Kirjoittajaksi kasvaminen

Tutkimuksessa tarkastelen kirjoittajaksi kasvamistani ja oppimistani autoetnografian keinoin. Tutkimuskysymykseni on: Kuinka oppimispäiväkirjoissani tulee esille kirjoittajaksi kasvamiseni ja oppimiseni? Tutkimuksen teoreettisena taustana ovat konstruktivistinen oppimiskäsitys sekä integratiivise...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruha-Nurkkala, Elisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75749
_version_ 1826225792639565824
author Ruha-Nurkkala, Elisa
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Ruha-Nurkkala, Elisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Ruha-Nurkkala, Elisa Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos Department of Music, Art and Culture Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Ruha-Nurkkala, Elisa
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastelen kirjoittajaksi kasvamistani ja oppimistani autoetnografian keinoin. Tutkimuskysymykseni on: Kuinka oppimispäiväkirjoissani tulee esille kirjoittajaksi kasvamiseni ja oppimiseni? Tutkimuksen teoreettisena taustana ovat konstruktivistinen oppimiskäsitys sekä integratiivisen pedagogiikan malli. Näihin molempiin kuuluu olennaisesti oman oppimisen reflektointi, jossa opiskelija pohtii kriittisesti omaa toimintaansa ja oppimaansa. Tutkimuksen aineistona ovat kaikki omat kirjoittamisen perus- ja aineopintojeni oppimispäiväkirjani, joita on yhteensä kaksitoista kappaletta vuosilta 2014–2018. Tutkimuksen tuloksena on, että oppimispäiväkirjoista tulee selkeästi esiin oppimista ja kasvua ilmaisevia sanoja. Tutkimuksessa nousee oppimisen rinnalle yllättävästi esiin myös innostusta ja toisaalta pelkoa, häpeää ja ahdistusta. Vaikka tutkimus on laadullinen, niin laskin paljonko oppimiseen ja kasvuun liittyviä sanoja löytyi, sekä innostuksen ja pelon/häpeän/ahdistuksen sanoja. Voimakas emootioiden esiintulo oli yllätys. Jatkotutkimuksella voisi tutkia onko muilla opiskelijoilla miten paljon negatiivisia emootioita. Voisi myös tutkia, että hyötyisivätkö he esimerkiksi tunnetyöskentelystä ja vaikuttaisiko se oppimiseen. Negatiivisten emootioiden vaikutus oppimiseen voi olla heikentävä, joten olis mielenkiintoista selvittää kuinka niitä voisi vähentää.
first_indexed 2021-05-19T20:03:14Z
format Kandityö
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Anne Mari Rautiainen, Nora Ekstr\u00f6m", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Ruha-Nurkkala, Elisa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-19T06:28:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-19T06:28:15Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75749", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastelen kirjoittajaksi kasvamistani ja oppimistani autoetnografian keinoin.\n\nTutkimuskysymykseni on: Kuinka oppimisp\u00e4iv\u00e4kirjoissani tulee esille kirjoittajaksi kasvamiseni ja oppimiseni? \n\nTutkimuksen teoreettisena taustana ovat konstruktivistinen oppimisk\u00e4sitys sek\u00e4 integratiivisen\npedagogiikan malli. N\u00e4ihin molempiin kuuluu olennaisesti oman oppimisen reflektointi, jossa\nopiskelija pohtii kriittisesti omaa toimintaansa ja oppimaansa.\n\nTutkimuksen aineistona ovat kaikki omat kirjoittamisen perus- ja aineopintojeni\noppimisp\u00e4iv\u00e4kirjani, joita on yhteens\u00e4 kaksitoista kappaletta vuosilta 2014\u20132018.\n\nTutkimuksen tuloksena on, ett\u00e4 oppimisp\u00e4iv\u00e4kirjoista tulee selke\u00e4sti esiin\noppimista ja kasvua ilmaisevia sanoja. Tutkimuksessa nousee oppimisen rinnalle yll\u00e4tt\u00e4v\u00e4sti\nesiin my\u00f6s innostusta ja toisaalta pelkoa, h\u00e4pe\u00e4\u00e4 ja ahdistusta. \n\nVaikka tutkimus on laadullinen, niin laskin paljonko oppimiseen ja kasvuun liittyvi\u00e4 sanoja l\u00f6ytyi, sek\u00e4 innostuksen ja pelon/h\u00e4pe\u00e4n/ahdistuksen sanoja. Voimakas emootioiden esiintulo oli yll\u00e4tys.\n\nJatkotutkimuksella voisi tutkia onko muilla opiskelijoilla miten paljon negatiivisia emootioita. Voisi my\u00f6s tutkia, ett\u00e4 hy\u00f6tyisiv\u00e4tk\u00f6 he esimerkiksi tunnety\u00f6skentelyst\u00e4 ja vaikuttaisiko se oppimiseen. \n\nNegatiivisten emootioiden vaikutus oppimiseen voi olla heikent\u00e4v\u00e4, joten olis mielenkiintoista selvitt\u00e4\u00e4 kuinka niit\u00e4 voisi v\u00e4hent\u00e4\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-19T06:28:15Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-19T06:28:15Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "28", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Kirjoittajaksi kasvaminen", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105193014", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Music, Art and Culture Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Kirjoittaminen", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Creative writing", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "restrictedAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "3041", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "autoetnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kirjoittaminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimisp\u00e4iv\u00e4kirjat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppiminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tunteet", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "reflektio", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyv\u00e4skyl\u00e4 University Library (https://kirjasto.jyu.fi/collections/archival-workstation).", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accessrights", "value": "Tekij\u00e4 ei ole antanut lupaa avoimeen julkaisuun, joten aineisto on luettavissa vain Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston kirjaston arkistoty\u00f6semalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/kokoelmat/arkistotyoasema..", "language": "fi", "element": "rights", "qualifier": "accessrights", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75749
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:54:33Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Ruha-Nurkkala, Elisa Kirjoittajaksi kasvaminen Kirjoittaminen Creative writing 3041 autoetnografia kirjoittaminen oppimispäiväkirjat oppiminen tunteet reflektio
title Kirjoittajaksi kasvaminen
title_full Kirjoittajaksi kasvaminen
title_fullStr Kirjoittajaksi kasvaminen Kirjoittajaksi kasvaminen
title_full_unstemmed Kirjoittajaksi kasvaminen Kirjoittajaksi kasvaminen
title_short Kirjoittajaksi kasvaminen
title_sort kirjoittajaksi kasvaminen
title_txtP Kirjoittajaksi kasvaminen
topic Kirjoittaminen Creative writing 3041 autoetnografia kirjoittaminen oppimispäiväkirjat oppiminen tunteet reflektio
topic_facet 3041 Creative writing Kirjoittaminen autoetnografia kirjoittaminen oppiminen oppimispäiväkirjat reflektio tunteet
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75749 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105193014
work_keys_str_mv AT ruhanurkkalaelisa kirjoittajaksikasvaminen