Nonverbaalit vuorovaikutusaloitteet alle 3-vuotiaiden leikkitilanteessa

Tutkielmamme aiheena on kasvattajan ja lapsen välinen vuorovaikutus päiväkodin leikkitilanteissa. Nonverbaaleiden vuorovaikutusaloitteiden huomioiminen sekä niihin vastaaminen vaatii kasvattajalta erityistä herkkyyttä. Reagoimalla lapsen tekemiin vuorovaikutusaloitteisiin kasvattaja voi hyödyntää...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Rantonen, Eveliina, Toikkanen, Laura
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kasvatustieteiden laitos, Department of Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75787
_version_ 1826225794028929024
author Rantonen, Eveliina Toikkanen, Laura
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Rantonen, Eveliina Toikkanen, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Rantonen, Eveliina Toikkanen, Laura Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kasvatustieteiden laitos Department of Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Rantonen, Eveliina
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmamme aiheena on kasvattajan ja lapsen välinen vuorovaikutus päiväkodin leikkitilanteissa. Nonverbaaleiden vuorovaikutusaloitteiden huomioiminen sekä niihin vastaaminen vaatii kasvattajalta erityistä herkkyyttä. Reagoimalla lapsen tekemiin vuorovaikutusaloitteisiin kasvattaja voi hyödyntää sen kautta syntyvät vuorovaikutustilanteet lapsen oppimisen ja kehityksen tukemiseksi. Tutkimuksemme tavoitteena onkin selvittää, millaisin nonverbaalein keinoin alle 3-vuotiaat lapset tekevät vuorovaikutusaloitteita kasvattajalle ja kuinka kasvattajat vastaavat niihin. Keräsimme tutkimusaineiston havainnoimalla alle 3-vuotiaiden lasten leikkitilannetta päiväkodissa. Havainnoitava päiväkotiryhmä koostui 12 lapsesta sekä kolmesta kasvattajasta. Ennen tutkimusaineiston keräämistä valitsimme kirjallisuutta apuna käyttäen neljä erilaista vuorovaikutusaloitteen tekotapaa, joita havainnoimme päiväkodissa. Havainnoitaviksi vuorovaikutusaloitteen tekotavoiksi valikoituvat ääntely, katse, kosketus sekä eleet. Tutkimus on laadullinen ja aineisto analysoitiin sisällönanalyysin menetelmin. Tutkimuksemme tuloksista kävi ilmi, että tehdessään vuorovaikutusaloitteita kasvattajalle, lapset käyttivät kaikkia ennalta valitsemiamme nonverbaaleja vuorovaikutusaloitteen tekotapoja. Havaitsimme, että tehokkain tapa tehdä vuorovaikutusaloitteita oli yhdistää kaksi eri nonverbaalia vuorovaikutusaloitteen tekotapaa. Tutkimustuloksista ilmeni myös se, että nonverbaaleista vuorovaikutusaloitteen tekotavoista ainoastaan kosketus oli toimiva sellaisenaan. Muut aloitteen tekotavat vaativat rinnalleen aina jonkin muun tavan tehdä vuorovaikutusaloite.
