Verkko-opetuksen laatu ammattikorkeakoulussa

Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisista elementeistä rakentuu laadukas verkko-opetus. Tutkimus toteutettiin eräässä suurehkossa suomalaisessa ammattikorkeakoulussa. Tutkimuskysymykset liittyivät verkko-opintojakson etukäteissuunnitteluun, käytettyihin opiskelumateriaalei...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Marquez, Maria del Mar
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76009
_version_ 1826225711473491968
author Marquez, Maria del Mar
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Marquez, Maria del Mar Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Marquez, Maria del Mar Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Marquez, Maria del Mar
datasource_str_mv jyx
description Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisista elementeistä rakentuu laadukas verkko-opetus. Tutkimus toteutettiin eräässä suurehkossa suomalaisessa ammattikorkeakoulussa. Tutkimuskysymykset liittyivät verkko-opintojakson etukäteissuunnitteluun, käytettyihin opiskelumateriaaleihin ja oppimistehtäviin sekä vuorovaikutukseen opintojaksolla. Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla seitsemää ohjaajaa, jotka oli palkittu ammattikorkeakoulun vuosittaisessa Digiope-kilpailussa parhaasta verkko-opintojaksosta. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmällä. Toinen aineisto oli jo olemassa tutkimusta aloitettaessa. Aineiston oli kerännyt Digiope-kilpailua hallinnoiva yksikkö ja se sisälsi opiskelijoiden perusteluja, joita he olivat antaneet parhaana pitämälleen opintojaksolle Digiope-kilpailussa. Aineisto sisälsi 128 perustelua 48 opiskelijalta ja se analysoitiin teorialähtöistä teemoittelumenetelmää hyödyntäen. Tulokset osoittivat, että laadukkaan verkko-opetuksen tärkeimpiä osatekijöitä ovat opintojakson selkeys verkko-oppimisympäristössä, työelämään kytkeytyvät, monipuoliset opiskelumateriaalit ja oppimistehtävät sekä ohjaajan ja opiskelijoiden välinen vuorovaikutus. Sekä ohjaajien haastatteluista että opiskelijoiden perusteluista ilmeni myös ajasta ja paikasta riippumattoman opiskelun merkityksellisyys. Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että laadullisesti korkeatasoinen opintojakso ei synny sattumalta. Etukäteissuunnittelulla on tärkeä rooli. Kun opiskelija kirjautuu opintojaksolle ensimmäisen kerran, on verkko-oppimisympäristössä kaiken oltava valmiina. Kuten eräs ohjaaja huomautti: ”Käsi luokanoven kahvalla -tyyppinen suunnittelu ei toimi verkko-opetuksessa”.
first_indexed 2021-05-27T20:01:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Marttunen, Miika", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Marquez, Maria del Mar", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-27T14:17:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-27T14:17:40Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76009", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisista elementeist\u00e4 rakentuu laadukas verkko-opetus. Tutkimus toteutettiin er\u00e4\u00e4ss\u00e4 suurehkossa suomalaisessa ammattikorkeakoulussa. Tutkimuskysymykset liittyiv\u00e4t verkko-opintojakson etuk\u00e4teissuunnitteluun, k\u00e4ytettyihin opiskelumateriaaleihin ja oppimisteht\u00e4viin sek\u00e4 vuorovaikutukseen opintojaksolla. \nTutkimusaineistoa ker\u00e4ttiin haastattelemalla seitsem\u00e4\u00e4 ohjaajaa, jotka oli palkittu ammattikorkeakoulun vuosittaisessa Digiope-kilpailussa parhaasta verkko-opintojaksosta. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelm\u00e4ll\u00e4. Toinen aineisto oli jo olemassa tutkimusta aloitettaessa. Aineiston oli ker\u00e4nnyt Digiope-kilpailua hallinnoiva yksikk\u00f6 ja se sis\u00e4lsi opiskelijoiden perusteluja, joita he olivat antaneet parhaana pit\u00e4m\u00e4lleen opintojaksolle Digiope-kilpailussa. Aineisto sis\u00e4lsi 128 perustelua 48 opiskelijalta ja se analysoitiin teorial\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 teemoittelumenetelm\u00e4\u00e4 hy\u00f6dynt\u00e4en. \nTulokset osoittivat, ett\u00e4 laadukkaan verkko-opetuksen t\u00e4rkeimpi\u00e4 osatekij\u00f6it\u00e4 ovat opintojakson selkeys verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4, ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n kytkeytyv\u00e4t, monipuoliset opiskelumateriaalit ja oppimisteht\u00e4v\u00e4t sek\u00e4 ohjaajan ja opiskelijoiden v\u00e4linen vuorovaikutus. Sek\u00e4 ohjaajien haastatteluista ett\u00e4 opiskelijoiden perusteluista ilmeni my\u00f6s ajasta ja paikasta riippumattoman opiskelun merkityksellisyys.\nTutkimuksen perusteella voidaan p\u00e4\u00e4tell\u00e4, ett\u00e4 laadullisesti korkeatasoinen opintojakso ei synny sattumalta. Etuk\u00e4teissuunnittelulla on t\u00e4rke\u00e4 rooli. Kun opiskelija kirjautuu opintojaksolle ensimm\u00e4isen kerran, on verkko-oppimisymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4 kaiken oltava valmiina. Kuten er\u00e4s ohjaaja huomautti: \u201dK\u00e4si luokanoven kahvalla -tyyppinen suunnittelu ei toimi verkko-opetuksessa\u201d.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-27T14:17:40Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-27T14:17:40Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "118", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "laatu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Verkko-opetuksen laatu ammattikorkeakoulussa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105273256", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Aikuiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Adult Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "102", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "arviointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opintojaksot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammattikorkeakoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "korkeakouluopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkko-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_76009
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:58Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e7576549-de02-4195-a5bb-6d064d99db3c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105273256.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Marquez, Maria del Mar Verkko-opetuksen laatu ammattikorkeakoulussa laatu Aikuiskasvatus Adult Education 102 verkko-opetus verkko-opiskelu opiskelu opiskelijat arviointi opintojaksot ammattikorkeakoulut korkeakouluopetus oppimisympäristö verkko-ohjaus
title Verkko-opetuksen laatu ammattikorkeakoulussa
title_full Verkko-opetuksen laatu ammattikorkeakoulussa
title_fullStr Verkko-opetuksen laatu ammattikorkeakoulussa Verkko-opetuksen laatu ammattikorkeakoulussa
title_full_unstemmed Verkko-opetuksen laatu ammattikorkeakoulussa Verkko-opetuksen laatu ammattikorkeakoulussa
title_short Verkko-opetuksen laatu ammattikorkeakoulussa
title_sort verkko opetuksen laatu ammattikorkeakoulussa
title_txtP Verkko-opetuksen laatu ammattikorkeakoulussa
topic laatu Aikuiskasvatus Adult Education 102 verkko-opetus verkko-opiskelu opiskelu opiskelijat arviointi opintojaksot ammattikorkeakoulut korkeakouluopetus oppimisympäristö verkko-ohjaus
topic_facet 102 Adult Education Aikuiskasvatus ammattikorkeakoulut arviointi korkeakouluopetus laatu opintojaksot opiskelijat opiskelu oppimisympäristö verkko-ohjaus verkko-opetus verkko-opiskelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76009 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105273256
work_keys_str_mv AT marquezmariadelmar verkkoopetuksenlaatuammattikorkeakoulussa