Opinto-ohjaajien käsityksiä voimaantumisesta ohjauksessa

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opinto-ohjaajien käsityksiä voimaantumisesta ohjauksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä niistä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät voimaantumisen ohjauksessa. Tutkimuksen lähestymistapa on laadulliseen menetelmäsuuntaukseen kuul...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Haajanen, Laura, Sällström, Ada
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75900
_version_ 1826225697413136384
author Haajanen, Laura Sällström, Ada
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Haajanen, Laura Sällström, Ada Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Haajanen, Laura Sällström, Ada Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Haajanen, Laura
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opinto-ohjaajien käsityksiä voimaantumisesta ohjauksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli lisätä ymmärrystä niistä erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat käsittävät voimaantumisen ohjauksessa. Tutkimuksen lähestymistapa on laadulliseen menetelmäsuuntaukseen kuuluva fenomenografia. Tutkimusaineisto kerättiin yksilö- ja ryhmähaastatteluin. Näihin osallistui yhteensä kahdeksan opinto-ohjaajaa Uudeltamaalta ja Keski-Suomesta. Aineisto analysoitiin fenomenografisella analyysilla. Tämän tutkimuksen mukaan opinto-ohjaajien käsitykset voimaantumisesta kiteytyivät neljään erilaiseen käsitystapaan. Opinto-ohjaajat näkivät voimaantumisen olevan ohjauksessa (1) käytännönläheistä, (2) toiminnallista, (3) yksilöä tukevaa sekä (4) kokonaisvaltaista. Käsitystapojen erot ilmenivät neljän eri dimension eli ulottuvuuden kautta, joita olivat voimaantuminen käsitteenä, voimaantumisen ilmeneminen, opinto-ohjaajan rooli voimaantumisen tukemisessa ja voimaantumisen merkitys. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että opinto-ohjaajien käsitykset voimaantumisesta ohjauksessa vaihtelevat suuresti. Opinto-ohjaajat tunsivat voimaantumisen käsitteenä ja ilmiönä varsin hyvin, mutta voimaantumisen suhde omaan työhön ei ollut kaikille selkeä. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää ohjaustyössä sekä ohjauksen koulutuksen ja ohjaustyön kehittämisessä.
first_indexed 2024-09-11T08:49:19Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kettunen, Jaana", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haajanen, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "S\u00e4llstr\u00f6m, Ada", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-24T10:18:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-24T10:18:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75900", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin opinto-ohjaajien k\u00e4sityksi\u00e4 voimaantumisesta ohjauksessa. Tutkimuksen tarkoituksena oli lis\u00e4t\u00e4 ymm\u00e4rryst\u00e4 niist\u00e4 erilaisista tavoista, joilla opinto-ohjaajat k\u00e4sitt\u00e4v\u00e4t voimaantumisen ohjauksessa. Tutkimuksen l\u00e4hestymistapa on laadulliseen menetelm\u00e4suuntaukseen kuuluva fenomenografia. Tutkimusaineisto ker\u00e4ttiin yksil\u00f6- ja ryhm\u00e4haastatteluin. N\u00e4ihin osallistui yhteens\u00e4 kahdeksan opinto-ohjaajaa Uudeltamaalta ja Keski-Suomesta. Aineisto analysoitiin fenomenografisella analyysilla. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen mukaan opinto-ohjaajien k\u00e4sitykset voimaantumisesta kiteytyiv\u00e4t nelj\u00e4\u00e4n erilaiseen k\u00e4sitystapaan. Opinto-ohjaajat n\u00e4kiv\u00e4t voimaantumisen olevan ohjauksessa (1) k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6nl\u00e4heist\u00e4, (2) toiminnallista, (3) yksil\u00f6\u00e4 tukevaa sek\u00e4 (4) kokonaisvaltaista. K\u00e4sitystapojen erot ilmeniv\u00e4t nelj\u00e4n eri dimension eli ulottuvuuden kautta, joita olivat voimaantuminen k\u00e4sitteen\u00e4, voimaantumisen ilmeneminen, opinto-ohjaajan rooli voimaantumisen tukemisessa ja voimaantumisen merkitys. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 opinto-ohjaajien k\u00e4sitykset voimaantumisesta ohjauksessa vaihtelevat suuresti. Opinto-ohjaajat tunsivat voimaantumisen k\u00e4sitteen\u00e4 ja ilmi\u00f6n\u00e4 varsin hyvin, mutta voimaantumisen suhde omaan ty\u00f6h\u00f6n ei ollut kaikille selke\u00e4. Tutkimuksen tuloksia voidaan hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 ohjausty\u00f6ss\u00e4 sek\u00e4 ohjauksen koulutuksen ja ohjausty\u00f6n kehitt\u00e4misess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-24T10:18:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-24T10:18:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "69", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "fenomenografia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opinto-ohjaajien k\u00e4sityksi\u00e4 voimaantumisesta ohjauksessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105243159", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "voimaantuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "k\u00e4sitykset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75900
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:16Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6dadb56d-96c5-4d47-971e-3e11092387c3\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105243159.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Haajanen, Laura Sällström, Ada Opinto-ohjaajien käsityksiä voimaantumisesta ohjauksessa fenomenografia Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 voimaantuminen opinto-ohjaus käsitykset
title Opinto-ohjaajien käsityksiä voimaantumisesta ohjauksessa
title_full Opinto-ohjaajien käsityksiä voimaantumisesta ohjauksessa
title_fullStr Opinto-ohjaajien käsityksiä voimaantumisesta ohjauksessa Opinto-ohjaajien käsityksiä voimaantumisesta ohjauksessa
title_full_unstemmed Opinto-ohjaajien käsityksiä voimaantumisesta ohjauksessa Opinto-ohjaajien käsityksiä voimaantumisesta ohjauksessa
title_short Opinto-ohjaajien käsityksiä voimaantumisesta ohjauksessa
title_sort opinto ohjaajien käsityksiä voimaantumisesta ohjauksessa
title_txtP Opinto-ohjaajien käsityksiä voimaantumisesta ohjauksessa
topic fenomenografia Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 voimaantuminen opinto-ohjaus käsitykset
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma fenomenografia käsitykset opinto-ohjaus voimaantuminen
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75900 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105243159
work_keys_str_mv AT haajanenlaura opintoohjaajienkäsityksiävoimaantumisestaohjauksessa