Yhteenveto: | Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, kuinka etäopiskelu on vaikuttanut Jyväskylän yliopiston ranskan kielen opiskelijoiden opiskelumotivaatioon, ja mitä tekijöitä vaikutusten takaa löytyy. Covid-19-pandemian vuoksi Suomen hallitus asetti rajoittavia linjauksia liittyen muun muassa lähiopetukseen. Näin ollen Jyväskylän yliopisto siirtyi etäopetukseen kevätlukukaudella 2020, jatkuen edelleen kevätlukukaudella 2021.
Tutkimukseen osallistui 15 Jyväskylän yliopiston ranskan kielen opiskelijaa. Aineisto kerättiin sähköisen kyselyn avulla. Kyselyn ensimmäisellä osiolla selvitettiin heidän motivaatiotansa ennen etäopiskelua sekä aiempaa kokemusta etäopiskelusta. Toinen osa käsitteli heidän motivaatiotaan etäopiskelun aikana ja otti selvää motivaatioon vaikuttavista tekijöistä. Aineiston analyysissä hyödynnettiin laadullista sisällönanalyysiä etsien tarkemmin yhteneviä vaikuttavia tekijöitä sekä tarkasteltiin motivaatiota sosiokonstruktiivisen oppimiskäsityksen valossa. Lisäksi tilastoja tarkasteltiin määrällisesti. Analyysissä käsiteltiin tekijöitä erikseen, mutta useat tekijät ovat luoneeltaan kytköksissä toisiinsa.
Tutkimuksemme tulokset osoittavat etäopiskelun vaikuttaneen suurimmaksi osaksi negatiivisesti kyseisten ranskan kielen opiskelijoiden opiskelumotivaatioon. 15:stä opiskelijasta 13 koki etäopiskelun vaikuttavan ylipäätään, joista 11 koki sen olevan negatiivista ja kaksi positiivista. Yleisin negatiivinen tekijä oli etäopiskelussa vaadittavan itseohjautuvuuden puute, joka taas vaikutti muun muassa arjen rakentumiseen ja rutiineihin. Näillä rutiinien puutteella oli suuri negatiivinen vaikutus opiskelumotivaatioon. Toinen merkittävä tekijä oli lähiopetuksen ryhmähenkisyyden ja sosiaalisuuden puute, jota suuri osa opiskelijoista kaipasi motivoituakseen.
Otoksen ollessa vain 15 henkilöä haluamme muistuttaa, etteivät tutkimuksen tulokset ole yleistettävissä, vaan kertovat vain tiettyjen ranskan opiskelijoiden motivaatiosta.
|