Opettajahahmon käyttämät modaaliset lausetyypit ja niiden puhefunktiot Timo Parvelan teoksessa Ella ja kaverit ihan kuninkaina

Tämä tutkielma käsittelee opettajahahmon käyttämiä modaalisia lausetyyppejä ja niiden saamia puhefunktioita Timo Parvelan (2019) teoksessa Ella ja kaverit ihan kuninkaina. Näiden kautta selvitetään, millainen kuva opettajasta välittyy. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1) Millaisia modaalisia lause...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leppävuori, Hanna
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/76000
Description
Summary:Tämä tutkielma käsittelee opettajahahmon käyttämiä modaalisia lausetyyppejä ja niiden saamia puhefunktioita Timo Parvelan (2019) teoksessa Ella ja kaverit ihan kuninkaina. Näiden kautta selvitetään, millainen kuva opettajasta välittyy. Tutkimuskysymykset ovat seuraavat: 1) Millaisia modaalisia lausetyyppejä opettajahahmo käyttää puhuessaan? 2) Millaisia puhefunktioita näihin lausetyyppeihin teoksessa liittyy? 3) Millainen kuva opettajahahmosta muodostuu modaalisten lausetyyppien ja niiden saamien puhefunktioiden kautta? Tutkimusaineisto koostuu opettajahahmon repliikeistä, jotka on teoksessa merkitty vuorosanaviivoin. Poimin teoksesta yhteensä 232 lausetta, joista analysoin modaaliset lausetyypit ja niiden puhefuktiot. Tutkimuksen pääasiallinen taustateoria on puheaktiteoria, jonka avulla lauseiden puhefunktioita määritettiin. Aineiston analyysimetodina käytettiin laadullista sisällönanalyysiä ja lähilukua. Henkilöhahmoa analysoin psykoanalyyttisen kirjallisuudentutkimuksen näkökulmasta. Opettajahahmo käyttää puheessaan suurimmaksi osaksi väitelauseita, ja ne kytkeytyvät usein opetuspuhekontekstiin. Kolme suurinta puhefunktioryhmää ovat toteamus, selitys ja esittely. Opettajahahmosta välittyy kuva työlleen omistautuvana henkilönä, joka ei välttämättä halua olla vahvassa auktoriteettiasemassa oppilaisiinsa nähden.