Työholismin yhteys työn imuun ja työuupumukseen opinto-ohjaajien kokemuksia koronakeväänä 2020

Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelimme peruskoulun, lukion ja ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien kokeman työholismin yhteyttä koettuun työn imuun sekä työuupumukseen. Lisäksi tutkimme, muuntaako opinto-ohjaajien eri elämän osa-alueet huomioon ottava arvio korona-ajasta tutkittuja yhteyks...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Leikas, Taru, Jussila, Jenni
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76022
_version_ 1826225719814914048
author Leikas, Taru Jussila, Jenni
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leikas, Taru Jussila, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leikas, Taru Jussila, Jenni Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leikas, Taru
datasource_str_mv jyx
description Tässä pro gradu -tutkielmassa tarkastelimme peruskoulun, lukion ja ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien kokeman työholismin yhteyttä koettuun työn imuun sekä työuupumukseen. Lisäksi tutkimme, muuntaako opinto-ohjaajien eri elämän osa-alueet huomioon ottava arvio korona-ajasta tutkittuja yhteyksiä. Tutkimuksemme viitekehyksenä toimi työhyvinvoinnin nelikenttämalli. Py-rimme rakentamaan kuvaa opinto-ohjaajien työhyvinvoinnista heidän työskennellessään koronaviruspandemian aiheuttamissa poikkeusoloissa keväällä 2020. Tutkielma on osa Opinto-ohjauksen ammattilaiset työssään (OHJAT) -seurantakyselytutkimusta. Tutkimusaineisto, jonka osa-aineistoa hyödynsimme, kerättiin toukokuussa 2020 e-kyselynä. Tutkimuskutsu lähetettiin sähköpostitse kaikille SOPO ry:n työssä oleville jäsenille, joista 42 % osallistui tutkimukseen. Tässä tutkielmassa rajasimme tarkastelun päätoimisesti peruskoulussa (n = 99), lukiossa (n = 69) ja ammatillisessa koulutuksessa (n = 75) työskenteleviin opinto-ohjaajiin. Aineistoa analysoitiin regressioanalyysin, sekä varianssi- ja kovarianssianalyysin avulla. Työholismin kokemus oli yhteydessä koettuun työuupumukseen, mutta ei koettuun työn imuun: ne opinto-ohjaajat, jotka raportoivat paljon liiallista ja pakonomaista työskentelyä kokivat myös paljon uuvuttavan väsymyksen, kyynisyyden ja heikon ammatillisen itsetunnon tuntemuksia. Kokonaisvaltainen korona-ajan kokemus ei vaikuttanut vahvistaen tai heikentäen työholismin ja työuupumuksen väliseen yhteyteen. Oppilaitosten väliltä ei löytynyt merkitseviä eroja näissä kokemuksissa, mutta ammatilliset opinto-ohjaajat poikkesivat kollegoistaan kokonaisvaltaisessa koronakokemuksessa. Tämä kertoo osaltaan siitä, että eri oppilaitosten opinto-ohjaajat ovat voineet kokea poikkeusolot eri tavoin.