first_indexed 2024-09-11T08:49:16Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Ukkonen-Mikkola, Tuulikki", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Rantonen, Eveliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Toikkanen, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-20T07:10:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-20T07:10:30Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75787", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmamme aiheena on kasvattajan ja lapsen v\u00e4linen vuorovaikutus p\u00e4iv\u00e4kodin leikkitilanteissa. Nonverbaaleiden vuorovaikutusaloitteiden huomioiminen \nsek\u00e4 niihin vastaaminen vaatii kasvattajalta erityist\u00e4 herkkyytt\u00e4. Reagoimalla \nlapsen tekemiin vuorovaikutusaloitteisiin kasvattaja voi hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 sen kautta\nsyntyv\u00e4t vuorovaikutustilanteet lapsen oppimisen ja kehityksen tukemiseksi. \nTutkimuksemme tavoitteena onkin selvitt\u00e4\u00e4, millaisin nonverbaalein keinoin alle \n3-vuotiaat lapset tekev\u00e4t vuorovaikutusaloitteita kasvattajalle ja kuinka kasvattajat vastaavat niihin.\nKer\u00e4simme tutkimusaineiston havainnoimalla alle 3-vuotiaiden lasten leikkitilannetta p\u00e4iv\u00e4kodissa. Havainnoitava p\u00e4iv\u00e4kotiryhm\u00e4 koostui 12 lapsesta \nsek\u00e4 kolmesta kasvattajasta. Ennen tutkimusaineiston ker\u00e4\u00e4mist\u00e4 valitsimme \nkirjallisuutta apuna k\u00e4ytt\u00e4en nelj\u00e4 erilaista vuorovaikutusaloitteen tekotapaa, \njoita havainnoimme p\u00e4iv\u00e4kodissa. Havainnoitaviksi vuorovaikutusaloitteen tekotavoiksi valikoituvat \u00e4\u00e4ntely, katse, kosketus sek\u00e4 eleet. Tutkimus on laadullinen ja aineisto analysoitiin sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin menetelmin. \nTutkimuksemme tuloksista k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 tehdess\u00e4\u00e4n vuorovaikutusaloitteita kasvattajalle, lapset k\u00e4yttiv\u00e4t kaikkia ennalta valitsemiamme nonverbaaleja \nvuorovaikutusaloitteen tekotapoja. Havaitsimme, ett\u00e4 tehokkain tapa tehd\u00e4 vuorovaikutusaloitteita oli yhdist\u00e4\u00e4 kaksi eri nonverbaalia vuorovaikutusaloitteen \ntekotapaa. Tutkimustuloksista ilmeni my\u00f6s se, ett\u00e4 nonverbaaleista vuorovaikutusaloitteen tekotavoista ainoastaan kosketus oli toimiva sellaisenaan. Muut \naloitteen tekotavat vaativat rinnalleen aina jonkin muun tavan tehd\u00e4 vuorovaikutusaloite.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-20T07:10:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-20T07:10:30Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "32", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "nonverbaalinen vuorovaikutus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Nonverbaalit vuorovaikutusaloitteet alle 3-vuotiaiden leikkitilanteessa", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105203049", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kasvatustieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Varhaiskasvatus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Early Childhood Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "104", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhaiskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "p\u00e4iv\u00e4kodit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sanaton viestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "leikkiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "varhainen vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75787
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:15Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Rantonen, Eveliina Toikkanen, Laura Nonverbaalit vuorovaikutusaloitteet alle 3-vuotiaiden leikkitilanteessa nonverbaalinen vuorovaikutus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus päiväkodit sanaton viestintä vuorovaikutus leikkiminen varhainen vuorovaikutus
title Nonverbaalit vuorovaikutusaloitteet alle 3-vuotiaiden leikkitilanteessa
title_full Nonverbaalit vuorovaikutusaloitteet alle 3-vuotiaiden leikkitilanteessa
title_fullStr Nonverbaalit vuorovaikutusaloitteet alle 3-vuotiaiden leikkitilanteessa Nonverbaalit vuorovaikutusaloitteet alle 3-vuotiaiden leikkitilanteessa
title_full_unstemmed Nonverbaalit vuorovaikutusaloitteet alle 3-vuotiaiden leikkitilanteessa Nonverbaalit vuorovaikutusaloitteet alle 3-vuotiaiden leikkitilanteessa
title_short Nonverbaalit vuorovaikutusaloitteet alle 3-vuotiaiden leikkitilanteessa
title_sort nonverbaalit vuorovaikutusaloitteet alle 3 vuotiaiden leikkitilanteessa
title_txtP Nonverbaalit vuorovaikutusaloitteet alle 3-vuotiaiden leikkitilanteessa
topic nonverbaalinen vuorovaikutus Varhaiskasvatus Early Childhood Education 104 varhaiskasvatus päiväkodit sanaton viestintä vuorovaikutus leikkiminen varhainen vuorovaikutus
topic_facet 104 Early Childhood Education Varhaiskasvatus leikkiminen nonverbaalinen vuorovaikutus päiväkodit sanaton viestintä varhainen vuorovaikutus varhaiskasvatus vuorovaikutus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75787 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105203049
work_keys_str_mv AT rantoneneveliina nonverbaalitvuorovaikutusaloitteetalle3vuotiaidenleikkitilanteessa