’’Allt är roligt och inget är tråkigt’’ attityder till svenska hos elever i årskurs 6

Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita kuudesluokkalaisilla on ruotsin kieltä ja sen opiskelua kohtaan. Ruotsin kielen opetus on vuoden 2014 opetussuunnitelman mukaisesti aikaistettu alkamaan kuudennella luokalla. Tarkoituksena on tarkastella, onko ruotsin opetuk...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Pitkäaho, Pinja
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:swe
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75817
_version_ 1828193204867956736
author Pitkäaho, Pinja
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pitkäaho, Pinja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pitkäaho, Pinja Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pitkäaho, Pinja
datasource_str_mv jyx
description Tämän kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia asenteita kuudesluokkalaisilla on ruotsin kieltä ja sen opiskelua kohtaan. Ruotsin kielen opetus on vuoden 2014 opetussuunnitelman mukaisesti aikaistettu alkamaan kuudennella luokalla. Tarkoituksena on tarkastella, onko ruotsin opetuksen aikaistamaisella merkitystä asenteisiin. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, vaikuttavatko tietyt tekijät, kuten ystävät tai oppikirja, kuudesluokkalaisten asenteisiin ruotsia kohtaan. Asettamani tutkimuskysymykset ovat 1) Millaisia asenteita kuudesluokkalaisilla on ruotsia kohtaan? ja 2) Mitkä tekijät vaikuttavat asenteisiin ruotsin opiskelua kohtaan? Tutkimusaineisto on kerätty sähköisen kyselylomakkeen avulla yhdessä suomenkielisessä koulussa. Kyselylomake koostuu yhteensä 20 kysymyksestä, joista viimeinen on avoin kysymys. Kysymykset liittyvät asenteisiin ruotsin kieltä ja sen opiskelua kohtaan. Tutkimukseen osallistui yksi luokka. Kuudesluokkalaiset vastasivat kyselyyn anonyymisti. Tutkimusaineisto on analysoitu kvalitatiivisesti sisällönanalyysin avulla. Kysymykset on jaoteltu teemoittain kolmeen eri luokkaan: 1) asenteet ruotsin kieltä ja Ruotsia kohtaan, 2) asenteet ruotsin opiskelua kohtaan ja 3) asenteet kieltenopiskelua kohtaan. Lisäksi aineiston avoimet kysymykset on analysoitu jakamalla ne positiivisiin ja negatiivisiin. Analyysin painotus on pidetty suljetuissa kysymyksissä, joita avoimet kysymykset tukevat. Tulokset osoittavat, että kuudesluokkalaisilla on yleisesti positiivinen käsitys Ruotsista, ruotsin kielestä ja siihen liittyvistä ilmiöistä, kuten opiskelusta. Tulosten perusteella voidaan myös todeta, että erilaisilla ulkoisilla tekijöillä, kuten oppikirjalla ja kouluviihtyvyydellä, on jonkin asteinen vaikutus kuudesluokkalaisten asenteisiin ruotsia ja sen opiskelua kohtaan. Tulokset vaikuttavat myös tukevan käsitystä, että mahdolliset negatiiviset asenteet ruotsin kielen opiskelua kohtaan syntyvät myöhemmin kuin kuudennella luokalla. Siten opiskelun aikaistamisella voisi tulosten mukaan arvella olevan positiivinen vaikutus asenteisiin ja mahdollisesti myös oppimistuloksiin.
