Kuvataiteen merkitykset sairaalakoulua käyvillä lapsilla erään sairaalakoulun erityisopettajien ja toimintaterapeutin näkökulmia

Tutkimuksessani olen selvittänyt sairaalakoulun erityisopettajien ja koulussa toimivan toimintaterapeutin näkemyksiä kuvataiteenteon merkityksestä koulun oppilailla. Tutkin, millaisia merkityksiä toimintaterapeutti sekä erityisopettajat antavat taiteenteolle sairaalakoulumaailmassa ja millaisiin osa...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Hallikainen, Maria
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75827
_version_ 1826225818607550464
author Hallikainen, Maria
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hallikainen, Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hallikainen, Maria Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hallikainen, Maria
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessani olen selvittänyt sairaalakoulun erityisopettajien ja koulussa toimivan toimintaterapeutin näkemyksiä kuvataiteenteon merkityksestä koulun oppilailla. Tutkin, millaisia merkityksiä toimintaterapeutti sekä erityisopettajat antavat taiteenteolle sairaalakoulumaailmassa ja millaisiin osa-alueisiin merkitykset voi luokitella. Rajaan tutkimuksen vain visuaaliseen taiteentekoon, jolla tarkoitan esimerkiksi maalaamista tai savitöiden tekemistä. Kiinnostukseni tutkimuksessa kohdistui myös lasten ja nuorten taiteellisen toimijuuden tarkasteluun: millaisena oppilaiden taiteellinen toimijuus esiintyy ja millaisia ulottuvuuksia se saa haastateltujen näkökulmasta. Tutkimus mukaili fenomenologista tutkimusstrategiaa ja aineiston keruu tapahtui puolistrukturoidun yksilöhaastattelun avulla kahdelta sairaalakoulussa työskentelevältä erityisopettajalta ja toimintaterapeutilta (N=3). Aineistoa analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Haastateltujen näkemyksistä muodostui analyysin yhteydessä kolme eri yhdistävää luokkaa. Myös yksi taiteellisen toimijuuden muoto tuli esille haastatteluaineistosta. Kuvataide nähtiin sairaalakoulussa tunteiden ilmaisun ja minäpystyvyyden tukemisen välineenä sekä koulupäivää keventävänä tekijänä. Oppilaiden taiteellinen toimijuus tuli esille luovan ilmaisijan ulottuvuutena. Jatkossa tarvitaan lisää ja laajempaa tutkimusta koulunkäynnin avustajien sekä oppilaiden omista näkemyksistä kuvataiteen tekemisen eri merkityksistä sairaalakoulukontekstissa. In my research I have studied the meanings of visual arts in hospital school environment. I interviewed special education teachers and an occupational therapist how they view visual arts and what kind of meanings visual art lessons can have with the students of the hospital school. I examine only such visual arts as, for example, painting or making pottery. I also examined the children's artistic operatorship: how does it occur and what kind of dimensions does it have according to the special education teachers and occupational therapist. My research approach was a phenomenological approach and I collected my research data with semi-structured interview from two special education teachers and one occupational therapist (N=3). Research data was analyzed with data driven content analysis. The interview data formed three different classes with data driven content analysis. Also one form of artistic operatorship emerged from the research data. In the future we will need more and larger-scale research about how teaching assistants and students view visual arts and what kind of meanings they give to visual arts at hospital school environment.
first_indexed 2021-05-21T20:00:38Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kautto-Knape, Erja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Viitala, Riitta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hallikainen, Maria", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-21T04:32:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-21T04:32:55Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75827", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessani olen selvitt\u00e4nyt sairaalakoulun erityisopettajien ja koulussa toimivan toimintaterapeutin n\u00e4kemyksi\u00e4 kuvataiteenteon merkityksest\u00e4 koulun oppilailla. Tutkin, millaisia merkityksi\u00e4 toimintaterapeutti sek\u00e4 erityisopettajat antavat taiteenteolle sairaalakoulumaailmassa ja millaisiin osa-alueisiin merkitykset voi luokitella. Rajaan tutkimuksen vain visuaaliseen taiteentekoon, jolla tarkoitan esimerkiksi maalaamista tai savit\u00f6iden tekemist\u00e4. Kiinnostukseni tutkimuksessa kohdistui my\u00f6s lasten ja nuorten taiteellisen toimijuuden tarkasteluun: millaisena oppilaiden taiteellinen toimijuus esiintyy ja millaisia ulottuvuuksia se saa haastateltujen n\u00e4k\u00f6kulmasta. \nTutkimus mukaili fenomenologista tutkimusstrategiaa ja aineiston keruu tapahtui puolistrukturoidun yksil\u00f6haastattelun avulla kahdelta sairaalakoulussa ty\u00f6skentelev\u00e4lt\u00e4 erityisopettajalta ja toimintaterapeutilta (N=3). Aineistoa analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysill\u00e4. Haastateltujen n\u00e4kemyksist\u00e4 muodostui analyysin yhteydess\u00e4 kolme eri yhdist\u00e4v\u00e4\u00e4 luokkaa. My\u00f6s yksi taiteellisen toimijuuden muoto tuli esille haastatteluaineistosta. Kuvataide n\u00e4htiin sairaalakoulussa tunteiden ilmaisun ja min\u00e4pystyvyyden tukemisen v\u00e4lineen\u00e4 sek\u00e4 koulup\u00e4iv\u00e4\u00e4 kevent\u00e4v\u00e4n\u00e4 tekij\u00e4n\u00e4. Oppilaiden taiteellinen toimijuus tuli esille luovan ilmaisijan ulottuvuutena.