828193059671638016
author Ilmanen, Kukka-Maria
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ilmanen, Kukka-Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ilmanen, Kukka-Maria Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ilmanen, Kukka-Maria
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelen venäjä äidinkielenä opetusta Suomessa. Tutkimus pyrkii vastaamaan kysymyksiin siitä, millaisia ovat eri toimijoiden käsitykset venäjä äidinkielenä opetuksen tavoitteista, eroavatko nämä käsitykset toisistaan ja mitkä tekijät vaikuttavat käsityksiin ja opetuksen tavoitteisiin. Toimijoina tutkimuksessa tarkastellaan suomalaista kielipolitiikkaa, opettajia, oppilaita ja oppilaiden vanhempia. Opetuksen tavoitteita tarkastellaan tutkimuksessa suomalaisen kielipolitiikan ja siihen kuuluvan monikielisyyden tukemisen näkökulmasta kuitenkin pyrkien ymmärtämään myös muiden toimijoiden näkökulmat. Tutkimusaineistoksi on kerätty virallisten dokumenttien lisäksi 14 puolistrukturoitua teemahaastattelua, joista viidessä on haastateltu opettajia, viidessä vanhempia ja neljässä oppilaita. Venäjä äidinkielenä -opetuksen tutkiminen on tärkeää, sillä monikielisyyden tukemisella katsotaan olevan lukuisia hyötyjä, ja venäjänkieliset ovat Suomen suurin kielivähemmistö. Monikielisyys ja monikulttuurisuus ovat voimavara, joka tukee oppilaan kieli-identiteettiä, itsetuntoa ja integroitumista yhteiskuntaan. Lisäksi oman äidinkielen opetuksen tutkiminen on yleisesti ottaen tärkeää ja ajankohtaista, sillä aiempien tutkimusten mukaan opetuksen tavoitteissa eri kielten välillä on suuria eroja ja opetuksen järjestelyihin liittyy useita ongelmia. Tutkimuksessamme selvisi, että eri toimijoiden käsitykset opetuksen tavoitteista, etenkin konkreettisten tavoitteiden osalta, eivät kohtaa. Kaikki opettajat ja vanhemmat pitivät oman äidinkielen tukemista tärkeänä ja kokivat monikielisyyden tukemisen tavoitteen merkitykselliseksi, mutta ymmärrys siitä, millaisia konkreettisia tavoitteita ja hyötyjä oman äidinkielen opetuksella on, erosi eri toimijoiden välillä. Tähän vaikuttivat muun muassa vastaajien oma koulutustausta ja kokemukset kielenoppimisesta. Tutkimuksessamme selvisi myös, että useat käytännön järjestelyihin liittyvät kysymykset vaikuttivat tavoitteiden asetteluun tunneilla ja että suomalainen kielipolitiikka ja käytäntö eivät kohtaa. Koulujen ympäristö ja mahdollisuudet eivät vastanneet opetussuunnitelman kuvaamaa monikulttuurisuutta tukevaa koulua, jossa oman äidinkielen opetusta toteutetaan yhteistyössä muiden opettajien kanssa.
first_indexed 2024-09-11T08:52:01Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "L\u00e4hteenm\u00e4ki, Mika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ilmanen, Kukka-Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-28T11:44:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-28T11:44:48Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76037", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkastelen ven\u00e4j\u00e4 \u00e4idinkielen\u00e4 opetusta Suomessa. Tutkimus pyrkii vastaamaan kysymyksiin siit\u00e4, millaisia ovat eri toimijoiden k\u00e4sitykset ven\u00e4j\u00e4 \u00e4idinkielen\u00e4 opetuksen tavoitteista, eroavatko n\u00e4m\u00e4 k\u00e4sitykset toisistaan ja mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat k\u00e4sityksiin ja opetuksen tavoitteisiin. Toimijoina tutkimuksessa tarkastellaan suomalaista kielipolitiikkaa, opettajia, oppilaita ja oppilaiden vanhempia.\nOpetuksen tavoitteita tarkastellaan tutkimuksessa suomalaisen kielipolitiikan ja siihen kuuluvan monikielisyyden tukemisen n\u00e4k\u00f6kulmasta kuitenkin pyrkien ymm\u00e4rt\u00e4m\u00e4\u00e4n my\u00f6s muiden toimijoiden n\u00e4k\u00f6kulmat. Tutkimusaineistoksi on ker\u00e4tty virallisten dokumenttien lis\u00e4ksi 14 puolistrukturoitua teemahaastattelua, joista viidess\u00e4 on haastateltu opettajia, viidess\u00e4 vanhempia ja nelj\u00e4ss\u00e4 oppilaita.\nVen\u00e4j\u00e4 \u00e4idinkielen\u00e4 -opetuksen tutkiminen on t\u00e4rke\u00e4\u00e4, sill\u00e4 monikielisyyden tukemisella katsotaan olevan lukuisia hy\u00f6tyj\u00e4, ja ven\u00e4j\u00e4nkieliset ovat Suomen suurin kieliv\u00e4hemmist\u00f6. Monikielisyys ja monikulttuurisuus ovat voimavara, joka tukee oppilaan kieli-identiteetti\u00e4, itsetuntoa ja integroitumista yhteiskuntaan. Lis\u00e4ksi oman \u00e4idinkielen opetuksen tutkiminen on yleisesti ottaen t\u00e4rke\u00e4\u00e4 ja ajankohtaista, sill\u00e4 aiempien tutkimusten mukaan opetuksen tavoitteissa eri kielten v\u00e4lill\u00e4 on suuria eroja ja opetuksen j\u00e4rjestelyihin liittyy useita ongelmia. \nTutkimuksessamme selvisi, ett\u00e4 eri toimijoiden k\u00e4sitykset opetuksen tavoitteista, etenkin konkreettisten tavoitteiden osalta, eiv\u00e4t kohtaa. Kaikki opettajat ja vanhemmat pitiv\u00e4t oman \u00e4idinkielen tukemista t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 ja kokivat monikielisyyden tukemisen tavoitteen merkitykselliseksi, mutta ymm\u00e4rrys siit\u00e4, millaisia konkreettisia tavoitteita ja