Varhaisnuorten lukemiseen sitoutuminen

Tutkielman tarkoituksena oli selvittää varhaisnuorten lukemiseen sitoutumiseen yhteydessä olevia tekijöitä. Tutkielmassa keskitytään lukemiseen sitoutumiseen ja lukutaitoon liittyviin käsitteisiin sekä pohditaan lukemisen merkitystä ja arvoa suomalaisessa yhteiskunnassa. Lukeminen on muuttunut perin...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Saarinen, Sanna, Häivälä, Minna
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76031
_version_ 1828193059667443712
author Saarinen, Sanna Häivälä, Minna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Saarinen, Sanna Häivälä, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Saarinen, Sanna Häivälä, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Saarinen, Sanna
datasource_str_mv jyx
description Tutkielman tarkoituksena oli selvittää varhaisnuorten lukemiseen sitoutumiseen yhteydessä olevia tekijöitä. Tutkielmassa keskitytään lukemiseen sitoutumiseen ja lukutaitoon liittyviin käsitteisiin sekä pohditaan lukemisen merkitystä ja arvoa suomalaisessa yhteiskunnassa. Lukeminen on muuttunut perinteisestä painetusta tekstistä monipuolisemmaksi, myös sähköisiä lähteitä sisältäväksi, monilukutaitoa vaativaksi toiminnaksi. Tutkielmassa haluttiin selvittää, kuinka sitoutuneita varhaisnuoret ovat lukemiseen. Tutkimuskysymykset koskivat kodin lukuilmapiirin ja lukuasenteen välistä yhteyttä sekä sukupuolen ja lukemiseen sitoutumisen välistä yhteyttä. Tutkielmassa haluttiin selvittää myös millaisia positiivisia lukukokemuksia varhaisnuorilla on. Tutkielma on määrällinen ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 119 varhaisnuorta 5. ja 6. luokalta. Aineiston analyysissä käytetyt tilastomenetelmät olivat parivertailu, suhteelliset frekvenssit, summamuuttujat ja korrelaatiokertoimet sekä teemoittelu. Tutkielman keskeiset tulokset ovat samansuuntaisia aiempien tutkimustulosten kanssa (mm. Heikkilä-Halttunen 2015). Sukupuoli on merkittävä tekijä lukemiseen sitoutumisessa. Poikien lukemiseen sitoutuminen on heikompaa kuin tytöillä. Kodin lukuilmapiiri on yksi merkittävä tekijä varhaisnuorten lukemiseen sitoutumisessa. Poikien osalta kodin lukuilmapiiri tukee lukemiseen sitoutumista selvästi vähemmän kuin tytöillä. Vastaajat näkevät lukemisen suurimmaksi osaksi arvokkaana ja merkityksellisenä vapaa-ajan toimintana. Tulosten valossa painetut ja sähköiset tekstit eivät ole toistensa kilpailijoita. Tämä käy ilmi siitä, että aktiiviset lukijat lukevat erilaisia tekstejä monipuolisesti. Varhaisnuoren lukemiseen sitoutuminen edellyttää niin kodin lukuilmapiirin tukea kuin varhaisnuoren omaa aktiivisuutta lukijana sekä positiivista asennetta lukemista kohtaan.
