Koulutusvienti – todellinen aarre Agenda 2030 haasteet ratkaistavissa globaalisti

Pro gradu -tutkielmassa tarkoituksena oli selvittää suomalaisen koulutusviennin tekijöitä Varalan Urheiluopiston koulutustoiminnan kansainvälisen suunnittelun tarpeisiin. Tutkimuksen tavoitteena on asiantuntijoiden näkemysten avulla tukea päätavoitetta. Tämän tutkimuksen erityisenä käytännön tavoitt...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Harjula, Joni, Haapanen, Ursula
Other Authors: Liikuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Sport and Health Sciences, Liikunta- ja terveystieteet, Sport and Health Sciences, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75771
_version_ 1828193058949169152
author Harjula, Joni Haapanen, Ursula
author2 Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Harjula, Joni Haapanen, Ursula Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Harjula, Joni Haapanen, Ursula Liikuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Sport and Health Sciences Liikunta- ja terveystieteet Sport and Health Sciences Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Harjula, Joni
datasource_str_mv jyx
description Pro gradu -tutkielmassa tarkoituksena oli selvittää suomalaisen koulutusviennin tekijöitä Varalan Urheiluopiston koulutustoiminnan kansainvälisen suunnittelun tarpeisiin. Tutkimuksen tavoitteena on asiantuntijoiden näkemysten avulla tukea päätavoitetta. Tämän tutkimuksen erityisenä käytännön tavoitteena oli tuottaa Varalalle askelmerkkejä kansainvälisen toiminnan suunnitteluun kehittämismenetelmän keinoin. Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa käytettiin puolistrukturoitua kyselylomaketta (N=8) sekä puolistrukturoitua yksilöhaastattelua (N=6). Kyselyyn vastanneet sekä haastateltavat valikoituivat instituutionaalisen asemansa perusteella. Laadullisen aineiston tuottaneet teemat alistettiin kehittämistyön metodiin. Liikuntatieteellisen kontribuution kehittämismetodiin toi tutkimuksen tulosten hyödyntäminen Varalan koulutusviennin suunnittelussa. Tutkimuksen merkittävin löydös kytkeytyi YK:n Agenda 2030 ja etenkin sieltä kohta neljä, ”Hyvä Koulutus”. YK:n Agenda 2030 mukaan Suomen tulisi priorisoida koulutusvientiä vahvemmin. Tuloksissa ilmeni myös koulutusvientiä hidastavia asioita kuten lainsäädännön haasteet sekä puutteellista osaamista tuotteistamisessa, myynnissä ja yhteistyön tekemisessä. Edistäviä tekijöitä ovat lainsäädännön kehittyminen sekä työelämälähtöisen ammatillisen koulutuksen laajat mahdollisuudet maailmalla, jotka tarjoavat vastauksen ammattitaitoiseen osaajapulaan. Pedagogisen kehittämistutkimuksen johtopäätöksenä todettiin, että Varalan Urheiluopistolla on hyvät edellytykset ja mahdollisuudet koulutusvientiin sekä sen kasvattamiseen. Koulutetuista ammattiosaajista on pula maailmalla. Jatkossa kannattaa panostaa tuotteistamiseen, myyntiin, alueelliseen yhteistyöhön, sekä ennakkoselvityksiin asiakkaan maasta ja kulttuurista.
first_indexed 2024-09-11T08:50:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.author", "value": "Harjula, Joni", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Haapanen, Ursula", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-20T06:03:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-20T06:03:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75771", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Pro gradu -tutkielmassa tarkoituksena oli selvitt\u00e4\u00e4 suomalaisen koulutusviennin tekij\u00f6it\u00e4\nVaralan Urheiluopiston koulutustoiminnan kansainv\u00e4lisen suunnittelun tarpeisiin.\nTutkimuksen tavoitteena on asiantuntijoiden n\u00e4kemysten avulla tukea p\u00e4\u00e4tavoitetta. T\u00e4m\u00e4n\ntutkimuksen erityisen\u00e4 k\u00e4yt\u00e4nn\u00f6n tavoitteena oli tuottaa Varalalle askelmerkkej\u00e4\nkansainv\u00e4lisen toiminnan suunnitteluun kehitt\u00e4mismenetelm\u00e4n keinoin.\nTutkimus on laadullinen tutkimus ja aineistonkeruumenetelm\u00e4n\u00e4 tutkimuksessa k\u00e4ytettiin\npuolistrukturoitua kyselylomaketta (N=8) sek\u00e4 puolistrukturoitua yksil\u00f6haastattelua (N=6).\nKyselyyn vastanneet sek\u00e4 haastateltavat valikoituivat instituutionaalisen asemansa perusteella.\nLaadullisen aineiston tuottaneet teemat alistettiin kehitt\u00e4misty\u00f6n metodiin. Liikuntatieteellisen\nkontribuution kehitt\u00e4mismetodiin toi tutkimuksen tulosten hy\u00f6dynt\u00e4minen Varalan\nkoulutusviennin suunnittelussa.\nTutkimuksen merkitt\u00e4vin l\u00f6yd\u00f6s kytkeytyi YK:n Agenda 2030 ja etenkin sielt\u00e4 kohta nelj\u00e4,\n\u201dHyv\u00e4 Koulutus\u201d. YK:n Agenda 2030 mukaan Suomen tulisi priorisoida koulutusvienti\u00e4\nvahvemmin. Tuloksissa ilmeni my\u00f6s koulutusvienti\u00e4 hidastavia asioita kuten lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6n\nhaasteet sek\u00e4 puutteellista osaamista tuotteistamisessa, myynniss\u00e4 ja yhteisty\u00f6n tekemisess\u00e4.