Suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataidot SVK-NARRATI menetelmällä arvioituna

Tutkielmassa tarkastellaan suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataitoja ja tarkkaillaan ikäluokan sisällä esiintyvää variaatiota. Tarkastelun alla ovat erityisesti lasten tuottamien tarinoiden kerronnan sisällöt ja rakenne sekä suomalaisen viittomakielen kieliopilliset...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Pietarinen, Heta
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75748
_version_ 1828193058940780544
author Pietarinen, Heta
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Pietarinen, Heta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Pietarinen, Heta Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Pietarinen, Heta
datasource_str_mv jyx
description Tutkielmassa tarkastellaan suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataitoja ja tarkkaillaan ikäluokan sisällä esiintyvää variaatiota. Tarkastelun alla ovat erityisesti lasten tuottamien tarinoiden kerronnan sisällöt ja rakenne sekä suomalaisen viittomakielen kieliopilliset rakenteet. Aiempaa tutkimusta suomalaista viittomakieltä omaksuvien lasten kerrontataidoista eikä 8-vuotiaiden lasten viittomakielen kieliopillisten piirteiden hallinnasta ole tehty. Lasten taitoja tarkastellaan myös suhteessa lasten kieliympäristöjen piirteisiin. Kieliympäristöllä tiedetään olevan merkittävä vaikutus lasten kielen kehitykseen. Tässä tutkielmassa kieliympäristöä tarkastellaan määrällisesti eli sen kautta, kuinka paljon eri tilanteissa lapsella on mahdollisuus nähdä ja käyttää suomalaista viittomakieltä. Tutkielman aineisto koostuu 12 lapsen elisitoiduista kertomuksista. Tutkimusjoukkoa ei ole rajattu vanhempien eikä lasten kuulostatuksen mukaan, joten joukossa on niin kuurojen kuin kuulevienkin vanhempien kuuroja ja kuulevia lapsia. Kaikki lapset kuitenkin omaksuvat elinympäristössään viittomakieltä. Kertomukset elisitoitiin SVK-NARRATI menetelmällä osana Jyväskylän yliopiston VIKKE-hanketta. Neljän lapsen kertomukset videoitiin hankkeen pilottivaiheessa vuonna 2018. Loput kahdeksan kertomusta on videoitu hankkeen valtakunnallisessa kartoitusvaiheessa syksyn 2019 ja vuoden 2020 aikana. Tutkielmassa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. SVK-NARRATI menetelmässä lasten tuottamien kertomusten eri osa-alueet (kerronnan sisältö, kerronnan rakenne, suomalaisen viittomakielen rakenne) pisteytetään, jolloin tuloksien vertailu on mahdollista määrällisesti. Tulokset osoittavat, että suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden ikäluokan sisällä kerrontataitojen ja viittomakielen rakenteen hallinnan suhteen variaatio on laajaa. Tuloksista näkyy, että lapsien suomalaisen viittomakielen kieliopillisia rakenteiden tuotto on vähäistä. Lasten kieliympäristöistä ei määrällisesti löytynyt suoraa yhteyttä kerrontataitoihin eikä viittomakielen rakenteen hallintaan. Tulokset vahvistavat näkemystä viittomakieltä omaksuvien lasten heterogeenisestä joukosta. Tulokset tuovat esiin kielenkehityksen tuen tarpeen koko 8-vuotiaiden ikäluokan sisällä.
first_indexed 2021-05-19T20:03:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kanto, Laura", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Pietarinen, Heta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-19T06:26:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-19T06:26:25Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75748", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkielmassa tarkastellaan suomalaista viittomakielt\u00e4 omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataitoja ja \ntarkkaillaan ik\u00e4luokan sis\u00e4ll\u00e4 esiintyv\u00e4\u00e4 variaatiota. Tarkastelun alla ovat erityisesti lasten tuottamien tarinoiden kerronnan sis\u00e4ll\u00f6t ja rakenne sek\u00e4 suomalaisen viittomakielen kieliopilliset rakenteet. Aiempaa \ntutkimusta suomalaista viittomakielt\u00e4 omaksuvien lasten kerrontataidoista eik\u00e4 8-vuotiaiden lasten viittomakielen kieliopillisten piirteiden hallinnasta ole tehty. Lasten taitoja tarkastellaan my\u00f6s suhteessa lasten kieliymp\u00e4rist\u00f6jen piirteisiin. Kieliymp\u00e4rist\u00f6ll\u00e4 tiedet\u00e4\u00e4n olevan merkitt\u00e4v\u00e4 vaikutus lasten kielen kehitykseen. T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa kieliymp\u00e4rist\u00f6\u00e4 tarkastellaan m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti eli sen kautta, kuinka paljon eri \ntilanteissa lapsella on mahdollisuus n\u00e4hd\u00e4 ja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 suomalaista viittomakielt\u00e4. \nTutkielman aineisto koostuu 12 lapsen elisitoiduista kertomuksista. Tutkimusjoukkoa ei ole rajattu vanhempien eik\u00e4 lasten kuulostatuksen mukaan, joten joukossa on niin kuurojen kuin kuulevienkin vanhempien kuuroja ja kuulevia lapsia. Kaikki lapset kuitenkin omaksuvat elinymp\u00e4rist\u00f6ss\u00e4\u00e4n viittomakielt\u00e4. \nKertomukset elisitoitiin SVK-NARRATI menetelm\u00e4ll\u00e4 osana Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston VIKKE-hanketta. Nelj\u00e4n lapsen kertomukset videoitiin hankkeen pilottivaiheessa vuonna 2018. Loput kahdeksan kertomusta \non videoitu hankkeen valtakunnallisessa kartoitusvaiheessa syksyn 2019 ja vuoden 2020 aikana.