first_indexed 2021-05-20T20:00:45Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kuronen, Mikko", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pitk\u00e4aho, Pinja", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-20T12:38:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-20T12:38:37Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75817", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n kandidaatintutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisia asenteita kuudesluokkalaisilla on ruotsin kielt\u00e4 ja sen opiskelua kohtaan. Ruotsin kielen opetus on vuoden 2014 opetussuunnitelman mukaisesti aikaistettu alkamaan kuudennella luokalla. Tarkoituksena on tarkastella, onko ruotsin opetuksen aikaistamaisella merkityst\u00e4 asenteisiin. Lis\u00e4ksi tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, vaikuttavatko tietyt tekij\u00e4t, kuten yst\u00e4v\u00e4t tai oppikirja, kuudesluokkalaisten asenteisiin ruotsia kohtaan.\n\nAsettamani tutkimuskysymykset ovat 1) Millaisia asenteita kuudesluokkalaisilla on ruotsia kohtaan? ja 2) Mitk\u00e4 tekij\u00e4t vaikuttavat asenteisiin ruotsin opiskelua kohtaan? Tutkimusaineisto on ker\u00e4tty s\u00e4hk\u00f6isen kyselylomakkeen avulla yhdess\u00e4 suomenkielisess\u00e4 koulussa. Kyselylomake koostuu yhteens\u00e4 20 kysymyksest\u00e4, joista viimeinen on avoin kysymys. Kysymykset liittyv\u00e4t asenteisiin ruotsin kielt\u00e4 ja sen opiskelua kohtaan. Tutkimukseen osallistui yksi luokka. Kuudesluokkalaiset vastasivat kyselyyn anonyymisti.\n\nTutkimusaineisto on analysoitu kvalitatiivisesti sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Kysymykset on jaoteltu teemoittain kolmeen eri luokkaan: 1) asenteet ruotsin kielt\u00e4 ja Ruotsia kohtaan, 2) asenteet ruotsin opiskelua kohtaan ja 3) asenteet kieltenopiskelua kohtaan. Lis\u00e4ksi aineiston avoimet kysymykset on analysoitu jakamalla ne positiivisiin ja negatiivisiin. Analyysin painotus on pidetty suljetuissa kysymyksiss\u00e4, joita avoimet kysymykset tukevat.\n\nTulokset osoittavat, ett\u00e4 kuudesluokkalaisilla on yleisesti positiivinen k\u00e4sitys Ruotsista, ruotsin kielest\u00e4 ja siihen liittyvist\u00e4 ilmi\u00f6ist\u00e4, kuten opiskelusta. Tulosten perusteella voidaan my\u00f6s todeta, ett\u00e4 erilaisilla ulkoisilla tekij\u00f6ill\u00e4, kuten oppikirjalla ja kouluviihtyvyydell\u00e4, on jonkin asteinen vaikutus kuudesluokkalaisten asenteisiin ruotsia ja sen opiskelua kohtaan. Tulokset vaikuttavat my\u00f6s tukevan k\u00e4sityst\u00e4, ett\u00e4 mahdolliset negatiiviset asenteet ruotsin kielen opiskelua kohtaan syntyv\u00e4t my\u00f6hemmin kuin kuudennella luokalla. Siten opiskelun aikaistamisella voisi tulosten mukaan arvella olevan positiivinen vaikutus asenteisiin ja mahdollisesti my\u00f6s oppimistuloksiin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-20T12:38:37Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-20T12:38:37Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "swe", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ruotsin opiskelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kuudesluokka", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u2019\u2019Allt \u00e4r roligt och inget \u00e4r tr\u00e5kigt\u2019\u2019 : attityder till svenska hos elever i \u00e5rskurs 6", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105203079", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ruotsin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Swedish", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "306", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetussuunnitelmat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kyselytutkimus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "perusopetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ruotsin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asenteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kieli ja kielet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75817
language swe
last_indexed 2025-03-31T20:02:17Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a3e7bfe6-42ad-4946-8ac2-dcaefd0594ed\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105203079.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pitkäaho, Pinja ’’Allt är roligt och inget är tråkigt’’ : attityder till svenska hos elever i årskurs 6 ruotsin opiskelu kuudesluokka Ruotsin kieli Swedish 306 opetussuunnitelmat alakoulu kyselytutkimus perusopetus ruotsin kieli asenteet kielen oppiminen kieli ja kielet
title ’’Allt är roligt och inget är tråkigt’’ : attityder till svenska hos elever i årskurs 6
title_full ’’Allt är roligt och inget är tråkigt’’ : attityder till svenska hos elever i årskurs 6
title_fullStr ’’Allt är roligt och inget är tråkigt’’ : attityder till svenska hos elever i årskurs 6 ’’Allt är roligt och inget är tråkigt’’ : attityder till svenska hos elever i årskurs 6
title_full_unstemmed ’’Allt är roligt och inget är tråkigt’’ : attityder till svenska hos elever i årskurs 6 ’’Allt är roligt och inget är tråkigt’’ : attityder till svenska hos elever i årskurs 6
title_short ’’Allt är roligt och inget är tråkigt’’
title_sort allt är roligt och inget är tråkigt attityder till svenska hos elever i årskurs 6
title_sub attityder till svenska hos elever i årskurs 6
title_txtP ’’Allt är roligt och inget är tråkigt’’ : attityder till svenska hos elever i årskurs 6
topic ruotsin opiskelu kuudesluokka Ruotsin kieli Swedish 306 opetussuunnitelmat alakoulu kyselytutkimus perusopetus ruotsin kieli asenteet kielen oppiminen kieli ja kielet
topic_facet 306 Ruotsin kieli Swedish alakoulu asenteet kielen oppiminen kieli ja kielet kuudesluokka kyselytutkimus opetussuunnitelmat perusopetus ruotsin kieli ruotsin opiskelu
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75817 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105203079
work_keys_str_mv AT pitkäahopinja alltärroligtochingetärtråkigtattitydertillsvenskahoseleveriårskurs6