Les effets de l’étude distancielle sur la motivation des étudiants de langue française à l’université de Jyväskylä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka etäopiskelu on vaikuttanut Jyväskylän yliopiston ranskan kielen opiskelijoiden opiskelumotivaatioon, ja mitä tekijöitä vaikutusten takaa löytyy. Covid-19-pandemian vuoksi Suomen hallitus asetti rajoittavia linjauksia liittyen muun muassa lähiopetu...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hammar, Mari
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fra
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75898
_version_ 1826225789609181184
author Hammar, Mari
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hammar, Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hammar, Mari Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hammar, Mari
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka etäopiskelu on vaikuttanut Jyväskylän yliopiston ranskan kielen opiskelijoiden opiskelumotivaatioon, ja mitä tekijöitä vaikutusten takaa löytyy. Covid-19-pandemian vuoksi Suomen hallitus asetti rajoittavia linjauksia liittyen muun muassa lähiopetukseen. Näin ollen Jyväskylän yliopisto siirtyi etäopetukseen kevätlukukaudella 2020, jatkuen edelleen kevätlukukaudella 2021. Tutkimukseen osallistui 15 Jyväskylän yliopiston ranskan kielen opiskelijaa. Aineisto kerättiin sähköisen kyselyn avulla. Kyselyn ensimmäisellä osiolla selvitettiin heidän motivaatiotansa ennen etäopiskelua sekä aiempaa kokemusta etäopiskelusta. Toinen osa käsitteli heidän motivaatiotaan etäopiskelun aikana ja otti selvää motivaatioon vaikuttavista tekijöistä. Aineiston analyysissä hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysiä etsien tarkemmin yhteneviä vaikuttavia tekijöitä sekä tarkasteltiin motivaatiota sosiokonstruktiivisen oppimiskäsityksen valossa. Lisäksi tilastoja tarkasteltiin määrällisesti. Analyysissä käsiteltiin tekijöitä erikseen, mutta useat tekijät ovat luoneeltaan kytköksissä toisiinsa. Tutkimuksemme tulokset osoittavat etäopiskelun vaikuttaneen suurimmaksi osaksi negatiivisesti kyseisten ranskan kielen opiskelijoiden opiskelumotivaatioon. 15:stä opiskelijasta 13 koki etäopiskelun vaikuttavan ylipäätään, joista 11 koki sen olevan negatiivista ja kaksi positiivista. Yleisin negatiivinen tekijä oli etäopiskelussa vaadittavan itseohjautuvuuden puute, joka taas vaikutti muun muassa arjen rakentumiseen ja rutiineihin. Näillä rutiinien puutteella oli suuri negatiivinen vaikutus opiskelumotivaatioon. Toinen merkittävä tekijä oli lähiopetuksen ryhmähenkisyyden ja sosiaalisuuden puute, jota suuri osa opiskelijoista kaipasi motivoituakseen. Otoksen ollessa vain 15 henkilöä haluamme muistuttaa, etteivät tutkimuksen tulokset ole yleistettävissä, vaan kertovat vain tiettyjen ranskan opiskelijoiden motivaatiosta.