first_indexed 2021-05-28T20:01:26Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Isosomppi, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Saarinen, Sanna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "H\u00e4iv\u00e4l\u00e4, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-28T11:26:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-28T11:26:03Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76031", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 varhaisnuorten lukemiseen sitoutumiseen yhteydess\u00e4 olevia tekij\u00f6it\u00e4. Tutkielmassa keskityt\u00e4\u00e4n lukemiseen sitoutumiseen ja lukutaitoon liittyviin k\u00e4sitteisiin sek\u00e4 pohditaan lukemisen merkityst\u00e4 ja arvoa suomalaisessa yhteiskunnassa. Lukeminen on muuttunut perinteisest\u00e4 painetusta tekstist\u00e4 monipuolisemmaksi, my\u00f6s s\u00e4hk\u00f6isi\u00e4 l\u00e4hteit\u00e4 sis\u00e4lt\u00e4v\u00e4ksi, monilukutaitoa vaativaksi toiminnaksi. Tutkielmassa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4, kuinka sitoutuneita varhaisnuoret ovat lukemiseen. Tutkimuskysymykset koskivat kodin lukuilmapiirin ja lukuasenteen v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4 sek\u00e4 sukupuolen ja lukemiseen sitoutumisen v\u00e4list\u00e4 yhteytt\u00e4. Tutkielmassa haluttiin selvitt\u00e4\u00e4 my\u00f6s millaisia positiivisia lukukokemuksia varhaisnuorilla on. \n\nTutkielma on m\u00e4\u00e4r\u00e4llinen ja aineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeella. Kyselyyn vastasi 119 varhaisnuorta 5. ja 6. luokalta. Aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytetyt tilastomenetelm\u00e4t olivat parivertailu, suhteelliset frekvenssit, summamuuttujat ja korrelaatiokertoimet sek\u00e4 teemoittelu. Tutkielman keskeiset tulokset ovat samansuuntaisia aiempien tutkimustulosten kanssa (mm. Heikkil\u00e4-Halttunen 2015). Sukupuoli on merkitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 lukemiseen sitoutumisessa. Poikien lukemiseen sitoutuminen on heikompaa kuin tyt\u00f6ill\u00e4. Kodin lukuilmapiiri on yksi merkitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 varhaisnuorten lukemiseen sitoutumisessa. Poikien osalta kodin lukuilmapiiri tukee lukemiseen sitoutumista selv\u00e4sti v\u00e4hemm\u00e4n kuin tyt\u00f6ill\u00e4. Vastaajat n\u00e4kev\u00e4t lukemisen suurimmaksi osaksi arvokkaana ja merkityksellisen\u00e4 vapaa-ajan toimintana. Tulosten valossa painetut ja s\u00e4hk\u00f6iset tekstit eiv\u00e4t ole toistensa kilpailijoita. T\u00e4m\u00e4 k\u00e4y ilmi siit\u00e4, ett\u00e4 aktiiviset lukijat lukevat erilaisia tekstej\u00e4 monipuolisesti. Varhaisnuoren lukemiseen sitoutuminen edellytt\u00e4\u00e4 niin kodin lukuilmapiirin tukea kuin varhaisnuoren omaa aktiivisuutta lukijana sek\u00e4 positiivista asennetta lukemista kohtaan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-28T11:26:03Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-28T11:26:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "90", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaisnuorten lukemiseen sitoutuminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105283276", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "monilukutaito", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaisnuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76031
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:38Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/ceb2412a-1a91-4be3-a559-de3fbe09f27c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105283276.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Saarinen, Sanna Häivälä, Minna Varhaisnuorten lukemiseen sitoutuminen Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lukutaito lukeminen monilukutaito varhaisnuoret
title Varhaisnuorten lukemiseen sitoutuminen
title_full Varhaisnuorten lukemiseen sitoutuminen
title_fullStr Varhaisnuorten lukemiseen sitoutuminen Varhaisnuorten lukemiseen sitoutuminen
title_full_unstemmed Varhaisnuorten lukemiseen sitoutuminen Varhaisnuorten lukemiseen sitoutuminen
title_short Varhaisnuorten lukemiseen sitoutuminen
title_sort varhaisnuorten lukemiseen sitoutuminen
title_txtP Varhaisnuorten lukemiseen sitoutuminen
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 lukutaito lukeminen monilukutaito varhaisnuoret
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education lukeminen lukutaito monilukutaito varhaisnuoret
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76031 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105283276
work_keys_str_mv AT saarinensanna varhaisnuortenlukemiseensitoutuminen