Henkilöstöpalveluyrityksen rooli vuokratyöntekijän osaamisen kehittämisessä

Tässä tutkimuksessa selvitettiin henkilöstöpalveluyrityksen roolia vuokratyöntekijän osaamisen kehittämisessä. Nykyisen roolin lisäksi tarkasteltiin sen taustalla vaikuttavia tekijöitä sekä sitä, millaiseksi rooli voisi muodostua tulevaisuudessa. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hyytinen, Aleksi
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75865
Description
Summary:Tässä tutkimuksessa selvitettiin henkilöstöpalveluyrityksen roolia vuokratyöntekijän osaamisen kehittämisessä. Nykyisen roolin lisäksi tarkasteltiin sen taustalla vaikuttavia tekijöitä sekä sitä, millaiseksi rooli voisi muodostua tulevaisuudessa. Tutkimus toteutettiin laadullisin tutkimusmenetelmin teemahaastattelujen avulla. Tutkimukseen osallistui viisi henkilöstöpalveluyritysten edustajaa sekä kolme vuokratyöntekijää. Aineisto analysoitiin sekä teorialähtöistä että aineistolähtöistä sisällönanalyysiä hyödyntäen. Tulosten mukaan henkilöstöpalveluyrityksen nykyinen rooli vuokratyöntekijän osaamisen kehittämisessä liittyy ennen kaikkea sopivan työpaikan tarjoamiseen, minkä lisäksi yritykset tarjoavat vaihtelevasti mahdollisuuksia osaamisen kehittämiseen. Nykyisen roolin taustalla vaikuttavat pääsääntöisesti taloudelliset syyt, sopimustekniset seikat ja alan yleiset käytännöt, vuokratyön luonne sekä pyrkimys lisätä houkuttelevuutta. Henkilöstöpalveluyritysten edustajat uskoivat yritysten roolin kasvavan tulevaisuudessa, mutta vuokratyöntekijät itse eivät odottaneet nykyistä isompaa panostusta osaamisensa kehittämiseen. Tämän tutkimuksen perusteella voidaan todeta, että vuokratyöntekijän osaamisen kehittämisessä on kyse ennen kaikkea yhteistyöstä eri toimijoiden välillä. Yhteistyöhön panostamalla henkilöstöpalveluyritykset voivat tulevaisuudessa olla mukana kasvattamassa työnantajien tarpeisiin vastaavia työntekijöitä ja olla siten mukana ratkaisemassa työmarkkinoiden kohtaanto-ongelmaa.