Alakoulun opettajien näkemyksiä koululiikunnasta ja sen tehtävistä

Koululiikuntakokemuksia tutkitaan yleensä lasten eli oppilaiden näkökulmasta, vaikka liikuntatunnin sisältö koostuu pääasiallisesti opettajien valinnoista, teoista ja opettajasta itsestään. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisena alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajat kokevat k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nordling, Anu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75772
_version_ 1826225709997096960
author Nordling, Anu
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Nordling, Anu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Nordling, Anu Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Kokkolan yliopistokeskus Chydenius Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Nordling, Anu
datasource_str_mv jyx
description Koululiikuntakokemuksia tutkitaan yleensä lasten eli oppilaiden näkökulmasta, vaikka liikuntatunnin sisältö koostuu pääasiallisesti opettajien valinnoista, teoista ja opettajasta itsestään. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisena alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajat kokevat koululiikunnan opettamisen, ja mitkä ovat heidän mielestään sen tehtävät. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselylomaketutkimuksena Vihdin kunnassa sijaitsevien kolmen suurimman alakoulun sekä ruotsinkielisen alakoulun opettajille (n=65). Tuloksia analysoitiin tilastollista apuohjelmaa SPSS:ää apuna käyttäen ja tulokset esitettiin prosentteina. Tutkimuksen tulokset ovat yleistettävissä Vihdin kunnan alakoulujen opettajiin ja heidän mielipiteisiinsä koululiikunnasta, sillä tutkimukseen osallistuvat opettajat edustivat noin puolta koko Vihdin kunnan alakoulujen opettajistosta. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että liikunta koetaan tärkeänä oppiaineena ja liikunnan resursseja tulisi lisätä. Tärkeimmiksi koululiikunnan tehtäviksi vastaajat kokivat oppilaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin vaikuttamisen sekä positiivisten kokemusten ja liikunnallisen elämäntavan tukemisen. Koululiikunnan opettamista ei pidetä helppona, mutta silti se pääsääntöisesti menettelee. Opettajien omalla liikunnallisuudella ja sillä, mitä mieltä he ovat liikunnanopettamisesta, on suuri merkitys liikuntatuntien sisältöön. Näiden asioiden kautta opettajat vaikuttavat myös oppilaiden kokemuksiin koululiikunnasta. Kuntien päättäjien tulisi järjestää liikuntaa opettaville opettajille säännöllisesti koulutusta, jotta opettajat saisivat liikuntatuntien sisällöt pysymään mielenkiintoisina. Pienillä toimenpiteillä voidaan saada useamman lapsen koululiikuntakokemukset paremmiksi.
first_indexed 2021-05-20T20:00:45Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Nordling, Anu", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-20T06:05:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-20T06:05:31Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75772", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Koululiikuntakokemuksia tutkitaan yleens\u00e4 lasten eli oppilaiden n\u00e4k\u00f6kulmasta, vaikka liikuntatunnin sis\u00e4lt\u00f6 koostuu p\u00e4\u00e4asiallisesti opettajien valinnoista, teoista ja opettajasta itsest\u00e4\u00e4n. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 millaisena alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajat kokevat koululiikunnan opettamisen, ja mitk\u00e4 ovat heid\u00e4n mielest\u00e4\u00e4n sen teht\u00e4v\u00e4t. \nTutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselylomaketutkimuksena Vihdin kunnassa sijaitsevien kolmen suurimman alakoulun sek\u00e4 ruotsinkielisen alakoulun opettajille (n=65). Tuloksia analysoitiin tilastollista apuohjelmaa SPSS:\u00e4\u00e4 apuna k\u00e4ytt\u00e4en ja tulokset esitettiin prosentteina. Tutkimuksen tulokset ovat yleistett\u00e4viss\u00e4 Vihdin kunnan alakoulujen opettajiin ja heid\u00e4n mielipiteisiins\u00e4 koululiikunnasta, sill\u00e4 tutkimukseen osallistuvat opettajat edustivat noin puolta koko Vihdin kunnan alakoulujen opettajistosta. \nTutkimustulosten perusteella voidaan todeta, ett\u00e4 liikunta koetaan t\u00e4rke\u00e4n\u00e4 oppiaineena ja liikunnan resursseja tulisi lis\u00e4t\u00e4. T\u00e4rkeimmiksi koululiikunnan teht\u00e4viksi vastaajat kokivat oppilaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin vaikuttamisen sek\u00e4 positiivisten kokemusten ja liikunnallisen el\u00e4m\u00e4ntavan tukemisen. Koululiikunnan opettamista ei pidet\u00e4 helppona, mutta silti se p\u00e4\u00e4s\u00e4\u00e4nt\u00f6isesti menettelee. Opettajien omalla liikunnallisuudella ja sill\u00e4, mit\u00e4 mielt\u00e4 he ovat liikunnanopettamisesta, on suuri merkitys liikuntatuntien sis\u00e4lt\u00f6\u00f6n. N\u00e4iden asioiden kautta opettajat vaikuttavat my\u00f6s oppilaiden kokemuksiin koululiikunnasta. \nKuntien p\u00e4\u00e4tt\u00e4jien tulisi j\u00e4rjest\u00e4\u00e4 liikuntaa opettaville opettajille s\u00e4\u00e4nn\u00f6llisesti koulutusta, jotta opettajat saisivat liikuntatuntien sis\u00e4ll\u00f6t pysym\u00e4\u00e4n mielenkiintoisina. Pienill\u00e4 toimenpiteill\u00e4 voidaan saada useamman lapsen koululiikuntakokemukset paremmiksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-20T06:05:30Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-20T06:05:31Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "86", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Alakoulun opettajien n\u00e4kemyksi\u00e4 koululiikunnasta ja sen teht\u00e4vist\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105203034", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kokkolan yliopistokeskus Chydenius", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opetus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koululiikunta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75772
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:04Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/a059fbf2-2c72-4419-9d0d-9dbb8d8f894d\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105203034.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Nordling, Anu Alakoulun opettajien näkemyksiä koululiikunnasta ja sen tehtävistä Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 liikunta opetus koululiikunta luokanopettajat alakoulu opettajat
title Alakoulun opettajien näkemyksiä koululiikunnasta ja sen tehtävistä
title_full Alakoulun opettajien näkemyksiä koululiikunnasta ja sen tehtävistä
title_fullStr Alakoulun opettajien näkemyksiä koululiikunnasta ja sen tehtävistä Alakoulun opettajien näkemyksiä koululiikunnasta ja sen tehtävistä
title_full_unstemmed Alakoulun opettajien näkemyksiä koululiikunnasta ja sen tehtävistä Alakoulun opettajien näkemyksiä koululiikunnasta ja sen tehtävistä
title_short Alakoulun opettajien näkemyksiä koululiikunnasta ja sen tehtävistä
title_sort alakoulun opettajien näkemyksiä koululiikunnasta ja sen tehtävistä
title_txtP Alakoulun opettajien näkemyksiä koululiikunnasta ja sen tehtävistä
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 liikunta opetus koululiikunta luokanopettajat alakoulu opettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu koululiikunta liikunta luokanopettajat opettajat opetus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75772 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105203034
work_keys_str_mv AT nordlinganu alakoulunopettajiennäkemyksiäkoululiikunnastajasentehtävistä