"Mä joskus huuvan, mut en iha aina" 3-6-vuotiaiden lasten näkemyksiä vihan ja pelon tunteista

Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitimme, millaisia näkemyksiä 3–6-vuotiaat lapset ilmaisevat vihan ja pelon tunteista sekä niiden säätelystä varhaiskasvatuksen opettajan ohjaamilla tuokioilla. Hyödynsimme tutkimuksessamme Jyväskylän yliopiston Papilio -hankkeen valmista Paula ja tunnepeikot -v...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rehula, Paula, Pöysä, Meri
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75862
_version_ 1828193204883685376
author Rehula, Paula Pöysä, Meri
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rehula, Paula Pöysä, Meri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rehula, Paula Pöysä, Meri Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rehula, Paula
datasource_str_mv jyx
description Tässä laadullisessa tutkimuksessa selvitimme, millaisia näkemyksiä 3–6-vuotiaat lapset ilmaisevat vihan ja pelon tunteista sekä niiden säätelystä varhaiskasvatuksen opettajan ohjaamilla tuokioilla. Hyödynsimme tutkimuksessamme Jyväskylän yliopiston Papilio -hankkeen valmista Paula ja tunnepeikot -videoaineistoa. Lopullinen aineistomme muodostui kymmenestä vihan ja pelon tunteita käsittelevästä videosta. Tutkimuksemme aineiston keruu oli toteutettu eräässä länsisuomalaisessa päiväkodissa ja kuvatuille tuokioille osallistui keskimäärin kymmenen lasta. Analy soimme tutkimusaineistoamme laadullisesti, teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla. Jäsensimme aineiston hyödyntäen teemoittelua. Muodostimme lasten vihan ja pelon näkemyksiin liittyen yhteensä kahdeksan teemaa sekä vihan ja pelon säätelyyn kuusi teemaa. Tulosten mukaan lapset kuvaavat vihan ja pelon tunteiden tuottavan fysiologisia reaktioita ihmisen kehossa. Lisäksi lapset kertoivat pelkäävänsä eniten vieraita ihmisiä sekä onnettomuuksia. Vihan tunnetta lapset kuvasivat tunteneensa kokiessaan vääryyttä ja silloin, kun heidän oma tahtonsa ei ollut toteutunut. Lapset kertoivat säätelevänsä vihan ja pelon tunteita erityisesti toiminnallisin keinoin, tuttua toimintamallia hyödyntäen, yksin rauhoittumalla tai toisen ihmisen tuella. Tutkimustuloksemme osoittivat, että 3–6-vuotiaat lapset ilmaisevat monipuolisesti näkemyksiään vihan ja pelon tunteista sekä niiden säätelystä. Lisäksi he osaavat tunnistaa ja nimetä kyseisiä tunteita sekä kertoa esimerkkejä tilanteista, joissa niitä on tunnettu. Tulokset osoittivat myös, että aikuisen tuki on olennaisessa asemassa lasten tunnenäkemysten ilmaisussa.
first_indexed 2024-09-11T08:51:51Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuukka, Anu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rehula, Paula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "P\u00f6ys\u00e4, Meri", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-21T11:38:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-21T11:38:14Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75862", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 laadullisessa tutkimuksessa selvitimme, millaisia n\u00e4kemyksi\u00e4 3\u20136-vuotiaat \nlapset ilmaisevat vihan ja pelon tunteista sek\u00e4 niiden s\u00e4\u00e4telyst\u00e4 varhaiskasvatuksen opettajan ohjaamilla tuokioilla.\nHy\u00f6dynsimme tutkimuksessamme Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston Papilio -hankkeen valmista Paula ja tunnepeikot -videoaineistoa. Lopullinen aineistomme \nmuodostui kymmenest\u00e4 vihan ja pelon tunteita k\u00e4sittelev\u00e4st\u00e4 videosta. Tutkimuksemme aineiston keruu oli toteutettu er\u00e4\u00e4ss\u00e4 l\u00e4nsisuomalaisessa p\u00e4iv\u00e4kodissa ja kuvatuille tuokioille osallistui keskim\u00e4\u00e4rin kymmenen lasta. Analy soimme tutkimusaineistoamme laadullisesti, teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin \navulla. J\u00e4sensimme aineiston hy\u00f6dynt\u00e4en teemoittelua.