"Jag orkar inte sitta hela tiden" gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning

Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia lukio-opiskelijoilla on toiminnallisista menetelmistä lukion kieltentunneilla. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mieltä lukio-opiskelijat ovat toiminnallisesta opetuksesta sekä suosivatko he perinteistä vai t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jokela, Petra
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75902
_version_ 1828193204897316864
author Jokela, Petra
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Jokela, Petra Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Jokela, Petra Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Jokela, Petra
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia lukio-opiskelijoilla on toiminnallisista menetelmistä lukion kieltentunneilla. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mieltä lukio-opiskelijat ovat toiminnallisesta opetuksesta sekä suosivatko he perinteistä vai toiminnallista kieltenopetusta. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia toiminnallisia tehtäviä opiskelijat haluaisivat kielten oppitunneille. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla ja aineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lukio-opiskelijat suhtautuvat pääosin positiivisesti toiminnalliseen opetukseen sekä toiminnallisiin menetelmiin. Toiminnallisten menetelmien koettiin edistävän oppimista, sillä enemmistö opiskelijoista koki oppivansa parhaiten kokeilemalla asioita itse. Lisäksi lukio-opiskelijat raportoivat hyötyvänsä pari- ja ryhmätöistä, koska tällöin oppimaansa pystyy soveltamaan tehokkaasti. Tutkimuksesta kävi ilmi, että lukio-opiskelijat suhtautuvat positiivisesti toiminnallisiin menetelmiin, mutta enemmistö ei toivonut lisää toiminnallisia tehtäviä kielten oppitunneille. Noin puolet opiskelijoista kokivat toiminnallisten menetelmien käytön lisäävän heidän motivaatiotaan ja vain muutama opiskelija koki toiminnalliset tehtävät ahdistavina. Lukio-opiskelijat toivoivat lukion kieltentunneille esimerkiksi erilaisia pelejä, pari- ja ryhmätöitä, näytelmiä, kisailuja sekä tehtäviä, joiden aikana on mahdollista liikkua.
first_indexed 2024-09-11T08:52:16Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Jokela, Petra", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-24T10:22:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-24T10:22:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75902", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia k\u00e4sityksi\u00e4 ja kokemuksia \nlukio-opiskelijoilla on toiminnallisista menetelmist\u00e4 lukion kieltentunneilla. Tutkimuksessa selvitettiin, mit\u00e4 mielt\u00e4 lukio-opiskelijat ovat toiminnallisesta opetuksesta sek\u00e4 suosivatko he perinteist\u00e4 vai toiminnallista kieltenopetusta. Lis\u00e4ksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaisia toiminnallisia teht\u00e4vi\u00e4 opiskelijat haluaisivat kielten oppitunneille. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin kyselylomakkeen avulla ja aineiston analyysiss\u00e4 k\u00e4ytettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4. \n\nTutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 lukio-opiskelijat suhtautuvat p\u00e4\u00e4osin positiivisesti toiminnalliseen opetukseen sek\u00e4 toiminnallisiin menetelmiin. Toiminnallisten menetelmien koettiin edist\u00e4v\u00e4n oppimista, sill\u00e4 enemmist\u00f6 opiskelijoista koki oppivansa parhaiten kokeilemalla asioita itse. Lis\u00e4ksi lukio-opiskelijat raportoivat hy\u00f6tyv\u00e4ns\u00e4 pari- ja ryhm\u00e4t\u00f6ist\u00e4, koska t\u00e4ll\u00f6in oppimaansa pystyy soveltamaan tehokkaasti. \n\nTutkimuksesta k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 lukio-opiskelijat suhtautuvat positiivisesti toiminnallisiin menetelmiin, mutta enemmist\u00f6 ei toivonut lis\u00e4\u00e4 toiminnallisia teht\u00e4vi\u00e4 kielten oppitunneille. Noin puolet opiskelijoista kokivat toiminnallisten menetelmien k\u00e4yt\u00f6n lis\u00e4\u00e4v\u00e4n heid\u00e4n motivaatiotaan ja vain muutama opiskelija koki toiminnalliset teht\u00e4v\u00e4t ahdistavina. Lukio-opiskelijat toivoivat lukion kieltentunneille esimerkiksi erilaisia pelej\u00e4, pari- ja ryhm\u00e4t\u00f6it\u00e4, n\u00e4ytelmi\u00e4, kisailuja sek\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4, joiden aikana on mahdollista liikkua.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-24T10:22:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-24T10:22:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"Jag orkar inte sitta hela tiden\" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105243161", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toiminnalliset menetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lukiolaiset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetusmenetelm\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieltenopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75902
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:03:27Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/3642c4d5-3ccd-4c2a-920a-7ab74eff5665\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105243161.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Jokela, Petra "Jag orkar inte sitta hela tiden" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning Ruotsin kieli Swedish 306 kielen oppiminen ruotsin kieli opetus lukio toiminnalliset menetelmät lukiolaiset opetusmenetelmät käsitykset kieltenopettajat kieli ja kielet fyysinen aktiivisuus
title "Jag orkar inte sitta hela tiden" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning
title_full "Jag orkar inte sitta hela tiden" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning
title_fullStr "Jag orkar inte sitta hela tiden" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning "Jag orkar inte sitta hela tiden" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning
title_full_unstemmed "Jag orkar inte sitta hela tiden" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning "Jag orkar inte sitta hela tiden" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning
title_short "Jag orkar inte sitta hela tiden"
title_sort jag orkar inte sitta hela tiden gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning
title_sub gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning
title_txtP "Jag orkar inte sitta hela tiden" : gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning
topic Ruotsin kieli Swedish 306 kielen oppiminen ruotsin kieli opetus lukio toiminnalliset menetelmät lukiolaiset opetusmenetelmät käsitykset kieltenopettajat kieli ja kielet fyysinen aktiivisuus
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish fyysinen aktiivisuus kielen oppiminen kieli ja kielet kieltenopettajat käsitykset lukio lukiolaiset opetus opetusmenetelmät ruotsin kieli toiminnalliset menetelmät
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75902 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105243161
work_keys_str_mv AT jokelapetra jagorkarintesittahelatidengymnasieeleversuppfattningaromfunktionellundervisning