\nJatkossa tarvitaan lis\u00e4\u00e4 ja laajempaa tutkimusta koulunk\u00e4ynnin avustajien sek\u00e4 oppilaiden omista n\u00e4kemyksist\u00e4 kuvataiteen tekemisen eri merkityksist\u00e4 sairaalakoulukontekstissa.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "In my research I have studied the meanings of visual arts in hospital school environment. I interviewed special education teachers and an occupational therapist how they view visual arts and what kind of meanings visual art lessons can have with the students of the hospital school. I examine only such visual arts as, for example, painting or making pottery. I also examined the children's artistic operatorship: how does it occur and what kind of dimensions does it have according to the special education teachers and occupational therapist.\n My research approach was a phenomenological approach and I collected my research data with semi-structured interview from two special education teachers and one occupational therapist (N=3). Research data was analyzed with data driven content analysis. The interview data formed three different classes with data driven content analysis. Also one form of artistic operatorship emerged from the research data. \nIn the future we will need more and larger-scale research about how teaching assistants and students view visual arts and what kind of meanings they give to visual arts at hospital school environment.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-21T04:32:55Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-21T04:32:55Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "48", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "taiteellinen toimijuus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "aineistol\u00e4ht\u00f6inen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kuvataiteen merkitykset sairaalakoulua k\u00e4yvill\u00e4 lapsilla : er\u00e4\u00e4n sairaalakoulun erityisopettajien ja toimintaterapeutin n\u00e4k\u00f6kulmia", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105213088", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Erityispedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Special Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "101", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fenomenologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sairaalakoulut", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "taideterapia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erityisopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuvataide", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sairaalaopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "toimintaterapeutit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuntoutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75827
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:26Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/9b48c639-6a79-4d01-a636-40cd2b6ef9c1\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105213088.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hallikainen, Maria Kuvataiteen merkitykset sairaalakoulua käyvillä lapsilla : erään sairaalakoulun erityisopettajien ja toimintaterapeutin näkökulmia taiteellinen toimijuus aineistolähtöinen sisällönanalyysi Erityispedagogiikka Special Education 101 toimijuus fenomenologia erityisopettajat sairaalakoulut taideterapia erityisopetus kuvataide sairaalaopetus toimintaterapeutit opetus kuntoutus
title Kuvataiteen merkitykset sairaalakoulua käyvillä lapsilla : erään sairaalakoulun erityisopettajien ja toimintaterapeutin näkökulmia
title_full Kuvataiteen merkitykset sairaalakoulua käyvillä lapsilla : erään sairaalakoulun erityisopettajien ja toimintaterapeutin näkökulmia
title_fullStr Kuvataiteen merkitykset sairaalakoulua käyvillä lapsilla : erään sairaalakoulun erityisopettajien ja toimintaterapeutin näkökulmia Kuvataiteen merkitykset sairaalakoulua käyvillä lapsilla : erään sairaalakoulun erityisopettajien ja toimintaterapeutin näkökulmia
title_full_unstemmed Kuvataiteen merkitykset sairaalakoulua käyvillä lapsilla : erään sairaalakoulun erityisopettajien ja toimintaterapeutin näkökulmia Kuvataiteen merkitykset sairaalakoulua käyvillä lapsilla : erään sairaalakoulun erityisopettajien ja toimintaterapeutin näkökulmia
title_short Kuvataiteen merkitykset sairaalakoulua käyvillä lapsilla
title_sort kuvataiteen merkitykset sairaalakoulua käyvillä lapsilla erään sairaalakoulun erityisopettajien ja toimintaterapeutin näkökulmia
title_sub erään sairaalakoulun erityisopettajien ja toimintaterapeutin näkökulmia
title_txtP Kuvataiteen merkitykset sairaalakoulua käyvillä lapsilla : erään sairaalakoulun erityisopettajien ja toimintaterapeutin näkökulmia
topic taiteellinen toimijuus aineistolähtöinen sisällönanalyysi Erityispedagogiikka Special Education 101 toimijuus fenomenologia erityisopettajat sairaalakoulut taideterapia erityisopetus kuvataide sairaalaopetus toimintaterapeutit opetus kuntoutus
topic_facet 101 Erityispedagogiikka Special Education aineistolähtöinen sisällönanalyysi erityisopettajat erityisopetus fenomenologia kuntoutus kuvataide opetus sairaalakoulut sairaalaopetus taideterapia taiteellinen toimijuus toimijuus toimintaterapeutit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75827 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105213088
work_keys_str_mv AT hallikainenmaria kuvataiteenmerkityksetsairaalakouluakäyvillälapsillaeräänsairaalakoulunerityiso