first_indexed 2021-05-24T20:01:55Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Hammar, Mari", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-24T10:14:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-24T10:14:54Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75898", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, kuinka et\u00e4opiskelu on vaikuttanut Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ranskan kielen opiskelijoiden opiskelumotivaatioon, ja mit\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 vaikutusten takaa l\u00f6ytyy. Covid-19-pandemian vuoksi Suomen hallitus asetti rajoittavia linjauksia liittyen muun muassa l\u00e4hiopetukseen. N\u00e4in ollen Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto siirtyi et\u00e4opetukseen kev\u00e4tlukukaudella 2020, jatkuen edelleen kev\u00e4tlukukaudella 2021.\nTutkimukseen osallistui 15 Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston ranskan kielen opiskelijaa. Aineisto ker\u00e4ttiin s\u00e4hk\u00f6isen kyselyn avulla. Kyselyn ensimm\u00e4isell\u00e4 osiolla selvitettiin heid\u00e4n motivaatiotansa ennen et\u00e4opiskelua sek\u00e4 aiempaa kokemusta et\u00e4opiskelusta. Toinen osa k\u00e4sitteli heid\u00e4n motivaatiotaan et\u00e4opiskelun aikana ja otti selv\u00e4\u00e4 motivaatioon vaikuttavista tekij\u00f6ist\u00e4. Aineiston analyysiss\u00e4 hy\u00f6dynnettiin laadullista sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi\u00e4 etsien tarkemmin yhtenevi\u00e4 vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 sek\u00e4 tarkasteltiin motivaatiota sosiokonstruktiivisen oppimisk\u00e4sityksen valossa. Lis\u00e4ksi tilastoja tarkasteltiin m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti. Analyysiss\u00e4 k\u00e4siteltiin tekij\u00f6it\u00e4 erikseen, mutta useat tekij\u00e4t ovat luoneeltaan kytk\u00f6ksiss\u00e4 toisiinsa. \nTutkimuksemme tulokset osoittavat et\u00e4opiskelun vaikuttaneen suurimmaksi osaksi negatiivisesti kyseisten ranskan kielen opiskelijoiden opiskelumotivaatioon. 15:st\u00e4 opiskelijasta 13 koki et\u00e4opiskelun vaikuttavan ylip\u00e4\u00e4t\u00e4\u00e4n, joista 11 koki sen olevan negatiivista ja kaksi positiivista. Yleisin negatiivinen tekij\u00e4 oli et\u00e4opiskelussa vaadittavan itseohjautuvuuden puute, joka taas vaikutti muun muassa arjen rakentumiseen ja rutiineihin. N\u00e4ill\u00e4 rutiinien puutteella oli suuri negatiivinen vaikutus opiskelumotivaatioon. Toinen merkitt\u00e4v\u00e4 tekij\u00e4 oli l\u00e4hiopetuksen ryhm\u00e4henkisyyden ja sosiaalisuuden puute, jota suuri osa opiskelijoista kaipasi motivoituakseen. \nOtoksen ollessa vain 15 henkil\u00f6\u00e4 haluamme muistuttaa, etteiv\u00e4t tutkimuksen tulokset ole yleistett\u00e4viss\u00e4, vaan kertovat vain tiettyjen ranskan opiskelijoiden motivaatiosta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-24T10:14:54Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-24T10:14:54Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "29", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fra", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "sosiokonstruktivismi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Les effets de l\u2019\u00e9tude distancielle sur la motivation des \u00e9tudiants de langue fran\u00e7aise \u00e0 l\u2019universit\u00e9 de Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105243157", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romaaninen filologia", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Romance Philology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "307", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "COVID-19", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "motivaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "et\u00e4opiskelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisymp\u00e4rist\u00f6", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75898
language fra
last_indexed 2025-02-18T10:55:07Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e6114bed-b4bf-4789-9da5-7645ce4bcae6\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105243157.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hammar, Mari Les effets de l’étude distancielle sur la motivation des étudiants de langue française à l’université de Jyväskylä sosiokonstruktivismi Romaaninen filologia Romance Philology 307 COVID-19 kyselytutkimus motivaatio etäopetus etäopiskelu oppimisympäristö oppiminen
title Les effets de l’étude distancielle sur la motivation des étudiants de langue française à l’université de Jyväskylä
title_full Les effets de l’étude distancielle sur la motivation des étudiants de langue française à l’université de Jyväskylä
title_fullStr Les effets de l’étude distancielle sur la motivation des étudiants de langue française à l’université de Jyväskylä Les effets de l’étude distancielle sur la motivation des étudiants de langue française à l’université de Jyväskylä
title_full_unstemmed Les effets de l’étude distancielle sur la motivation des étudiants de langue française à l’université de Jyväskylä Les effets de l’étude distancielle sur la motivation des étudiants de langue française à l’université de Jyväskylä
title_short Les effets de l’étude distancielle sur la motivation des étudiants de langue française à l’université de Jyväskylä
title_sort les effets de l étude distancielle sur la motivation des étudiants de langue française à l université de jyväskylä
title_txtP Les effets de l’étude distancielle sur la motivation des étudiants de langue française à l’université de Jyväskylä
topic sosiokonstruktivismi Romaaninen filologia Romance Philology 307 COVID-19 kyselytutkimus motivaatio etäopetus etäopiskelu oppimisympäristö oppiminen
topic_facet 307 COVID-19 Romaaninen filologia Romance Philology etäopetus etäopiskelu kyselytutkimus motivaatio oppiminen oppimisympäristö sosiokonstruktivismi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75898 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105243157
work_keys_str_mv AT hammarmari leseffetsdeletudedistanciellesurlamotivationdesetudiantsdelanguefrancaisealuniversite