Art experience in digital interactive technology

Digitaalisesti toteutettavat interaktiiviset palvelut kaikilla alueilla ovat nykypäivänä yleisiä. Digitaaliset ja interaktiiviset ratkaisut lisääntyvät myös taiteen esittämisessä, esillepanossa ja täten myös kulttuurisissa instituutioissa. Informaatioteknologia, software design, digitaalinen taid...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Taipale, Meri
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75857
Kuvaus
Yhteenveto:Digitaalisesti toteutettavat interaktiiviset palvelut kaikilla alueilla ovat nykypäivänä yleisiä. Digitaaliset ja interaktiiviset ratkaisut lisääntyvät myös taiteen esittämisessä, esillepanossa ja täten myös kulttuurisissa instituutioissa. Informaatioteknologia, software design, digitaalinen taide ja taidekokemus sisältävät samankaltaisia tutkimusalueita, mutta näille yhteisten interaktiivisten ratkaisujen kehittämisessä voidaan nähdä haasteita. Teknologiset ratkaisut ovat kehittymässä taiteen alueella, mutta tutkimukset aiheesta ovat selvästi vähissä. Tämä tutkimus pyrkii tutkimaan erityisesti teknologisen suunnittelun ja taiteen suhdetta, sekä minkälaisia vaikutuksia digitaalisella interaktiivisella teknologialla on taidekokemukseen. Tutkielman empiiristä osaa edeltää aiheeseen liittyvää teoriaa käsittelevä kirjallisuuskatsaus, jossa tarkastellaan tähänastisen tutkimuksen kokonaiskuvaa digitaalisen interaktiivisen teknologian käytöstä, taidekokemuksesta ja digitaalisen interaktiivisen taiteen ulottuvuuksia. Tutkimusosiossa tutkittiin osallistujien kokemuksia kolmen eri virtuaalisen taidenäyttelyyn osallistumisesta. Tutkimusdata kerättiin 128 vastaajalta verkkokyselyn muodossa. Tutkimuksessa käytettiin selitettävänä muuttujana taidekokemusta, jonka selittävinä muuttujina tutkittiin teknologian käytettävyyttä, kokemuksen immersiota, ja negatiivista tunnereaktiota. Tutkimusdata analysoitiin käyttäen SPSS-ohjelman regressioanalyysiä ja kvalitatiivisen datan perinteisiä hahmotusmenetelmiä. Tulokset osoittivat, että merkittävin vaikutus taidekokemukseen oli osallistujien koetulla immersiolla, johon taas vaikuttivat voimakkaimmin näyttelysivuston käytettävyys. Havaittiin siis, että virtuaalisen taidenäyttelyn käytettävyydellä ei ollut suoraa vaikutusta osallistujien taidekokemukseen, mutta joka vaikutti immersion kautta koettuun taidekokemukseen. Yhteensä tutkimusmalli ja valitut muuttujat selittivät 54,5 % (R²=0,545) taidekokemusta mittaavien muuttujien vaihtelusta. Digitally implemented interactive services are common in all areas today. Digital and interactive solutions are increasing in the presentation of art and thus also in cultural institutions. Information technology, software design, digital art, and the art experience include similar areas of research, but challenges can be seen in the development of common interactive solutions for these. Technological solutions are evolving in the field of art, but research on the subject is clearly scarce. This study seeks to explore the relationship between technological design and art and the implications of digital interactive technology for the art experience. The empirical part of the thesis is preceded by a review of the literature on related theory, which examines the overall picture of the use of digital interactive technology, art experience and the dimensions of digital interactive art. The empirical research section examined participants experiences of participating in three different virtual art exhibitions. Survey data was collected from 128 respondents in the form of an online survey. The analysis was executed having art experience as an explanatory variable and the usability of the technology, experienced immersion, and negative emotional response as explanatory variables. The research data were analysed using regression analysis of the SPSS program and traditional perceptual methods of qualitative data. The results showed that the most significant impact on the art experience was the immersion experienced by the participants, which in turn was most strongly influenced by the usability of the exhibition site. Thus, it was found that the usability of the virtual art exhibition did not have a direct impact on the art experience of the participants, but rather, impacted on immersion that subsequently affected the art experience. In total, the research model and the chosen explanatory variables explained 54.5% (R²=0,545) of the variation in the art experience.