Kirjoittajaksi kasvaminen

Tutkimuksessa tarkastelen kirjoittajaksi kasvamistani ja oppimistani autoetnografian keinoin. Tutkimuskysymykseni on: Kuinka oppimispäiväkirjoissani tulee esille kirjoittajaksi kasvamiseni ja oppimiseni? Tutkimuksen teoreettisena taustana ovat konstruktivistinen oppimiskäsitys sekä integratiivise...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Ruha-Nurkkala, Elisa
Other Authors: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75749
Description
Summary:Tutkimuksessa tarkastelen kirjoittajaksi kasvamistani ja oppimistani autoetnografian keinoin. Tutkimuskysymykseni on: Kuinka oppimispäiväkirjoissani tulee esille kirjoittajaksi kasvamiseni ja oppimiseni? Tutkimuksen teoreettisena taustana ovat konstruktivistinen oppimiskäsitys sekä integratiivisen pedagogiikan malli. Näihin molempiin kuuluu olennaisesti oman oppimisen reflektointi, jossa opiskelija pohtii kriittisesti omaa toimintaansa ja oppimaansa. Tutkimuksen aineistona ovat kaikki omat kirjoittamisen perus- ja aineopintojeni oppimispäiväkirjani, joita on yhteensä kaksitoista kappaletta vuosilta 2014–2018. Tutkimuksen tuloksena on, että oppimispäiväkirjoista tulee selkeästi esiin oppimista ja kasvua ilmaisevia sanoja. Tutkimuksessa nousee oppimisen rinnalle yllättävästi esiin myös innostusta ja toisaalta pelkoa, häpeää ja ahdistusta. Vaikka tutkimus on laadullinen, niin laskin paljonko oppimiseen ja kasvuun liittyviä sanoja löytyi, sekä innostuksen ja pelon/häpeän/ahdistuksen sanoja. Voimakas emootioiden esiintulo oli yllätys. Jatkotutkimuksella voisi tutkia onko muilla opiskelijoilla miten paljon negatiivisia emootioita. Voisi myös tutkia, että hyötyisivätkö he esimerkiksi tunnetyöskentelystä ja vaikuttaisiko se oppimiseen. Negatiivisten emootioiden vaikutus oppimiseen voi olla heikentävä, joten olis mielenkiintoista selvittää kuinka niitä voisi vähentää.