\nTutkielmassa k\u00e4ytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta. SVK-NARRATI menetelm\u00e4ss\u00e4 lasten tuottamien \nkertomusten eri osa-alueet (kerronnan sis\u00e4lt\u00f6, kerronnan rakenne, suomalaisen viittomakielen rakenne) \npisteytet\u00e4\u00e4n, jolloin tuloksien vertailu on mahdollista m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti. \nTulokset osoittavat, ett\u00e4 suomalaista viittomakielt\u00e4 omaksuvien 8-vuotiaiden ik\u00e4luokan sis\u00e4ll\u00e4 kerrontataitojen ja viittomakielen rakenteen hallinnan suhteen variaatio on laajaa. Tuloksista n\u00e4kyy, ett\u00e4 lapsien \nsuomalaisen viittomakielen kieliopillisia rakenteiden tuotto on v\u00e4h\u00e4ist\u00e4. Lasten kieliymp\u00e4rist\u00f6ist\u00e4 ei m\u00e4\u00e4r\u00e4llisesti l\u00f6ytynyt suoraa yhteytt\u00e4 kerrontataitoihin eik\u00e4 viittomakielen rakenteen hallintaan. Tulokset \nvahvistavat n\u00e4kemyst\u00e4 viittomakielt\u00e4 omaksuvien lasten heterogeenisest\u00e4 joukosta. Tulokset tuovat esiin\nkielenkehityksen tuen tarpeen koko 8-vuotiaiden ik\u00e4luokan sis\u00e4ll\u00e4.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-19T06:26:25Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-19T06:26:25Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "72", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kerrontataidot", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "viittomakielen omaksuminen", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Suomalaista viittomakielt\u00e4 omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataidot SVK-NARRATI menetelm\u00e4ll\u00e4 arvioituna", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105193013", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Suomalainen viittomakieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Finnish Sign Language", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "317", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viittomakieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (ik\u00e4ryhm\u00e4t)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "suomalainen viittomakieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielellinen kehitys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kielen omaksuminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viittomat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "kuurot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lapset (perheenj\u00e4senet)", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "viittomakieliset", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "lastenkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75748
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:20Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/c6cfee3b-36df-4227-92b0-bdb1e4f258eb\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105193013.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Pietarinen, Heta Suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataidot SVK-NARRATI menetelmällä arvioituna kerrontataidot viittomakielen omaksuminen Suomalainen viittomakieli Finnish Sign Language 317 viittomakieli lapset (ikäryhmät) suomalainen viittomakieli kielellinen kehitys kielen omaksuminen viittomat kuurot lapset (perheenjäsenet) viittomakieliset lastenkieli
title Suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataidot SVK-NARRATI menetelmällä arvioituna
title_full Suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataidot SVK-NARRATI menetelmällä arvioituna
title_fullStr Suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataidot SVK-NARRATI menetelmällä arvioituna Suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataidot SVK-NARRATI menetelmällä arvioituna
title_full_unstemmed Suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataidot SVK-NARRATI menetelmällä arvioituna Suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataidot SVK-NARRATI menetelmällä arvioituna
title_short Suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataidot SVK-NARRATI menetelmällä arvioituna
title_sort suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8 vuotiaiden lasten kerrontataidot svk narrati menetelmällä arvioituna
title_txtP Suomalaista viittomakieltä omaksuvien 8-vuotiaiden lasten kerrontataidot SVK-NARRATI menetelmällä arvioituna
topic kerrontataidot viittomakielen omaksuminen Suomalainen viittomakieli Finnish Sign Language 317 viittomakieli lapset (ikäryhmät) suomalainen viittomakieli kielellinen kehitys kielen omaksuminen viittomat kuurot lapset (perheenjäsenet) viittomakieliset lastenkieli
topic_facet 317 Finnish Sign Language Suomalainen viittomakieli kerrontataidot kielellinen kehitys kielen omaksuminen kuurot lapset (ikäryhmät) lapset (perheenjäsenet) lastenkieli suomalainen viittomakieli viittomakielen omaksuminen viittomakieli viittomakieliset viittomat
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75748 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105193013
work_keys_str_mv AT pietarinenheta suomalaistaviittomakieltäomaksuvien8vuotiaidenlastenkerrontataidotsvknarratimenet