Koululiikunnan joukkueurheilu ja liikuntamotivaatio

Koulussa järjestettävä joukkueurheilu on ollut läpi liikunnanopetuksen historian yksi suurimmista sisältöalueista. Nykypäivänä lasten ja nuorten liikuntainnokkuuden väheneminen on koettu huolestuttavana asiana ja tähän yhdeksi syyksi on alan ammattilaisten ja verkkokeskustelujen mukaan ajateltu o...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Lättilä, Niklas
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75944
Description
Summary:Koulussa järjestettävä joukkueurheilu on ollut läpi liikunnanopetuksen historian yksi suurimmista sisältöalueista. Nykypäivänä lasten ja nuorten liikuntainnokkuuden väheneminen on koettu huolestuttavana asiana ja tähän yhdeksi syyksi on alan ammattilaisten ja verkkokeskustelujen mukaan ajateltu olevan koululiikunnan joukkueurheilu ja sen vaikutukset oppilaisiin. Keskustelujen mukaan joukkueurheilu on synnyttänyt oppilaissa kielteisiä ja ahdistavia kokemuksia. (Vähäsarja 2015.) Tämän tutkimuksen tarkoituksena on perehtyä 9– 12-vuotiaiden oppilaiden kokemuksiin koulussa järjestettävästä joukkueurheilusta ja selvittää, onko koulussa järjestetty joukkueurheilu oppilaille mieleistä ja miten se sopii yhteen oppilaiden liikuntamotivaation kanssa. Laadullisen tutkimuksen aineisto kerättiin syksyllä 2020 viidentoista alakouluikäisen haastattelun avulla. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluilla, joissa oppilaat saivat avata kokemuksiaan joukkueurheilusta ja pohtia heidän omaa liikuntamotivaatiotaan. Aineiston analysointivaiheessa käytettiin laadullista sisällönanalyysia. Tutkimuskysymykset 1. Millaisena oppilaat kokevat koululiikunnan joukkueurheilun? 2. Sopiiko koulun joukkueurheilu oppilaiden liikuntamotivaatioon? Oppilaiden kokemukset näyttäytyivät suurimmilta osin positiivisina. Yleisimmät koetut asiat liittyivät joukkueurheilun synnyttämään ryhmätoimintaan, kilpailuun ja henkilökohtaisiin paineisiin suoriutua. Haastatteluissa ilmeni niin sisäistä, kuin ulkoista liikuntamotivaatiota. Joukkueurheilussa ilmeni monia osa-alueita, jotka sopivat oppilaiden liikuntamotivaatioon, mutta myös asioita, jotka oppilaat kokivat epäsopivaksi tai epämieluisaksi. Mieleisimmät joukkueurheilun osa-alueet olivat monipuolisuus, kilpailullisuus ja mahdollisuudet liikkua ja kokea yhdessä kaverin kanssa. Liikuntamotivaation kannalta ei mieluisat asiat olivat mahdolliset kiusaamistilanteet, opettajan valta ja oppilaiden vapauden puute. Tulokset kertovat oppilaiden nauttivan suurimmilta osin koululiikunnan joukkueurheilusta. Liikuntamotivaation kannalta osaan joukkueurheilun piirteistä on kuitenkin syytä puuttua, jotta negatiiviset kokemukset vähenevät ja oppilaat saavat parhaan mahdolliset välineet liikkua, kokea ja kehittää omaa liikuntamotivaatiotaan.