Vähittäiskaupan murros kivijalan ja verkkokaupan näkökulmasta

Muutosnopeus kiihtyy maailmassa kovaa vauhtia ja organisaatioilla on haasteita pysytellä mukana kehittyvän teknologian, globalisaation, digitalisaation ja kaikkien näiden mukana tuomien ilmiöiden mukana. Työn murros elää vahvaa vaihetta ja tämän tuomat muutokset vaikuttavat olevan vasta alussa. Vähi...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Suvanto, Saara
Other Authors: Kauppakorkeakoulu, School of Business and Economics, Taloustieteet, Business and Economics, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75810
_version_ 1826225701995413504
author Suvanto, Saara
author2 Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Suvanto, Saara Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Suvanto, Saara Kauppakorkeakoulu School of Business and Economics Taloustieteet Business and Economics Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Suvanto, Saara
datasource_str_mv jyx
description Muutosnopeus kiihtyy maailmassa kovaa vauhtia ja organisaatioilla on haasteita pysytellä mukana kehittyvän teknologian, globalisaation, digitalisaation ja kaikkien näiden mukana tuomien ilmiöiden mukana. Työn murros elää vahvaa vaihetta ja tämän tuomat muutokset vaikuttavat olevan vasta alussa. Vähittäiskaupan ala elää myös muutospaineessa ja kokee kovaa kilpailua kansainvälisten markkinoiden yleistyessä Suomen maaperällä. Erityisesti erikoistavarakaupan toimijat ovat viime vuosina käyneet läpi suuria strategisia muutoksia pysyäkseen markkinoilla mukana. Yksi näistä muutoksista on verkkokaupan lanseeraus osaksi liiketoimintamallia. Tässä tutkimuksessa tutkittiin juuri erikoistavarakaupan muutosprosesseja verkkokaupan perustamiseksi sekä vähittäiskaupan murroksen ilmiöitä ja sen vaikutuksia, erityisesti digitalisaation tuomia vaikutuksia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui kahdesta yläluokasta, organisaatiomuutos sekä vähittäiskaupan murros. Tutkimuksen aineisto kerättiin haastattelemalla seitsemää erikoistavarakaupan toimijaa keväällä 2021, joiden yritykset olivat perustaneet verkko-kaupan viimeisen kymmenen vuoden aikana osaksi liiketoimintaansa. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelun ja sisällönanalyysin avulla. Tutkimus osoitti, että muutosprosessit ovat olleet strategisesti merkittäviä ja verkkokaupan muutos koettiin olevan jatkuvaa. Vähittäiskaupan murroksen vaikutukset nähtiin haasteena ja etenkin digitalisaation myötä yrityksillä on vielä muutosmatkaa ja oppimista edessä.
first_indexed 2021-05-20T20:00:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Takala, Tuomo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Suvanto, Saara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-20T12:10:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-20T12:10:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75810", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Muutosnopeus kiihtyy maailmassa kovaa vauhtia ja organisaatioilla on haasteita pysytell\u00e4 mukana kehittyv\u00e4n teknologian, globalisaation, digitalisaation ja kaikkien n\u00e4iden mukana tuomien ilmi\u00f6iden mukana. Ty\u00f6n murros el\u00e4\u00e4 vahvaa vaihetta ja t\u00e4m\u00e4n tuomat muutokset vaikuttavat olevan vasta alussa. V\u00e4hitt\u00e4iskaupan ala el\u00e4\u00e4 my\u00f6s muutospaineessa ja kokee kovaa kilpailua kansainv\u00e4listen markkinoiden yleistyess\u00e4 Suomen maaper\u00e4ll\u00e4. Erityisesti erikoistavarakaupan toimijat ovat viime vuosina k\u00e4yneet l\u00e4pi suuria strategisia muutoksia pysy\u00e4kseen markkinoilla mukana. Yksi n\u00e4ist\u00e4 muutoksista on verkkokaupan lanseeraus osaksi liiketoimintamallia. \n T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tutkittiin juuri erikoistavarakaupan muutosprosesseja verkkokaupan perustamiseksi sek\u00e4 v\u00e4hitt\u00e4iskaupan murroksen ilmi\u00f6it\u00e4 ja sen vaikutuksia, erityisesti digitalisaation tuomia vaikutuksia. Tutkimuksen teoreettinen viitekehys rakentui kahdesta yl\u00e4luokasta, organisaatiomuutos sek\u00e4 v\u00e4hitt\u00e4iskaupan murros. \n Tutkimuksen aineisto ker\u00e4ttiin haastattelemalla seitsem\u00e4\u00e4 erikoistavarakaupan toimijaa kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2021, joiden yritykset olivat perustaneet verkko-kaupan viimeisen kymmenen vuoden aikana osaksi liiketoimintaansa. Aineiston analyysi toteutettiin teemoittelun ja sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla. Tutkimus osoitti, ett\u00e4 muutosprosessit ovat olleet strategisesti merkitt\u00e4vi\u00e4 ja verkkokaupan muutos koettiin olevan jatkuvaa. V\u00e4hitt\u00e4iskaupan murroksen vaikutukset n\u00e4htiin haasteena ja etenkin digitalisaation my\u00f6t\u00e4 yrityksill\u00e4 on viel\u00e4 muutosmatkaa ja oppimista edess\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-20T12:10:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-20T12:10:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "58", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "V\u00e4hitt\u00e4iskaupan murros : kivijalan ja verkkokaupan n\u00e4k\u00f6kulmasta", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105203072", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4 University School of Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kauppakorkeakoulu", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Taloustieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Business and Economics", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Johtaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Management and Leadership", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "20424", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muutosjohtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "johtaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitalisaatio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "muutos", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "verkkokauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "v\u00e4hitt\u00e4iskauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "erikoistavarakauppa", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75810
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:37Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/81bf6525-9b50-4c33-b4b7-1735c5099653\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105203072.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Suvanto, Saara Vähittäiskaupan murros : kivijalan ja verkkokaupan näkökulmasta Johtaminen Management and Leadership 20424 muutosjohtaminen johtaminen digitalisaatio muutos verkkokauppa vähittäiskauppa erikoistavarakauppa
title Vähittäiskaupan murros : kivijalan ja verkkokaupan näkökulmasta
title_full Vähittäiskaupan murros : kivijalan ja verkkokaupan näkökulmasta
title_fullStr Vähittäiskaupan murros : kivijalan ja verkkokaupan näkökulmasta Vähittäiskaupan murros : kivijalan ja verkkokaupan näkökulmasta
title_full_unstemmed Vähittäiskaupan murros : kivijalan ja verkkokaupan näkökulmasta Vähittäiskaupan murros : kivijalan ja verkkokaupan näkökulmasta
title_short Vähittäiskaupan murros
title_sort vähittäiskaupan murros kivijalan ja verkkokaupan näkökulmasta
title_sub kivijalan ja verkkokaupan näkökulmasta
title_txtP Vähittäiskaupan murros : kivijalan ja verkkokaupan näkökulmasta
topic Johtaminen Management and Leadership 20424 muutosjohtaminen johtaminen digitalisaatio muutos verkkokauppa vähittäiskauppa erikoistavarakauppa
topic_facet 20424 Johtaminen Management and Leadership digitalisaatio erikoistavarakauppa johtaminen muutos muutosjohtaminen verkkokauppa vähittäiskauppa
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75810 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105203072
work_keys_str_mv AT suvantosaara vähittäiskaupanmurroskivijalanjaverkkokaupannäkökulmasta