Sisältömarkkinoinnin johtaminen eräässä rakennusalan yrityksessä

Sisältömarkkinoinnista on tullut merkittävä osa modernia markkinointia, jossa luodaan arvoa tuovia sisältöjä organisaatioiden kohderyhmille. Aikaisemmin sisältömarkkinointi on ollut Suomessa melko tuntematon käsite, mutta muutaman viime vuoden aikana se on saavuttanut suosiota markkinointipäättäjien...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Latvanen, Samuel
Muut tekijät: Jyväskylä University School of Business and Economics, Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75966
_version_ 1828193059630743552
author Latvanen, Samuel
author2 Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Latvanen, Samuel Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Latvanen, Samuel Jyväskylä University School of Business and Economics Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulu Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Latvanen, Samuel
datasource_str_mv jyx
description Sisältömarkkinoinnista on tullut merkittävä osa modernia markkinointia, jossa luodaan arvoa tuovia sisältöjä organisaatioiden kohderyhmille. Aikaisemmin sisältömarkkinointi on ollut Suomessa melko tuntematon käsite, mutta muutaman viime vuoden aikana se on saavuttanut suosiota markkinointipäättäjien keskuudessa. Sisältömarkkinoinnin onnistuminen ei kuitenkaan ole itsestäänselvyys, ja sen onnistuminen vaatii organisaatiokulttuurin muutoksen. Tämä pro gradu -tutkielma selvittää case-tutkimuksen avulla, millaisella mallilla sisältömarkkinointia voidaan johtaa onnistuneesti, ja miten yrityksen henkilöstö on mahdollista sitouttaa tähän prosessiin. Case-tutkimus perustuu eräässä rakennusalan yrityksessä tehtyyn sisältömarkkinointikokeiluun, joka toteutettiin vuosien 2019–2020 aikana. Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu sisältömarkkinoinnin aikaisemmasta tutkimuksesta ja teoriasta. Aineisto pyrkii selvittämään tutkimusyrityksessä toteutetun sisältömarkkinointikokeilun käytännön kokemuksia ja kehityskohtia. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto on kerätty haastattelemalla tutkimusyrityksen myynti- ja markkinointiosaston työntekijöitä. Haastattelut on toteutettu teemahaastatteluina ja aineisto on analysoitu sisällönanalyysin ja teemoittelun avulla. Tutkimustulokset vahvistivat yleispätevän sisältömarkkinointimallin, jossa sisältömarkkinoinnin toteuttaminen on jaettu viiteen eri prosessiin. Tuloksissa korostui varsinkin sisältömarkkinoinnin mittaamisen sekä henkilöstön sitouttamisen tärkeys prosessin onnistumisen kannalta. Nämä olivat kehitetyn sisältömarkkinointimallin merkittävimmät löydökset. Aikaisempi teoria tukee tämän tutkimuksen tuloksia, vaikka tutkimusta aiheesta on tehty vasta viimeisen kymmenen vuoden ajan.
