Summary: | Tämän laadullisen tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaisista elementeistä rakentuu laadukas verkko-opetus. Tutkimus toteutettiin eräässä suurehkossa suomalaisessa ammattikorkeakoulussa. Tutkimuskysymykset liittyivät verkko-opintojakson etukäteissuunnitteluun, käytettyihin opiskelumateriaaleihin ja oppimistehtäviin sekä vuorovaikutukseen opintojaksolla.
Tutkimusaineistoa kerättiin haastattelemalla seitsemää ohjaajaa, jotka oli palkittu ammattikorkeakoulun vuosittaisessa Digiope-kilpailussa parhaasta verkko-opintojaksosta. Haastatteluaineisto analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin menetelmällä. Toinen aineisto oli jo olemassa tutkimusta aloitettaessa. Aineiston oli kerännyt Digiope-kilpailua hallinnoiva yksikkö ja se sisälsi opiskelijoiden perusteluja, joita he olivat antaneet parhaana pitämälleen opintojaksolle Digiope-kilpailussa. Aineisto sisälsi 128 perustelua 48 opiskelijalta ja se analysoitiin teorialähtöistä teemoittelumenetelmää hyödyntäen.
Tulokset osoittivat, että laadukkaan verkko-opetuksen tärkeimpiä osatekijöitä ovat opintojakson selkeys verkko-oppimisympäristössä, työelämään kytkeytyvät, monipuoliset opiskelumateriaalit ja oppimistehtävät sekä ohjaajan ja opiskelijoiden välinen vuorovaikutus. Sekä ohjaajien haastatteluista että opiskelijoiden perusteluista ilmeni myös ajasta ja paikasta riippumattoman opiskelun merkityksellisyys.
Tutkimuksen perusteella voidaan päätellä, että laadullisesti korkeatasoinen opintojakso ei synny sattumalta. Etukäteissuunnittelulla on tärkeä rooli. Kun opiskelija kirjautuu opintojaksolle ensimmäisen kerran, on verkko-oppimisympäristössä kaiken oltava valmiina. Kuten eräs ohjaaja huomautti: ”Käsi luokanoven kahvalla -tyyppinen suunnittelu ei toimi verkko-opetuksessa”.
|