"Jokainen oppilas käyttäytyy hyvin, jos vain osaa." erityisopettajien keinoja oppilaan käyttäytymisen tukemiseen

Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisin keinoin alakoulussa työskentelevät erityisopettajat tukevat oppilasta, jolla ilmenee häiriökäyttäytymistä. Tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään erilaisia käytännön keinoja käyttäytymisen hallinnan tukemiseen, mutta myös perusteluita, miksi erityis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Tiikasalo, Elias
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75992
Kuvaus
Yhteenveto:Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisin keinoin alakoulussa työskentelevät erityisopettajat tukevat oppilasta, jolla ilmenee häiriökäyttäytymistä. Tutkimuksen avulla pyrittiin löytämään erilaisia käytännön keinoja käyttäytymisen hallinnan tukemiseen, mutta myös perusteluita, miksi erityisopettajat käyttävät mainitsemiaan keinoja oppilaan käyttäytymisen tukemisessa. Tutkimus toteutettiin laadullisin menetelmin ja tutkimuksen aineisto kerättiin verkkokyselylomakkeella. Tutkimukseen osallistui 22 alakoulussa työskentelevää erityisopettajaa, joilla oli kokemusta oppilaista, joilla ilmeni häiriökäyttäytymistä. Tutkimusaineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Erityisopettajien käyttämät keinot muodostivat kuusi pääluokkaa, jotka olivat struktuuri, oppilaan yksilöllinen kohtaaminen, oppimisympäristön ilmapiiri ja palaute käyttäytymisestä, käyttäytymisen ohjaus ja taitojen opettaminen, yhteistyö aikuisten kesken sekä muut oppilaan häiriökäyttäytymistä vähentävät keinot. Lukuunottamatta viimeistä pääluokkaa, jokainen pääluokka sisälsi vähintään viisi keinoa, joilla erityisopettajat tukivat oppilaan käyttäytymisen hallintaa. Opettajien vastauksista löytyi yhteensä 44 erilaista keinoa. Erityisopettajien perustelut käyttämiensä keinojen taustalla vaihtelivat käytetyn keinon mukaan. Eniten keinoja perusteltiin oppilaan itsesäätelytaitojen tukemisella, turvallisuuden tunteen lisäämisellä, kuormituksen vähentämisellä, itsetunnon tukemisella sekä oppilaan ja opettajan välisen vuorovaikutussuhteen rakentamisella.