\nEdist\u00e4vi\u00e4 tekij\u00f6it\u00e4 ovat lains\u00e4\u00e4d\u00e4nn\u00f6n kehittyminen sek\u00e4 ty\u00f6el\u00e4m\u00e4l\u00e4ht\u00f6isen ammatillisen\nkoulutuksen laajat mahdollisuudet maailmalla, jotka tarjoavat vastauksen ammattitaitoiseen\nosaajapulaan.\nPedagogisen kehitt\u00e4mistutkimuksen johtop\u00e4\u00e4t\u00f6ksen\u00e4 todettiin, ett\u00e4 Varalan Urheiluopistolla on\nhyv\u00e4t edellytykset ja mahdollisuudet koulutusvientiin sek\u00e4 sen kasvattamiseen. Koulutetuista\nammattiosaajista on pula maailmalla. Jatkossa kannattaa panostaa tuotteistamiseen, myyntiin,\nalueelliseen yhteisty\u00f6h\u00f6n, sek\u00e4 ennakkoselvityksiin asiakkaan maasta ja kulttuurista.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-20T06:03:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-20T06:03:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "76", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "Agenda 2030", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Koulutusvienti \u2013 todellinen aarre : Agenda 2030 haasteet ratkaistavissa globaalisti : \u201dEi meill\u00e4 oppilaitostasolla ole hajuakaan siit\u00e4 mit\u00e4 koulutusvienti on\u201d", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105203033", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Liikuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Liikunta- ja terveystieteet", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Sport and Health Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Liikuntapedagogiikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Physical Education Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "502", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "liiketoiminta", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatillinen koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "Suomi", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusvienti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kansainv\u00e4listyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "elinik\u00e4inen oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75771
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:03:04Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/46b7359a-3e5e-4698-8a00-2797a5e781f5\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105203033.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Harjula, Joni Haapanen, Ursula Koulutusvienti – todellinen aarre : Agenda 2030 haasteet ratkaistavissa globaalisti : ”Ei meillä oppilaitostasolla ole hajuakaan siitä mitä koulutusvienti on” Agenda 2030 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liiketoiminta ammatillinen koulutus koulutus Suomi koulutusvienti kansainvälistyminen elinikäinen oppiminen
title Koulutusvienti – todellinen aarre : Agenda 2030 haasteet ratkaistavissa globaalisti : ”Ei meillä oppilaitostasolla ole hajuakaan siitä mitä koulutusvienti on”
title_full Koulutusvienti – todellinen aarre : Agenda 2030 haasteet ratkaistavissa globaalisti : ”Ei meillä oppilaitostasolla ole hajuakaan siitä mitä koulutusvienti on”
title_fullStr Koulutusvienti – todellinen aarre : Agenda 2030 haasteet ratkaistavissa globaalisti : ”Ei meillä oppilaitostasolla ole hajuakaan siitä mitä koulutusvienti on” Koulutusvienti – todellinen aarre : Agenda 2030 haasteet ratkaistavissa globaalisti : ”Ei meillä oppilaitostasolla ole hajuakaan siitä mitä koulutusvienti on”
title_full_unstemmed Koulutusvienti – todellinen aarre : Agenda 2030 haasteet ratkaistavissa globaalisti : ”Ei meillä oppilaitostasolla ole hajuakaan siitä mitä koulutusvienti on” Koulutusvienti – todellinen aarre : Agenda 2030 haasteet ratkaistavissa globaalisti : ”Ei meillä oppilaitostasolla ole hajuakaan siitä mitä koulutusvienti on”
title_short Koulutusvienti – todellinen aarre
title_sort koulutusvienti todellinen aarre agenda 2030 haasteet ratkaistavissa globaalisti ei meillä oppilaitostasolla ole hajuakaan siitä mitä koulutusvienti on
title_sub Agenda 2030 haasteet ratkaistavissa globaalisti
title_txtP Koulutusvienti – todellinen aarre : Agenda 2030 haasteet ratkaistavissa globaalisti : ”Ei meillä oppilaitostasolla ole hajuakaan siitä mitä koulutusvienti on”
topic Agenda 2030 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education 502 liiketoiminta ammatillinen koulutus koulutus Suomi koulutusvienti kansainvälistyminen elinikäinen oppiminen
topic_facet 502 Agenda 2030 Liikuntapedagogiikka Physical Education Teacher Education Suomi ammatillinen koulutus elinikäinen oppiminen kansainvälistyminen koulutus koulutusvienti liiketoiminta
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75771 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105203033
work_keys_str_mv AT harjulajoni koulutusvientitodellinenaarreagenda2030haasteetratkaistavissaglobaalistieimeilläoppi