Alakoulun opettajien näkemyksiä koululiikunnasta ja sen tehtävistä

Koululiikuntakokemuksia tutkitaan yleensä lasten eli oppilaiden näkökulmasta, vaikka liikuntatunnin sisältö koostuu pääasiallisesti opettajien valinnoista, teoista ja opettajasta itsestään. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisena alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajat kokevat k...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Nordling, Anu
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75772
Description
Summary:Koululiikuntakokemuksia tutkitaan yleensä lasten eli oppilaiden näkökulmasta, vaikka liikuntatunnin sisältö koostuu pääasiallisesti opettajien valinnoista, teoista ja opettajasta itsestään. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää millaisena alakoulun luokan- ja erityisluokanopettajat kokevat koululiikunnan opettamisen, ja mitkä ovat heidän mielestään sen tehtävät. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselylomaketutkimuksena Vihdin kunnassa sijaitsevien kolmen suurimman alakoulun sekä ruotsinkielisen alakoulun opettajille (n=65). Tuloksia analysoitiin tilastollista apuohjelmaa SPSS:ää apuna käyttäen ja tulokset esitettiin prosentteina. Tutkimuksen tulokset ovat yleistettävissä Vihdin kunnan alakoulujen opettajiin ja heidän mielipiteisiinsä koululiikunnasta, sillä tutkimukseen osallistuvat opettajat edustivat noin puolta koko Vihdin kunnan alakoulujen opettajistosta. Tutkimustulosten perusteella voidaan todeta, että liikunta koetaan tärkeänä oppiaineena ja liikunnan resursseja tulisi lisätä. Tärkeimmiksi koululiikunnan tehtäviksi vastaajat kokivat oppilaan kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin vaikuttamisen sekä positiivisten kokemusten ja liikunnallisen elämäntavan tukemisen. Koululiikunnan opettamista ei pidetä helppona, mutta silti se pääsääntöisesti menettelee. Opettajien omalla liikunnallisuudella ja sillä, mitä mieltä he ovat liikunnanopettamisesta, on suuri merkitys liikuntatuntien sisältöön. Näiden asioiden kautta opettajat vaikuttavat myös oppilaiden kokemuksiin koululiikunnasta. Kuntien päättäjien tulisi järjestää liikuntaa opettaville opettajille säännöllisesti koulutusta, jotta opettajat saisivat liikuntatuntien sisällöt pysymään mielenkiintoisina. Pienillä toimenpiteillä voidaan saada useamman lapsen koululiikuntakokemukset paremmiksi.