Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä

Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja tunnistaa varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskelevien uravalintaan liittyviä syitä ja varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa opintoihin sitoutumiseen liittyviä tekijöitä. Lisäksi tarkoituksena oli näiden tekijöiden huomioimisella tuoda esille opiskelijoide...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Leppämäki, Harri
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75925
_version_ 1826225709103710208
author Leppämäki, Harri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Leppämäki, Harri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Leppämäki, Harri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Leppämäki, Harri
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää ja tunnistaa varhaiskasvatuksen opettajaksi opiskelevien uravalintaan liittyviä syitä ja varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa opintoihin sitoutumiseen liittyviä tekijöitä. Lisäksi tarkoituksena oli näiden tekijöiden huomioimisella tuoda esille opiskelijoiden uravalinta ja opintoihin sitoutumisen prosessia. Tutkimus toteutettiin laadullisesti keräämällä aineisto yksilöhaastatteluin, jotka toteutettiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Tutkimuksen informantteina olivat vuonna 2019 opintonsa aloittaneet Jyväskylän yliopiston 1. vuosikurssin varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat (n=9). Tutkimuksen metodina käytettiin fenomenografista näkökulmaa, joka ohjasi käyttämään haastatteluiden analyysinä fenomenografista analyysia. Tutkimustulokset kertovat varhaiskasvatuksen opiskelijoiden käsityksistä uravalintaan liittyvistä syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajan opintoihin hakeuduttiin varhaiskasvatuksen työn kiinnostavuuden ja lasten parissa työskentelemisen halukkuuden vuoksi. Tuloksista ilmenee myös, että opintoihin sitoutumiseen liittyvät opiskelijoiden mukaan koulutuksen sisäiset ja opiskelijan yksilölliset tekijät. Koulutuksen sisäisistä tekijöistä merkittävimmin opiskelijoiden sitoutumiseen opintoihin vaikuttivat opintojaksot ja opetusmenetelmät. Opiskelijoiden yksilöllisistä tekijöistä merkittävimmin opintoihin sitoutumiseen liittyi oman asiantuntijuuden kehittäminen ja opiskelijaryhmä. Tulokset osoittavat, että opiskelijoiden uravalinnan syyt ja opintoihin sitoutumiseen liittyvät tekijät tukivat heidän kasvuprosessiaan valmistua varhaiskasvatuksen opettajaksi. The aim of the study was to find out and identify as an early childhood education teacher reasons related to students' career choices and factors related to commitment to studies in early childhood teacher education. In addition, the purpose of taking these factors into account was to highlight students' career choices and the process of committing to studies. The research was carried out qualitatively by collecting data through individual interviews, which were carried out through semi-structured thematic interviews. The informants of the study were the 1st year early childhood teacher students of the University of Jyväskylä who started their studies in 2019. (n = 9). The research method used a phenomenographic perspective, which guided the use of phenomenographic analysis as an analysis of the interviews. The research results tell about the perceptions of early childhood education students reasons for choosing a career and factors related to commitment to studies. Based on the results, the studies of an early childhood teacher were applied for due to the interest in early childhood education work and the willingness to work with children. The results also show that they are related to commitment to studies according to students, the internal factors of education and the individual factors of the student. Of the internal factors in education, the most significant is student engagement studies were influenced by courses and teaching methods. Among the students' individual factors, the most significant commitment to studies was the development of their own expertise and a group of students. The results show that students the reasons for career choice and factors related to commitment to studies supported their growth process to graduate as an early childhood teacher.
