Viidesluokkalaisten Move! -ja KTK-mittaukset fyysistä aktiivisuutta ja kehon painoindeksiä ennustavina tekijöinä

Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten viidesluokkalaisten Move! -ja KTK-mittaukset ja niiden osa-alueet olivat yhteydessä seitsemännen luokan fyysiseen aktiivisuuteen sekä kehon painoindeksiin. Samalla tutkittiin myös sukupuolten välisiä eroja. Tutkimukseen osallistui yhteensä 565 poik...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Koskinen, Ville
Muut tekijät: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75808
_version_ 1826225777731960832
author Koskinen, Ville
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Koskinen, Ville Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Koskinen, Ville Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Koskinen, Ville
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää miten viidesluokkalaisten Move! -ja KTK-mittaukset ja niiden osa-alueet olivat yhteydessä seitsemännen luokan fyysiseen aktiivisuuteen sekä kehon painoindeksiin. Samalla tutkittiin myös sukupuolten välisiä eroja. Tutkimukseen osallistui yhteensä 565 poikaa ja 583 tyttöä 35:stä eri koulusta Keski-Suomesta, Pohjois-Pohjanmaalta, Pohjois-Karjalasta sekä Etelä-Suomesta. Mittausten alkaessa oppilaat olivat viidesluokkalaisia (ka. 11. 26 v.) ja viimeisimmässä mittauksessa he olivat seitsemännellä luokalla. Fyysinen toimintakyky mitattiin tutkijoiden johdolla Move! -mittauksilla ja motorinen koordinaatio KTK-testin avulla. Viikoittainen fyysisen aktiivisuuden määrä mitattiin vuosittain objektiivisesti kiihtyvyysmittareiden avulla 209 oppilaalta. Viidesluokkalaisten Move! -ja KTK-mittauksien yhteyttä seitsemännen luokan fyysiseen aktiivisuuteen ja BMI:hin selvitettiin Pearsonin korrelaatiokertoimien sekä lineaarisen regressioanalyysin avulla. Tutkimustulokset osoittivat, että 5.-luokkalaisten poikien Move! -ja KTK- mittaukset olivat huomattavasti enemmän yhteydessä 7.-luokan fyysiseen aktiivisuuteen kuin tyttöjen. Pearsonin korrelaatiokertoimien mukaan pojilla tilastollisesti merkitsevä yhteys myöhäisempään fyysiseen aktiivisuuteen löytyi kaikkien muiden, paitsi olkapäiden liikkuvuuden, kyykistyksen ja ylävartalon kohotuksen väliltä. Tytöillä tilastollisesti merkitsevä yhteys 7.-luokan fyysiseen aktiivisuuteen löytyi vain 20 metrin viivajuoksun, 5-loikan ja sivuttaissiirtymisen väliltä. Voimakkaimmin 7.-luokan fyysiseen aktiivisuuteen korreloi molemmilla sukupuolilla 20 metrin viivajuoksu selittäen pojilla noin 11 % ja tytöillä noin 12 % 7.-luokan fyysisestä aktiivisuudesta. Kaikki yhteydet jäivät korrelaatioltaan heikkotasoisiksi (.20 – .40). Pearsonin korrelaatiokertoimien mukaan parempi pärjääminen Move! -ja KTK-mittauksissa oli selvästi yhteydessä alhaisempaan BMI:hin. Pojilla yhteyksiä löytyi useammasta mittausosiosta ja ne olivat vahvempia kuin tyttöjen. Selvin yhteys 7.-luokan BMI:hin molemmilla sukupuolilla löytyi 5.-luokan 20 metrin viivajuoksusta. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, että on tärkeää jatkaa oppilaiden fyysisen toimintakyvyn mittaamista, sillä se on yhteydessä myöhemmän iän fyysisen aktiivisuuteen sekä BMI:hin, jotka yhdessä vaikuttavat merkitsevästi yleiseen terveyden tasoon sekä sitä kautta liikkumattomuudesta aiheutuviin kuluihin. Jatkossa motorisia perustaitoja sekä motorista koordinaatiota voitaisiin mitata entistä laajemmin sekä aikaisemmin, sillä ne ovat todistetusti yhteydessä myöhäisempään liikunta-aktiivisuuteen jo varhaisessa lapsuudessa ja niitä ei mitata kovin laajasti osana Move! -mittauksia. Mittauksien väliset yhteydet fyysiseen aktiivisuuteen ja BMI:hin auttavat myös kehittämään mittauksia tulevaisuudessa ja valitsemaan tarkoituksenmukaisia mittausosioita tulevaisuudessa. Niiden avulla saadaan myös tärkeää tietoa nuorten fyysisen toimintakyvyn tilasta. The purpose of this research was to study how the fifth-grade students’ Move! -and KTK-tests were connected with the physical activity (PA) and body mass index (BMI) of when being at seventh grade, and additionally find out which particular parts of these tests predicted the most amount of physical activity. Differences between girls and boys were also studied. The study involved 565 boys and 583 girls from 35 different schools in Central