\nMuodostimme lasten vihan ja pelon n\u00e4kemyksiin liittyen yhteens\u00e4 kahdeksan teemaa sek\u00e4 vihan ja pelon s\u00e4\u00e4telyyn kuusi teemaa. Tulosten mukaan lapset \nkuvaavat vihan ja pelon tunteiden tuottavan fysiologisia reaktioita ihmisen kehossa. Lis\u00e4ksi lapset kertoivat pelk\u00e4\u00e4v\u00e4ns\u00e4 eniten vieraita ihmisi\u00e4 sek\u00e4 onnettomuuksia. Vihan tunnetta lapset kuvasivat tunteneensa kokiessaan v\u00e4\u00e4ryytt\u00e4 ja \nsilloin, kun heid\u00e4n oma tahtonsa ei ollut toteutunut. Lapset kertoivat s\u00e4\u00e4telev\u00e4ns\u00e4 vihan ja pelon tunteita erityisesti toiminnallisin keinoin, tuttua toimintamallia hy\u00f6dynt\u00e4en, yksin rauhoittumalla tai toisen ihmisen tuella.\nTutkimustuloksemme osoittivat, ett\u00e4 3\u20136-vuotiaat lapset ilmaisevat monipuolisesti n\u00e4kemyksi\u00e4\u00e4n vihan ja pelon tunteista sek\u00e4 niiden s\u00e4\u00e4telyst\u00e4. Lis\u00e4ksi \nhe osaavat tunnistaa ja nimet\u00e4 kyseisi\u00e4 tunteita sek\u00e4 kertoa esimerkkej\u00e4 tilanteista, joissa niit\u00e4 on tunnettu. Tulokset osoittivat my\u00f6s, ett\u00e4 aikuisen tuki on \nolennaisessa asemassa lasten tunnen\u00e4kemysten ilmaisussa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-21T11:38:14Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-21T11:38:14Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "45", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\"M\u00e4 joskus huuvan, mut en iha aina\" : 3-6-vuotiaiden lasten n\u00e4kemyksi\u00e4 vihan ja pelon tunteista", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105213122", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnetaidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelko", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viha", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosioemotionaaliset taidot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunnekasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "s\u00e4\u00e4tely", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75862
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:22Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/8ae72965-73e5-4b05-a82c-033a3a6ae0fd\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105213122.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rehula, Paula Pöysä, Meri "Mä joskus huuvan, mut en iha aina" : 3-6-vuotiaiden lasten näkemyksiä vihan ja pelon tunteista Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 tunteet tunnetaidot pelko viha sosioemotionaaliset taidot lapset (ikäryhmät) tunnekasvatus säätely varhaiskasvatus
title "Mä joskus huuvan, mut en iha aina" : 3-6-vuotiaiden lasten näkemyksiä vihan ja pelon tunteista
title_full "Mä joskus huuvan, mut en iha aina" : 3-6-vuotiaiden lasten näkemyksiä vihan ja pelon tunteista
title_fullStr "Mä joskus huuvan, mut en iha aina" : 3-6-vuotiaiden lasten näkemyksiä vihan ja pelon tunteista "Mä joskus huuvan, mut en iha aina" : 3-6-vuotiaiden lasten näkemyksiä vihan ja pelon tunteista
title_full_unstemmed "Mä joskus huuvan, mut en iha aina" : 3-6-vuotiaiden lasten näkemyksiä vihan ja pelon tunteista "Mä joskus huuvan, mut en iha aina" : 3-6-vuotiaiden lasten näkemyksiä vihan ja pelon tunteista
title_short "Mä joskus huuvan, mut en iha aina"
title_sort mä joskus huuvan mut en iha aina 3 6 vuotiaiden lasten näkemyksiä vihan ja pelon tunteista
title_sub 3-6-vuotiaiden lasten näkemyksiä vihan ja pelon tunteista
title_txtP "Mä joskus huuvan, mut en iha aina" : 3-6-vuotiaiden lasten näkemyksiä vihan ja pelon tunteista
topic Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 tunteet tunnetaidot pelko viha sosioemotionaaliset taidot lapset (ikäryhmät) tunnekasvatus säätely varhaiskasvatus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus lapset (ikäryhmät) pelko sosioemotionaaliset taidot säätely tunnekasvatus tunnetaidot tunteet varhaiskasvatus viha
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75862 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105213122
work_keys_str_mv AT rehulapaula mäjoskushuuvanmutenihaaina36vuotiaidenlastennäkemyksiävihanjapelontunteista