"Jag orkar inte sitta hela tiden" gymnasieelevers uppfattningar om funktionell undervisning

Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia lukio-opiskelijoilla on toiminnallisista menetelmistä lukion kieltentunneilla. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mieltä lukio-opiskelijat ovat toiminnallisesta opetuksesta sekä suosivatko he perinteistä vai t...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Jokela, Petra
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75902
Description
Summary:Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena oli selvittää, millaisia käsityksiä ja kokemuksia lukio-opiskelijoilla on toiminnallisista menetelmistä lukion kieltentunneilla. Tutkimuksessa selvitettiin, mitä mieltä lukio-opiskelijat ovat toiminnallisesta opetuksesta sekä suosivatko he perinteistä vai toiminnallista kieltenopetusta. Lisäksi tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaisia toiminnallisia tehtäviä opiskelijat haluaisivat kielten oppitunneille. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeen avulla ja aineiston analyysissä käytettiin laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimuksen tulokset osoittivat, että lukio-opiskelijat suhtautuvat pääosin positiivisesti toiminnalliseen opetukseen sekä toiminnallisiin menetelmiin. Toiminnallisten menetelmien koettiin edistävän oppimista, sillä enemmistö opiskelijoista koki oppivansa parhaiten kokeilemalla asioita itse. Lisäksi lukio-opiskelijat raportoivat hyötyvänsä pari- ja ryhmätöistä, koska tällöin oppimaansa pystyy soveltamaan tehokkaasti. Tutkimuksesta kävi ilmi, että lukio-opiskelijat suhtautuvat positiivisesti toiminnallisiin menetelmiin, mutta enemmistö ei toivonut lisää toiminnallisia tehtäviä kielten oppitunneille. Noin puolet opiskelijoista kokivat toiminnallisten menetelmien käytön lisäävän heidän motivaatiotaan ja vain muutama opiskelija koki toiminnalliset tehtävät ahdistavina. Lukio-opiskelijat toivoivat lukion kieltentunneille esimerkiksi erilaisia pelejä, pari- ja ryhmätöitä, näytelmiä, kisailuja sekä tehtäviä, joiden aikana on mahdollista liikkua.