first_indexed 2024-09-11T08:53:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puukari, Sauli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Leikas, Taru", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jussila, Jenni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-28T09:39:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-28T09:39:28Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76022", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 pro gradu -tutkielmassa tarkastelimme peruskoulun, lukion ja ammatillisen koulutuksen opinto-ohjaajien kokeman ty\u00f6holismin yhteytt\u00e4 koettuun ty\u00f6n imuun sek\u00e4 ty\u00f6uupumukseen. Lis\u00e4ksi tutkimme, muuntaako opinto-ohjaajien eri el\u00e4m\u00e4n osa-alueet huomioon ottava arvio korona-ajasta tutkittuja yhteyksi\u00e4. Tutkimuksemme viitekehyksen\u00e4 toimi ty\u00f6hyvinvoinnin nelikentt\u00e4malli. Py-rimme rakentamaan kuvaa opinto-ohjaajien ty\u00f6hyvinvoinnista heid\u00e4n ty\u00f6skennelless\u00e4\u00e4n koronaviruspandemian aiheuttamissa poikkeusoloissa kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020.\nTutkielma on osa Opinto-ohjauksen ammattilaiset ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n (OHJAT) -seurantakyselytutkimusta. Tutkimusaineisto, jonka osa-aineistoa hy\u00f6dynsimme, ker\u00e4ttiin toukokuussa 2020 e-kyselyn\u00e4. Tutkimuskutsu l\u00e4hetettiin s\u00e4hk\u00f6postitse kaikille SOPO ry:n ty\u00f6ss\u00e4 oleville j\u00e4senille, joista 42 % osallistui tutkimukseen. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa rajasimme tarkastelun p\u00e4\u00e4toimisesti peruskoulussa (n = 99), lukiossa (n = 69) ja ammatillisessa koulutuksessa (n = 75) ty\u00f6skenteleviin opinto-ohjaajiin. Aineistoa analysoitiin regressioanalyysin, sek\u00e4 varianssi- ja kovarianssianalyysin avulla.\nTy\u00f6holismin kokemus oli yhteydess\u00e4 koettuun ty\u00f6uupumukseen, mutta ei koettuun ty\u00f6n imuun: ne opinto-ohjaajat, jotka raportoivat paljon liiallista ja pakonomaista ty\u00f6skentely\u00e4 kokivat my\u00f6s paljon uuvuttavan v\u00e4symyksen, kyynisyyden ja heikon ammatillisen itsetunnon tuntemuksia. Kokonaisvaltainen korona-ajan kokemus ei vaikuttanut vahvistaen tai heikent\u00e4en ty\u00f6holismin ja ty\u00f6uupumuksen v\u00e4liseen yhteyteen. Oppilaitosten v\u00e4lilt\u00e4 ei l\u00f6ytynyt merkitsevi\u00e4 eroja n\u00e4iss\u00e4 kokemuksissa, mutta ammatilliset opinto-ohjaajat poikkesivat kollegoistaan kokonaisvaltaisessa koronakokemuksessa. T\u00e4m\u00e4 kertoo osaltaan siit\u00e4, ett\u00e4 eri oppilaitosten opinto-ohjaajat ovat voineet kokea poikkeusolot eri tavoin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-28T09:39:28Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-28T09:39:28Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "52", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6holismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Ty\u00f6holismin yhteys ty\u00f6n imuun ja ty\u00f6uupumukseen : opinto-ohjaajien kokemuksia koronakev\u00e4\u00e4n\u00e4 2020", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105283267", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uupumus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6n imu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76022
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:56Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9b85b61d-9719-4d5e-a7de-ab56aff3f468\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105283267.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leikas, Taru Jussila, Jenni Työholismin yhteys työn imuun ja työuupumukseen : opinto-ohjaajien kokemuksia koronakeväänä 2020 työholismi Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 opinto-ohjaajat uupumus työn imu COVID-19
title Työholismin yhteys työn imuun ja työuupumukseen : opinto-ohjaajien kokemuksia koronakeväänä 2020
title_full Työholismin yhteys työn imuun ja työuupumukseen : opinto-ohjaajien kokemuksia koronakeväänä 2020
title_fullStr Työholismin yhteys työn imuun ja työuupumukseen : opinto-ohjaajien kokemuksia koronakeväänä 2020 Työholismin yhteys työn imuun ja työuupumukseen : opinto-ohjaajien kokemuksia koronakeväänä 2020
title_full_unstemmed Työholismin yhteys työn imuun ja työuupumukseen : opinto-ohjaajien kokemuksia koronakeväänä 2020 Työholismin yhteys työn imuun ja työuupumukseen : opinto-ohjaajien kokemuksia koronakeväänä 2020
title_short Työholismin yhteys työn imuun ja työuupumukseen
title_sort työholismin yhteys työn imuun ja työuupumukseen opinto ohjaajien kokemuksia koronakeväänä 2020
title_sub opinto-ohjaajien kokemuksia koronakeväänä 2020
title_txtP Työholismin yhteys työn imuun ja työuupumukseen : opinto-ohjaajien kokemuksia koronakeväänä 2020
topic työholismi Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 opinto-ohjaajat uupumus työn imu COVID-19
topic_facet 1031 COVID-19 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma opinto-ohjaajat työholismi työn imu uupumus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76022 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105283267
work_keys_str_mv AT leikastaru työholisminyhteystyönimuunjatyöuupumukseenopintoohjaajienkokemuksiakoronakeväänä2020