Ylläpitovaiheen jatkuva toimitus ja teknostressi loppukäyttäjän näkökulmasta

Digitalisaatio on tuonut teknologian työpaikoilla osaksi arkea ja teknologian tarkoitus on tukea organisaatioiden prosesseja työn tehostamiseksi. Lisäksi organisaatioissa on jatkuva tarve kehittymiselle, joka luo tarpeen myös järjestelmien kehittämiselle. Järjestelmien kehitys on siirtynyt eneneviss...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kuosmanen, Tanja
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75840
Description
Summary:Digitalisaatio on tuonut teknologian työpaikoilla osaksi arkea ja teknologian tarkoitus on tukea organisaatioiden prosesseja työn tehostamiseksi. Lisäksi organisaatioissa on jatkuva tarve kehittymiselle, joka luo tarpeen myös järjestelmien kehittämiselle. Järjestelmien kehitys on siirtynyt enenevissä määrin noudattamaan erilaisia ketterän kehittämisen menetelmiä, jotta ripeään muutostarpeeseen voidaan vastata. Yksi näistä menetelmistä on jatkuva toimitus. Jatkuvan toimituksen periaatetta noudatettaessa järjestelmään tuodaan muutaman viikon iteratiivisissa sykleissä uusia ominaisuuksia. Päivityksiä voidaan tehdä myös ylläpitovaiheessa, jolloin järjestelmä on organisaatiossa jo käytössä. Nämä päivitykset aiheuttavat kuormitusta loppukäyttäjälle esimerkiksi teknostressin muodossa. Teknostressiksi käsitetään teknologian käyttämisestä aiheutuva stressi. Aikaisemmissa jatkuvan toimituksen tutkimuksissa on keskitytty organisaation kokemiin hyötyihin ja toisaalta implementoinnissa koettuihin haasteisiin. Teknostressitutkimuksessa pohjaa on luotu aiemman stressitutkimuksen perusteella ja pyritty löytämään erilaisia teknologian ominaispiirteitä, jotka aiheuttavat teknostressin kokemusta. Lisäksi teknostressin osalta tutkimuksissa on luotu luokittelu teknostressin mahdollisista aiheuttajista. Kuitenkaan jatkuvan toimituksen osalta loppukäyttäjän kokemaa teknostressiä ei ole juurikaan tutkittu, vaikka teknostressin ajatellaan vaikuttavan työssä viihtyvyyteen ja sitoutuneisuuteen. Tämä tutkimus on toteutettu kirjallisuuskatsauksena ja keskittyy tähän puutteellisesti tutkittuun näkökulmaan. Tutkimuksessa on selvitetty mitkä teknostressin aiheuttajat mahdollisesti liittyvät jatkuvan toimituksen yhteydessä koettuun teknostressiin. Näkökulmana tutkimuksessa oli etenkin työpaikoilla käytössä olevien järjestelmien kehittäminen. Tutkimuksen tuloksena jatkuvan toimituksen ominaispiirteistä voitiin löytää yhtäläisyyksiä teknostressin aiheuttajiin, etenkin monimutkaisuuteen, turvattomuuteen ja epävarmuuteen liittyen. Tutkimuksessa nousi esiin myös organisaatiokulttuurin vaikutus niin jatkuvan toimituksen mallin implementointiin, kuin myös teknostressin kokemukseen.