Finland, Uusimaa, North Karelia and North Ostrobothnia. At the beginning of the research the students were in fifth grade and their average age was 11,26. During the final measurements they were in seventh grade. Physical condition was measured with a Move! -fitness test, whereas motor coordination skills were measured by doing the KTK-test. The amount of weekly physical activity was measured annually from 209 different students using accelerometers. The connection between fifth grade Move! -and KTK-test to seventh grade students’ PA and body mass index was examined using Pearson’s correlation coefficients and linear regression analyse. The measurements were all organized and supervised by professional researchers. The results showed that both the Move! -and KTK-measurements for fifth grade boys were significantly more connected to their PA when being at seventh grade, than it was for the girls' group. According to the Pearson’s correlations boys group every Move! -and KTK measurement section had a statistically significant association to the later PA except for shoulders mobility, squat down, and abdominal crunches test. In the girls' group the 20-meter shuttle run, the five-leap and transferring between platforms were the only measurements that had a statistically significant connection to the later PA. According to the Pearson’s correlations the strongest connection to seventh grade PA in both genders was found in fifth grade 20-meter shuttle run test explaining 11% of boys and 12% of the girls seventh grade PA. All correlating factors between fifth-grade tests and the seventh grade PA were found weak (.2–.4). According to Pearson's correlations, a better result in the Move! -and KTK-measurements was clearly connected to a lower BMI. In multiple measurement parts, the connecting factors were stronger for the boys than they were for girls. For both genders the strongest connection for the seventh grade BMI was found in the 20-meter shuttle run. Based on the results, it is important to continue measuring the physical condition of students as it is connected to their future PA levels and BMI. They both have a significant impact on health and social costs as they are affected by low amounts of PA. Measuring fundamental movement -and motor coordination skills could be done earlier and more broadly in the future. They are proven to be connected to the amount of PA at an early age and they are not a big part of the Move! -measurements. The correlating factors from the Move! -and KTK-measurements to later PA and BMI also give important data to improve measurements in the future, and it gives important information about the physical condition of adolescent children.
first_indexed 2024-09-11T08:50:31Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Jaakkola, Timo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Koskinen, Ville", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-20T12:05:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-20T12:05:46Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75808", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 miten viidesluokkalaisten Move! -ja KTK-mittaukset ja niiden osa-alueet olivat yhteydess\u00e4 seitsem\u00e4nnen luokan fyysiseen aktiivisuuteen sek\u00e4 kehon painoindeksiin. Samalla tutkittiin my\u00f6s sukupuolten v\u00e4lisi\u00e4 eroja. Tutkimukseen osallistui yhteens\u00e4 565 poikaa ja 583 tytt\u00f6\u00e4 35:st\u00e4 eri koulusta Keski-Suomesta, Pohjois-Pohjanmaalta, Pohjois-Karjalasta sek\u00e4 Etel\u00e4-Suomesta. Mittausten alkaessa oppilaat olivat viidesluokkalaisia (ka. 11. 26 v.) ja viimeisimm\u00e4ss\u00e4 mittauksessa he olivat seitsem\u00e4nnell\u00e4 luokalla. Fyysinen toimintakyky mitattiin tutkijoiden johdolla Move! -mittauksilla ja motorinen koordinaatio KTK-testin avulla. Viikoittainen fyysisen aktiivisuuden m\u00e4\u00e4r\u00e4 mitattiin vuosittain objektiivisesti kiihtyvyysmittareiden avulla 209 oppilaalta. Viidesluokkalaisten Move! -ja KTK-mittauksien yhteytt\u00e4 seitsem\u00e4nnen luokan fyysiseen aktiivisuuteen ja BMI:hin selvitettiin Pearsonin korrelaatiokertoimien sek\u00e4 lineaarisen regressioanalyysin avulla. \n\nTutkimustulokset osoittivat, ett\u00e4 5.