hy\u00f6tyj\u00e4 oman \u00e4idinkielen opetuksella on, erosi eri toimijoiden v\u00e4lill\u00e4. T\u00e4h\u00e4n vaikuttivat muun muassa vastaajien oma koulutustausta ja kokemukset kielenoppimisesta. Tutkimuksessamme selvisi my\u00f6s, ett\u00e4 useat k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n j\u00e4rjestelyihin liittyv\u00e4t kysymykset vaikuttivat tavoitteiden asetteluun tunneilla ja ett\u00e4 suomalainen kielipolitiikka ja k\u00e4yt\u00e4nt\u00f6 eiv\u00e4t kohtaa. Koulujen ymp\u00e4rist\u00f6 ja mahdollisuudet eiv\u00e4t vastanneet opetussuunnitelman kuvaamaa monikulttuurisuutta tukevaa koulua, jossa oman \u00e4idinkielen opetusta toteutetaan yhteisty\u00f6ss\u00e4 muiden opettajien kanssa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-28T11:44:48Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-28T11:44:48Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "83", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "rus", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "oma \u00e4idinkieli", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ven\u00e4j\u00e4 \u00e4idinkielen\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Obu\u010denie russkomu kak rodnomu v Finl\u00e2ndii - celi obu\u010deni\u00e2 v predstavlenii raznyh u\u010dastnikov i de\u00e2telej u\u010debnogo processa (Eri toimijoiden k\u00e4sitykset ven\u00e4j\u00e4 \u00e4idinkielen\u00e4 -opetuksen tavoitteista)", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105283282", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ven\u00e4j\u00e4n kieli ja kulttuuri", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Russian Language and Culture", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "312", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tavoitteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kaksikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikielisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monikulttuurisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76037
language rus
last_indexed 2025-03-31T20:03:24Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/7409f28a-a720-4d06-ae64-65667af1ef1b\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105283282.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ilmanen, Kukka-Maria Obučenie russkomu kak rodnomu v Finlândii - celi obučeniâ v predstavlenii raznyh učastnikov i deâtelej učebnogo processa (Eri toimijoiden käsitykset venäjä äidinkielenä -opetuksen tavoitteista) oma äidinkieli venäjä äidinkielenä Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 opetus tavoitteet kaksikielisyys monikielisyys monikulttuurisuus
title Obučenie russkomu kak rodnomu v Finlândii - celi obučeniâ v predstavlenii raznyh učastnikov i deâtelej učebnogo processa (Eri toimijoiden käsitykset venäjä äidinkielenä -opetuksen tavoitteista)
title_full Obučenie russkomu kak rodnomu v Finlândii - celi obučeniâ v predstavlenii raznyh učastnikov i deâtelej učebnogo processa (Eri toimijoiden käsitykset venäjä äidinkielenä -opetuksen tavoitteista)
title_fullStr Obučenie russkomu kak rodnomu v Finlândii - celi obučeniâ v predstavlenii raznyh učastnikov i deâtelej učebnogo processa (Eri toimijoiden käsitykset venäjä äidinkielenä -opetuksen tavoitteista) Obučenie russkomu kak rodnomu v Finlândii - celi obučeniâ v predstavlenii raznyh učastnikov i deâtelej učebnogo processa (Eri toimijoiden käsitykset venäjä äidinkielenä -opetuksen tavoitteista)
title_full_unstemmed Obučenie russkomu kak rodnomu v Finlândii - celi obučeniâ v predstavlenii raznyh učastnikov i deâtelej učebnogo processa (Eri toimijoiden käsitykset venäjä äidinkielenä -opetuksen tavoitteista) Obučenie russkomu kak rodnomu v Finlândii - celi obučeniâ v predstavlenii raznyh učastnikov i deâtelej učebnogo processa (Eri toimijoiden käsitykset venäjä äidinkielenä -opetuksen tavoitteista)
title_short Obučenie russkomu kak rodnomu v Finlândii - celi obučeniâ v predstavlenii raznyh učastnikov i deâtelej učebnogo processa (Eri toimijoiden käsitykset venäjä äidinkielenä -opetuksen tavoitteista)
title_sort obučenie russkomu kak rodnomu v finlândii celi obučeniâ v predstavlenii raznyh učastnikov i deâtelej učebnogo processa eri toimijoiden käsitykset venäjä äidinkielenä opetuksen tavoitteista
title_txtP Obučenie russkomu kak rodnomu v Finlândii - celi obučeniâ v predstavlenii raznyh učastnikov i deâtelej učebnogo processa (Eri toimijoiden käsitykset venäjä äidinkielenä -opetuksen tavoitteista)
topic oma äidinkieli venäjä äidinkielenä Venäjän kieli ja kulttuuri Russian Language and Culture 312 opetus tavoitteet kaksikielisyys monikielisyys monikulttuurisuus
topic_facet 312 Russian Language and Culture Venäjän kieli ja kulttuuri kaksikielisyys monikielisyys monikulttuurisuus oma äidinkieli opetus tavoitteet venäjä äidinkielenä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76037 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105283282
work_keys_str_mv AT ilmanenkukkamaria obucenierusskomukakrodnomuvfinlandiiceliobuceniavpredstavleniiraznyhucastnikov