Maahanmuuttajaopiskelijat rakennusalalla työssäoppimispaikan haku, työelämässä tarvittava osaaminen ja työllistyminen

Työperäisen maahanmuuton odotetaan kasvavan Suomessa lähivuosina. Rakennusala edustaa ulkomaiselle työvoimalle sisääntuloalaa ja erityisesti pääkaupunkiseudulla osuus on suuri, jo joka neljännen ollessa ulkomainen työntekijä. Ulkomaisen työvoiman lisääntyminen haastaa myös työpaikkoja muuttamaan ohj...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Jussila, Katariina
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76036
Kuvaus
Yhteenveto:Työperäisen maahanmuuton odotetaan kasvavan Suomessa lähivuosina. Rakennusala edustaa ulkomaiselle työvoimalle sisääntuloalaa ja erityisesti pääkaupunkiseudulla osuus on suuri, jo joka neljännen ollessa ulkomainen työntekijä. Ulkomaisen työvoiman lisääntyminen haastaa myös työpaikkoja muuttamaan ohjauksellisia tapoja. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli tarkastella rakennusalan maahanmuuttajaopiskelijoiden työssäoppimispaikan hakukokemuksia sekä heidän käsityksiään työelämässä tarvittavasta osaamisesta ja työllistymisestä. Tutkimus on laadullinen tutkimus, jonka aineisto kerättiin teemahaastattelun keinoin, jonka jälkeen se analysoitiin fenomenografisella analyysitavalla. Tutkimukseen osallistui kahdeksan rakennusalaa opiskelevaa maahanmuuttajaa. Tutkimuksen keskeinen anti on, että rakennusalan opiskelijat kokivat työssäoppimispaikan haun olevan itsestä ja omasta aktiivisuudesta riippuvainen. Tutkimuksessa selvisi myös, että opiskelijoiden käsitykset työelämässä tarvittavasta osaamisesta liittyivät aktiiviseen ja kysyvään osallisuuteen sekä tiimityötaitoihin. Työllistymisensä suhteen opiskelijat olivat varsin luottavaisia, pelkoja tulevaisuudessa herätti kuitenkin muun muassa terveydelliset asiat ja huoli työttömyydestä. Tämän tutkimuksen käytännön arvona on rakennuspiirustusten opetuksen lisäämisen uudelleen arviointi ja selkokielisen työssäoppimisen liittyvän tuen ja lisätutkimuksen tarve.