-luokkalaisten poikien Move! -ja KTK- mittaukset olivat huomattavasti enemm\u00e4n yhteydess\u00e4 7.-luokan fyysiseen aktiivisuuteen kuin tytt\u00f6jen. Pearsonin korrelaatiokertoimien mukaan pojilla tilastollisesti merkitsev\u00e4 yhteys my\u00f6h\u00e4isemp\u00e4\u00e4n fyysiseen aktiivisuuteen l\u00f6ytyi kaikkien muiden, paitsi olkap\u00e4iden liikkuvuuden, kyykistyksen ja yl\u00e4vartalon kohotuksen v\u00e4lilt\u00e4. Tyt\u00f6ill\u00e4 tilastollisesti merkitsev\u00e4 yhteys 7.-luokan fyysiseen aktiivisuuteen l\u00f6ytyi vain 20 metrin viivajuoksun, 5-loikan ja sivuttaissiirtymisen v\u00e4lilt\u00e4. Voimakkaimmin 7.-luokan fyysiseen aktiivisuuteen korreloi molemmilla sukupuolilla 20 metrin viivajuoksu selitt\u00e4en pojilla noin 11 % ja tyt\u00f6ill\u00e4 noin 12 % 7.-luokan fyysisest\u00e4 aktiivisuudesta. Kaikki yhteydet j\u00e4iv\u00e4t korrelaatioltaan heikkotasoisiksi (.20 \u2013 .40). Pearsonin korrelaatiokertoimien mukaan parempi p\u00e4rj\u00e4\u00e4minen Move! -ja KTK-mittauksissa oli selv\u00e4sti yhteydess\u00e4 alhaisempaan BMI:hin. Pojilla yhteyksi\u00e4 l\u00f6ytyi useammasta mittausosiosta ja ne olivat vahvempia kuin tytt\u00f6jen. Selvin yhteys 7.-luokan BMI:hin molemmilla sukupuolilla l\u00f6ytyi 5.-luokan 20 metrin viivajuoksusta. Tutkimustulosten perusteella voidaan sanoa, ett\u00e4 on t\u00e4rke\u00e4\u00e4 jatkaa oppilaiden fyysisen toimintakyvyn mittaamista, sill\u00e4 se on yhteydess\u00e4 my\u00f6hemm\u00e4n i\u00e4n fyysisen aktiivisuuteen sek\u00e4 BMI:hin, jotka yhdess\u00e4 vaikuttavat merkitsev\u00e4sti yleiseen terveyden tasoon sek\u00e4 sit\u00e4 kautta liikkumattomuudesta aiheutuviin kuluihin. Jatkossa motorisia perustaitoja sek\u00e4 motorista koordinaatiota voitaisiin mitata entist\u00e4 laajemmin sek\u00e4 aikaisemmin, sill\u00e4 ne ovat todistetusti yhteydess\u00e4 my\u00f6h\u00e4isemp\u00e4\u00e4n liikunta-aktiivisuuteen jo varhaisessa lapsuudessa ja niit\u00e4 ei mitata kovin laajasti osana Move! -mittauksia. Mittauksien v\u00e4liset yhteydet fyysiseen aktiivisuuteen ja BMI:hin auttavat my\u00f6s kehitt\u00e4m\u00e4\u00e4n mittauksia tulevaisuudessa ja valitsemaan tarkoituksenmukaisia mittausosioita tulevaisuudessa. Niiden avulla saadaan my\u00f6s t\u00e4rke\u00e4\u00e4 tietoa nuorten fyysisen toimintakyvyn tilasta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "The purpose of this research was to study how the fifth-grade students\u2019 Move! -and KTK-tests were connected with the physical activity (PA) and body mass index (BMI) of when being at seventh grade, and additionally find out which particular parts of these tests predicted the most amount of physical activity. Differences between girls and boys were also studied. The study involved 565 boys and 583 girls from 35 different schools in Central Finland, Uusimaa, North Karelia and North Ostrobothnia. At the beginning of the research the students were in fifth grade and their average age was 11,26. During the final measurements they were in seventh grade. Physical condition was measured with a Move! -fitness test, whereas motor coordination skills were measured by doing the KTK-test. The amount of weekly physical activity was measured annually from 209 different students using accelerometers. The connection between fifth grade Move! -and KTK-test to seventh grade students\u2019 PA and body mass index was examined using Pearson\u2019s correlation coefficients and linear regression analyse. The measurements were all organized and supervised by professional researchers. \nThe results showed that both the Move! -and KTK-measurements for fifth grade boys were significantly more connected to their PA when being at seventh grade, than it was for the girls' group. According to the Pearson\u2019s correlations boys group every Move! -and KTK measurement section had a statistically significant association to the later PA except for shoulders mobility, squat down, and abdominal crunches test. In the girls' group the 20-meter shuttle run, the five-leap and transferring between platforms were the only measurements that had a statistically significant connection to the later PA. According to the Pearson\u2019s correlations the strongest connection to seventh grade PA in both genders was found in fifth grade 20-meter shuttle run test explaining 11% of