"Jokainen oppilas käyttäytyy hyvin, jos vain osaa." erityisopettajien keinoja oppilaan käyttäytymisen tukemiseen

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisin keinoin alakoulussa työskentelevät erityisopettajat tukevat oppilasta, jolla ilmenee häiriökäyttäytymistä. Tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään erilaisia käytännön keinoja käyttäytymisen hallinnan tukemiseen, mutta myös perusteluita, miksi erityis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Tiikasalo, Elias
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75992
_version_ 1826225699731537920
author Tiikasalo, Elias
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Tiikasalo, Elias Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Tiikasalo, Elias Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Tiikasalo, Elias
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisin keinoin alakoulussa työskentelevät erityisopettajat tukevat oppilasta, jolla ilmenee häiriökäyttäytymistä. Tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään erilaisia käytännön keinoja käyttäytymisen hallinnan tukemiseen, mutta myös perusteluita, miksi erityisopettajat käyttävät mainitsemiaan keinoja oppilaan käyttäytymisen tukemisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui 22 alakoulussa työskentelevää erityisopettajaa, joilla oli kokemusta oppilaista, joilla ilmeni häiriökäyttäytymistä. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Erityisopettajien käyttämät keinot muodostivat kuusi pääluokkaa, jotka olivat struktuuri, oppilaan yksilöllinen kohtaaminen, oppimisympäristön ilmapiiri ja palaute käyttäytymisestä, käyttäytymisen ohjaus ja taitojen opettaminen, yhteistyö aikuisten kesken sekä muut oppilaan häiriökäyttäytymistä vähentävät keinot. Lukuunottamatta viimeistä pääluokkaa, jokainen pääluokka sisälsi vähintään viisi keinoa, joilla erityisopettajat tukivat oppilaan käyttäytymisen hallintaa. Opettajien vastauksista löytyi yhteensä 44 erilaista keinoa. Erityisopettajien perustelut käyttämiensä keinojen taustalla vaihtelivat käytetyn keinon mukaan. Eniten keinoja perusteltiin oppilaan itsesäätelytaitojen tukemisella, turvallisuuden tunteen lisäämisellä, kuormituksen vähentämisellä, itsetunnon tukemisella sekä oppilaan ja opettajan välisen vuorovaikutussuhteen rakentamisella.
first_indexed 2021-05-27T20:01:17Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pirttimaa, Raija", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Tiikasalo, Elias", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-27T12:57:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-27T12:57:50Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75992", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisin keinoin alakoulussa ty\u00f6skentelev\u00e4t erityisopettajat tukevat oppilasta, jolla ilmenee h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Tutkimuksen avulla pyrittiin l\u00f6yt\u00e4m\u00e4\u00e4n erilaisia k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n keinoja k\u00e4ytt\u00e4ytymisen hallinnan tukemiseen, mutta my\u00f6s perusteluita, miksi erityisopettajat k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t mainitsemiaan keinoja oppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tukemisessa.\nTutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin verkkokyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui 22 alakoulussa ty\u00f6skentelev\u00e4\u00e4 erityisopettajaa, joilla oli kokemusta oppilaista, joilla ilmeni h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4. Tutkimusaineisto\nanalysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4.