Yhteenveto: | Tutkimukseni käsittelee sosioekonomisen aseman representaatiota Disneyn Rottatouille-elokuvassa. Lapsille suunnattu elokuva on etulyöntiasemassa puhuttaessa lapsille annettavista malleista ja arvoista, sillä kulttuurituotteena sillä on valta heijastaa ja rakentaa yhteisön mielipidettä lähes huomaamattomasti. Tutkimuksen tavoitteena onkin selvittää sitä, millaista mielikuvaa elokuva luo sosioekonomisesta luokkajaosta ja millaisia kielellisiä, visuaalisia ja auditiivisia keinoja elokuva käyttää sen tekemiseen.
Teoreettisena viitekehyksenä toimii multimodaalinen diskurssintutkimus sekä representaation tutkimus. Monimediaisen esitysmuodon vuoksi metodina on käytetty sekä teksti-, video- ja kuva-analyysiä että systeemis-funktionaalisen kielikäsityksen eksperientaalista metafunktiota, jonka avulla elokuvan kielellistä vuoropuhelua on voitu analysoida. Analysoitava aineisto koostuu noin 48 kohtauksesta tai kuvasarjasta, joista osa on pelkästään multimodaalista esittämistä ja osassa on vuoropuhelua.
Tutkimuksessa selvisi, että sosioekonomisen aseman representaatio rakentuu monenlaisten multimodaalisten elementtien luomien diskurssien kautta. Elokuva puhuu sosiaaliluokista asumisen, omaisuuden, koulutustaustan, kielenkäytön, yhteisöllisten toimintatapojen, poliittisen suuntauksen sekä ennakkoluulojen avulla. Kerronnan tyylikseen elokuva on valinnut stereotyyppisen, kärjistävän, huomaamattoman ja normalisoivan otteen, joka on varsin tavallinen Disney-elokuville. Luodakseen luokkaeron representaatiota elokuva hyödyntää hahmojen vuoropuhelua ja heidän tekemiään kielellisiä valintoja sekä musiikin, kuvan ja videon luomaa yhteisvaikutelmaa, jossa hahmojen toiminta ja liike, kuvan värit sekä musiikin rytmi ja tunnelma saavat merkittävän representatiivisen roolin.
|