first_indexed 2024-09-11T08:52:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Liinamaa, Tarja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Lepp\u00e4m\u00e4ki, Harri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-24T14:49:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-24T14:49:22Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75925", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4 ja tunnistaa varhaiskasvatuksen opettajaksi\nopiskelevien uravalintaan liittyvi\u00e4 syit\u00e4 ja varhaiskasvatuksen opettajankoulutuksessa opintoihin sitoutumiseen liittyvi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4. Lis\u00e4ksi tarkoituksena oli n\u00e4iden tekij\u00f6iden huomioimisella tuoda esille opiskelijoiden uravalinta ja opintoihin sitoutumisen prosessia. Tutkimus toteutettiin laadullisesti ker\u00e4\u00e4m\u00e4ll\u00e4 aineisto yksil\u00f6haastatteluin, jotka toteutettiin puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Tutkimuksen informantteina olivat vuonna 2019 opintonsa aloittaneet Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston 1. vuosikurssin varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijat\n(n=9). Tutkimuksen metodina k\u00e4ytettiin fenomenografista n\u00e4k\u00f6kulmaa, joka ohjasi k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n haastatteluiden analyysin\u00e4 fenomenografista analyysia.\nTutkimustulokset kertovat varhaiskasvatuksen opiskelijoiden k\u00e4sityksist\u00e4\nuravalintaan liittyvist\u00e4 syist\u00e4 ja opintoihin sitoutumiseen liittyvist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4. Tulosten perusteella varhaiskasvatuksen opettajan opintoihin hakeuduttiin varhaiskasvatuksen ty\u00f6n kiinnostavuuden ja lasten parissa ty\u00f6skentelemisen halukkuuden vuoksi. Tuloksista ilmenee my\u00f6s, ett\u00e4 opintoihin sitoutumiseen liittyv\u00e4t\nopiskelijoiden mukaan koulutuksen sis\u00e4iset ja opiskelijan yksil\u00f6lliset tekij\u00e4t.\nKoulutuksen sis\u00e4isist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 merkitt\u00e4vimmin opiskelijoiden sitoutumiseen\nopintoihin vaikuttivat opintojaksot ja opetusmenetelm\u00e4t. Opiskelijoiden yksil\u00f6llisist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4 merkitt\u00e4vimmin opintoihin sitoutumiseen liittyi oman asiantuntijuuden kehitt\u00e4minen ja opiskelijaryhm\u00e4. Tulokset osoittavat, ett\u00e4 opiskelijoiden\nuravalinnan syyt ja opintoihin sitoutumiseen liittyv\u00e4t tekij\u00e4t tukivat heid\u00e4n kasvuprosessiaan valmistua varhaiskasvatuksen opettajaksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The aim of the study was to find out and identify as an early childhood education teacher\nreasons related to students' career choices and factors related to commitment to studies in early childhood teacher education. In addition, the purpose of taking these factors into account was to highlight students' career choices and the process of committing to studies. The research was carried out qualitatively by collecting data through individual interviews, which were carried out through semi-structured thematic interviews. The informants of the study were the 1st year early childhood teacher students of the University of Jyv\u00e4skyl\u00e4 who started their studies in 2019.\n(n = 9). The research method used a phenomenographic perspective, which guided the use of phenomenographic analysis as an analysis of the interviews.\nThe research results tell about the perceptions of early childhood education students\nreasons for choosing a career and factors related to commitment to studies. Based on the results, the studies of an early childhood teacher were applied for due to the interest in early childhood education work and the willingness to work with children. The results also show that they are related to commitment to studies\naccording to students, the internal factors of education and the individual factors of the student.\nOf the internal factors in education, the most significant is student engagement\nstudies were influenced by courses and teaching methods. Among the students' individual factors, the most significant commitment to studies was the development of their own expertise and a group of students. The results show that students\nthe reasons for career choice and factors related to commitment to studies supported their growth process to graduate as an early childhood teacher.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-24T14:49:22Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-24T14:49:22Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "opintoihin sitoutuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "varhaiskasvatuksen opettajaopiskelija", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden k\u00e4sityksi\u00e4 uravalintansa syist\u00e4 ja opintoihin sitoutumiseen liittyvist\u00e4 tekij\u00f6ist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105243184", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "uranvalinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sitoutuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajankoulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatinvalinta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinnot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatuksen opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75925
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:49Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/bfb1e12f-bcbe-4c85-b00a-b497731e6f19\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105243184.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Leppämäki, Harri Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä opintoihin sitoutuminen varhaiskasvatuksen opettajaopiskelija Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 opiskelijat varhaiskasvatus uranvalinta sitoutuminen opettajankoulutus opiskelu ammatinvalinta opinnot varhaiskasvatuksen opettajat motivaatio
title Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä
title_full Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä
title_fullStr Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä
title_full_unstemmed Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä
title_short Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä
title_sort varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä
title_txtP Varhaiskasvatuksen opettajaopiskelijoiden käsityksiä uravalintansa syistä ja opintoihin sitoutumiseen liittyvistä tekijöistä
topic opintoihin sitoutuminen varhaiskasvatuksen opettajaopiskelija Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 opiskelijat varhaiskasvatus uranvalinta sitoutuminen opettajankoulutus opiskelu ammatinvalinta opinnot varhaiskasvatuksen opettajat motivaatio
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus ammatinvalinta motivaatio opettajankoulutus opinnot opintoihin sitoutuminen opiskelijat opiskelu sitoutuminen uranvalinta varhaiskasvatuksen opettajaopiskelija varhaiskasvatuksen opettajat varhaiskasvatus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75925 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105243184
work_keys_str_mv AT leppämäkiharri varhaiskasvatuksenopettajaopiskelijoidenkäsityksiäuravalintansasyistäjaopintoihin