\nErityisopettajien k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4t keinot muodostivat kuusi p\u00e4\u00e4luokkaa, jotka olivat\nstruktuuri, oppilaan yksil\u00f6llinen kohtaaminen, oppimisymp\u00e4rist\u00f6n ilmapiiri ja palaute k\u00e4ytt\u00e4ytymisest\u00e4, k\u00e4ytt\u00e4ytymisen ohjaus ja taitojen opettaminen, yhteisty\u00f6 aikuisten kesken sek\u00e4 muut oppilaan h\u00e4iri\u00f6k\u00e4ytt\u00e4ytymist\u00e4 v\u00e4hent\u00e4v\u00e4t keinot. Lukuunottamatta viimeist\u00e4 p\u00e4\u00e4luokkaa, jokainen p\u00e4\u00e4luokka sis\u00e4lsi v\u00e4hint\u00e4\u00e4n viisi keinoa, joilla erityisopettajat tukivat oppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen hallintaa. Opettajien vastauksista l\u00f6ytyi yhteens\u00e4 44 erilaista keinoa.\nErityisopettajien perustelut k\u00e4ytt\u00e4miens\u00e4 keinojen taustalla vaihtelivat k\u00e4ytetyn keinon mukaan. Eniten keinoja perusteltiin oppilaan itses\u00e4\u00e4telytaitojen tukemisella, turvallisuuden tunteen lis\u00e4\u00e4misell\u00e4, kuormituksen v\u00e4hent\u00e4misell\u00e4, itsetunnon tukemisella sek\u00e4 oppilaan ja opettajan v\u00e4lisen vuorovaikutussuhteen rakentamisella.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-27T12:57:50Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-27T12:57:50Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymisen hallinta", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Jokainen oppilas k\u00e4ytt\u00e4ytyy hyvin, jos vain osaa.\" : erityisopettajien keinoja oppilaan k\u00e4ytt\u00e4ytymisen tukemiseen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105273243", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ongelmak\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytymish\u00e4iri\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4ytt\u00e4ytyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75992
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:04Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a536608e-fab2-4dcb-a6ed-5755aaa96727\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105273243.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Tiikasalo, Elias "Jokainen oppilas käyttäytyy hyvin, jos vain osaa." : erityisopettajien keinoja oppilaan käyttäytymisen tukemiseen käyttäytymisen hallinta Erityispedagogiikka Special Education 101 ongelmakäyttäytyminen käyttäytymishäiriöt tukeminen alakoulu erityisopettajat käyttäytyminen
title "Jokainen oppilas käyttäytyy hyvin, jos vain osaa." : erityisopettajien keinoja oppilaan käyttäytymisen tukemiseen
title_full "Jokainen oppilas käyttäytyy hyvin, jos vain osaa." : erityisopettajien keinoja oppilaan käyttäytymisen tukemiseen
title_fullStr "Jokainen oppilas käyttäytyy hyvin, jos vain osaa." : erityisopettajien keinoja oppilaan käyttäytymisen tukemiseen "Jokainen oppilas käyttäytyy hyvin, jos vain osaa." : erityisopettajien keinoja oppilaan käyttäytymisen tukemiseen
title_full_unstemmed "Jokainen oppilas käyttäytyy hyvin, jos vain osaa." : erityisopettajien keinoja oppilaan käyttäytymisen tukemiseen "Jokainen oppilas käyttäytyy hyvin, jos vain osaa." : erityisopettajien keinoja oppilaan käyttäytymisen tukemiseen
title_short "Jokainen oppilas käyttäytyy hyvin, jos vain osaa."
title_sort jokainen oppilas käyttäytyy hyvin jos vain osaa erityisopettajien keinoja oppilaan käyttäytymisen tukemiseen
title_sub erityisopettajien keinoja oppilaan käyttäytymisen tukemiseen
title_txtP "Jokainen oppilas käyttäytyy hyvin, jos vain osaa." : erityisopettajien keinoja oppilaan käyttäytymisen tukemiseen
topic käyttäytymisen hallinta Erityispedagogiikka Special Education 101 ongelmakäyttäytyminen käyttäytymishäiriöt tukeminen alakoulu erityisopettajat käyttäytyminen
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education alakoulu erityisopettajat käyttäytyminen käyttäytymisen hallinta käyttäytymishäiriöt ongelmakäyttäytyminen tukeminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75992 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105273243
work_keys_str_mv AT tiikasaloelias jokainenoppilaskäyttäytyyhyvinjosvainosaaerityisopettajienkeinojaoppilaankäyttäyt