boys and 12% of the girls seventh grade PA. All correlating factors between fifth-grade tests and the seventh grade PA were found weak (.2\u2013.4). According to Pearson's correlations, a better result in the Move! -and KTK-measurements was clearly connected to a lower BMI. In multiple measurement parts, the connecting factors were stronger for the boys than they were for girls. For both genders the strongest connection for the seventh grade BMI was found in the 20-meter shuttle run. Based on the results, it is important to continue measuring the physical condition of students as it is connected to their future PA levels and BMI. They both have a significant impact on health and social costs as they are affected by low amounts of PA. Measuring fundamental movement -and motor coordination skills could be done earlier and more broadly in the future. They are proven to be connected to the amount of PA at an early age and they are not a big part of the Move! -measurements. The correlating factors from the Move! -and KTK-measurements to later PA and BMI also give important data to improve measurements in the future, and it gives important information about the physical condition of adolescent children.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-20T12:05:46Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-20T12:05:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "64", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Move!", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "KTK-testi", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Viidesluokkalaisten Move! -ja KTK-mittaukset fyysist\u00e4 aktiivisuutta ja kehon painoindeksi\u00e4 ennustavina tekij\u00f6in\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105203070", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen aktiivisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "fyysinen toimintakyky", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "painoindeksi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuntotestit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75808
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:29Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/4602768f-c9f6-4fd3-9612-1a401c36b2f5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105203070.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Koskinen, Ville Viidesluokkalaisten Move! -ja KTK-mittaukset fyysistä aktiivisuutta ja kehon painoindeksiä ennustavina tekijöinä Move! KTK-testi Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus nuoret fyysinen toimintakyky painoindeksi kuntotestit
title Viidesluokkalaisten Move! -ja KTK-mittaukset fyysistä aktiivisuutta ja kehon painoindeksiä ennustavina tekijöinä
title_full Viidesluokkalaisten Move! -ja KTK-mittaukset fyysistä aktiivisuutta ja kehon painoindeksiä ennustavina tekijöinä
title_fullStr Viidesluokkalaisten Move! -ja KTK-mittaukset fyysistä aktiivisuutta ja kehon painoindeksiä ennustavina tekijöinä Viidesluokkalaisten Move! -ja KTK-mittaukset fyysistä aktiivisuutta ja kehon painoindeksiä ennustavina tekijöinä
title_full_unstemmed Viidesluokkalaisten Move! -ja KTK-mittaukset fyysistä aktiivisuutta ja kehon painoindeksiä ennustavina tekijöinä Viidesluokkalaisten Move! -ja KTK-mittaukset fyysistä aktiivisuutta ja kehon painoindeksiä ennustavina tekijöinä
title_short Viidesluokkalaisten Move! -ja KTK-mittaukset fyysistä aktiivisuutta ja kehon painoindeksiä ennustavina tekijöinä
title_sort viidesluokkalaisten move ja ktk mittaukset fyysistä aktiivisuutta ja kehon painoindeksiä ennustavina tekijöinä
title_txtP Viidesluokkalaisten Move! -ja KTK-mittaukset fyysistä aktiivisuutta ja kehon painoindeksiä ennustavina tekijöinä
topic Move! KTK-testi Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 fyysinen aktiivisuus nuoret fyysinen toimintakyky painoindeksi kuntotestit
topic_facet 502 KTK-testi Liikuntapedagogiikka Move! Physical Education Teacher Education fyysinen aktiivisuus fyysinen toimintakyky kuntotestit nuoret painoindeksi
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75808 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105203070
work_keys_str_mv AT koskinenville viidesluokkalaistenmovejaktkmittauksetfyysistäaktiivisuuttajakehonpainoindeksiäenn