Robotit opetuksessa

Tässä tutkielmassa selvitetään kirjallisuuskatsauksen avulla kuinka robotteja voidaan hyödyntää opetuksessa, onko opettaja korvattavissa robotilla ja ovatko robotit opetuskäytössä olleet tehokkaita. Opetuksessa robotteja voidaan hyödyntää joko työkaluna, tai robotti voi olla oppilaan kanssa sosiaali...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hautala, Rosa-Maria
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75816
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa selvitetään kirjallisuuskatsauksen avulla kuinka robotteja voidaan hyödyntää opetuksessa, onko opettaja korvattavissa robotilla ja ovatko robotit opetuskäytössä olleet tehokkaita. Opetuksessa robotteja voidaan hyödyntää joko työkaluna, tai robotti voi olla oppilaan kanssa sosiaalisesti interaktiivinen. Aineiston mukaan suosituin robottisarja opetuskäytössä on Lego Mindstorms. Opettajaa robotti ei tule korvaamaan vielä hetkeen, koska tekniikka ei ole niin kehittynyttä, jotta se olisi mahdollista. Robottien tehokkuudesta opetuskäytössä ei ole varmuutta, vaikka tutkimusten tulokset vaikuttavat lupaavilta. In this literature review it is researched whether is it possible to utilize robots in education, or can robots replace teachers someday, and how efficient are the robots that have been already used in this purpose. In education, robots can be used as a tool for learning or as an socially interactive support for the student. According to materials, Lego Mindstormsis the most used robot kit used in education. Current technology being what it currently is,robots aren’t going to replace teachers in a while. Even though results from studies about educational robots are promising, the effiency of these robots is yet to be ensured.