first_indexed 2024-09-11T08:50:24Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Aaltio, Iiris", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Latvanen, Samuel", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-26T12:27:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-26T12:27:12Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75966", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnista on tullut merkitt\u00e4v\u00e4 osa modernia markkinointia, jossa luodaan arvoa tuovia sis\u00e4lt\u00f6j\u00e4 organisaatioiden kohderyhmille. Aikaisemmin sis\u00e4lt\u00f6markkinointi on ollut Suomessa melko tuntematon k\u00e4site, mutta muutaman viime vuoden aikana se on saavuttanut suosiota markkinointip\u00e4\u00e4tt\u00e4jien keskuudessa. Sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin onnistuminen ei kuitenkaan ole itsest\u00e4\u00e4nselvyys, ja sen onnistuminen vaatii organisaatiokulttuurin muutoksen. \nT\u00e4m\u00e4 pro gradu -tutkielma selvitt\u00e4\u00e4 case-tutkimuksen avulla, millaisella mallilla sis\u00e4lt\u00f6markkinointia voidaan johtaa onnistuneesti, ja miten yrityksen henkil\u00f6st\u00f6 on mahdollista sitouttaa t\u00e4h\u00e4n prosessiin. Case-tutkimus perustuu er\u00e4\u00e4ss\u00e4 rakennusalan yrityksess\u00e4 tehtyyn sis\u00e4lt\u00f6markkinointikokeiluun, joka toteutettiin vuosien 2019\u20132020 aikana. Tutkielman teoreettinen viitekehys koostuu sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin aikaisemmasta tutkimuksesta ja teoriasta. Aineisto pyrkii selvitt\u00e4m\u00e4\u00e4n tutkimusyrityksess\u00e4 toteutetun sis\u00e4lt\u00f6markkinointikokeilun k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n kokemuksia ja kehityskohtia. Tutkimus on toteutettu kvalitatiivisena tutkimuksena, jonka aineisto on ker\u00e4tty haastattelemalla tutkimusyrityksen myynti- ja markkinointiosaston ty\u00f6ntekij\u00f6it\u00e4. Haastattelut on toteutettu teemahaastatteluina ja aineisto on analysoitu sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin ja teemoittelun avulla. Tutkimustulokset vahvistivat yleisp\u00e4tev\u00e4n sis\u00e4lt\u00f6markkinointimallin, jossa sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin toteuttaminen on jaettu viiteen eri prosessiin. Tuloksissa korostui varsinkin sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin mittaamisen sek\u00e4 henkil\u00f6st\u00f6n sitouttamisen t\u00e4rkeys prosessin onnistumisen kannalta. N\u00e4m\u00e4 olivat kehitetyn sis\u00e4lt\u00f6markkinointimallin merkitt\u00e4vimm\u00e4t l\u00f6yd\u00f6kset. Aikaisempi teoria tukee t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tuloksia, vaikka tutkimusta aiheesta on tehty vasta viimeisen kymmenen vuoden ajan.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-26T12:27:12Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-26T12:27:12Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "73", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Sis\u00e4lt\u00f6markkinoinnin johtaminen er\u00e4\u00e4ss\u00e4 rakennusalan yrityksess\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105263223", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20424", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaalinen markkinointi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75966
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:06Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/37d084ee-8602-497a-b8bb-35621eff2c18\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105263223.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Latvanen, Samuel Sisältömarkkinoinnin johtaminen eräässä rakennusalan yrityksessä Johtaminen Management and Leadership 20424 markkinointi johtaminen markkinointiviestintä digitaalinen markkinointi
title Sisältömarkkinoinnin johtaminen eräässä rakennusalan yrityksessä
title_full Sisältömarkkinoinnin johtaminen eräässä rakennusalan yrityksessä
title_fullStr Sisältömarkkinoinnin johtaminen eräässä rakennusalan yrityksessä Sisältömarkkinoinnin johtaminen eräässä rakennusalan yrityksessä
title_full_unstemmed Sisältömarkkinoinnin johtaminen eräässä rakennusalan yrityksessä Sisältömarkkinoinnin johtaminen eräässä rakennusalan yrityksessä
title_short Sisältömarkkinoinnin johtaminen eräässä rakennusalan yrityksessä
title_sort sisältömarkkinoinnin johtaminen eräässä rakennusalan yrityksessä
title_txtP Sisältömarkkinoinnin johtaminen eräässä rakennusalan yrityksessä
topic Johtaminen Management and Leadership 20424 markkinointi johtaminen markkinointiviestintä digitaalinen markkinointi
topic_facet 20424 Johtaminen Management and Leadership digitaalinen markkinointi johtaminen markkinointi markkinointiviestintä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75966 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105263223
work_keys_str_mv AT latvanensamuel sisältömarkkinoinninjohtamineneräässärakennusalanyrityksessä