Jokaisella on hyvä tulla sinne ryhmään ja sen eteen pitää tehä töitä yhteisöllisyyden ilmeneminen ja tukeminen alakoulussa.

Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvailla ja tulkita, kuinka yhteisöllisyys ilmenee peruskoulun 4. ja 6. luokalla, ja millä keinoin opettaja voi tukea luokkansa yhteisöllisyyttä kouluarjessa. Yhteisöllisyys on tunne yhteen kuulumisesta, jäsenten välistä aitoa kohtaamista ja vuorovaikutusta sekä osa...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Raatikainen, Emma, Katajamäki, Nella
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75739
_version_ 1826225706478075904
author Raatikainen, Emma Katajamäki, Nella
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Raatikainen, Emma Katajamäki, Nella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Raatikainen, Emma Katajamäki, Nella Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Raatikainen, Emma
datasource_str_mv jyx
description Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvailla ja tulkita, kuinka yhteisöllisyys ilmenee peruskoulun 4. ja 6. luokalla, ja millä keinoin opettaja voi tukea luokkansa yhteisöllisyyttä kouluarjessa. Yhteisöllisyys on tunne yhteen kuulumisesta, jäsenten välistä aitoa kohtaamista ja vuorovaikutusta sekä osallistumista yhteisön sisällä (Karman 2010, 21; McMillan & Chavis 1986, 9). Yhteisöllisyys on yhteydessä oppilaiden kouluviihtyvyyteen ja hyvinvointiin, joten tarkoituksena on koota konkreettisia yhteisöllisyyden tukikeinoja oppilaiden hyvinvoinnin edistämiseksi. Tutkimus on toteutettu etnografisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen kohteena on yksi opettaja ja hänen kaksi luokkaansa (4. ja 6. luokat). Aineisto kerättiin luokassa tapahtuvalla osallistuvalla havainnoinnilla ja opettajan haastatteluilla keväällä ja syksyllä 2020. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tulosten mukaan yhteisöllisyys ilmenee 4. ja 6. luokalla tiiviinä yhdessäolona, keskinäisenä välittämisenä, sisäpiirin juttuina, tavoitteellisena yhdessä työskentelynä ja rakentavana vuorovaikutuksena. Opettajan keinot tukea yhteisöllisyyttä ovat roolin tiedostaminen osana yhteisöä, odotusten ilmentäminen, kohtaamisen mallintaminen, yhdessä tekemisen mahdollistaminen, osallistaminen ja konfliktien ratkaiseminen. Opettajan tulee tietää luokan yhteisöllisyyden tila, jotta hän voi toteuttaa tukea oikeaan yhteisöllisyyden osa-alueeseen.
first_indexed 2021-05-19T20:03:14Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Naukkarinen, Aimo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Raatikainen, Emma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Katajam\u00e4ki, Nella", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-19T05:57:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-19T05:57:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75739", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tavoitteena on kuvailla ja tulkita, kuinka yhteis\u00f6llisyys ilmenee peruskoulun 4. ja 6. luokalla, ja mill\u00e4 keinoin opettaja voi tukea luokkansa \nyhteis\u00f6llisyytt\u00e4 kouluarjessa. Yhteis\u00f6llisyys on tunne yhteen kuulumisesta, j\u00e4senten v\u00e4list\u00e4 aitoa kohtaamista ja vuorovaikutusta sek\u00e4 osallistumista yhteis\u00f6n \nsis\u00e4ll\u00e4 (Karman 2010, 21; McMillan & Chavis 1986, 9). Yhteis\u00f6llisyys on yhteydess\u00e4 oppilaiden kouluviihtyvyyteen ja hyvinvointiin, joten tarkoituksena on \nkoota konkreettisia yhteis\u00f6llisyyden tukikeinoja oppilaiden hyvinvoinnin edist\u00e4miseksi.\n\nTutkimus on toteutettu etnografisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen \nkohteena on yksi opettaja ja h\u00e4nen kaksi luokkaansa (4. ja 6. luokat). Aineisto \nker\u00e4ttiin luokassa tapahtuvalla osallistuvalla havainnoinnilla ja opettajan haastatteluilla kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 ja syksyll\u00e4 2020. Aineisto analysoitiin aineistol\u00e4ht\u00f6isell\u00e4 sis\u00e4ll\u00f6nanalyysilla.\n\nTutkimuksen tulosten mukaan yhteis\u00f6llisyys ilmenee 4. ja 6. luokalla tiiviin\u00e4 yhdess\u00e4olona, keskin\u00e4isen\u00e4 v\u00e4litt\u00e4misen\u00e4, sis\u00e4piirin juttuina, tavoitteellisena yhdess\u00e4 ty\u00f6skentelyn\u00e4 ja rakentavana vuorovaikutuksena. Opettajan keinot \ntukea yhteis\u00f6llisyytt\u00e4 ovat roolin tiedostaminen osana yhteis\u00f6\u00e4, odotusten ilment\u00e4minen, kohtaamisen mallintaminen, yhdess\u00e4 tekemisen mahdollistaminen, osallistaminen ja konfliktien ratkaiseminen. Opettajan tulee tiet\u00e4\u00e4 luokan \nyhteis\u00f6llisyyden tila, jotta h\u00e4n voi toteuttaa tukea oikeaan yhteis\u00f6llisyyden osa-alueeseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-19T05:57:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-19T05:57:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Jokaisella on hyv\u00e4 tulla sinne ryhm\u00e4\u00e4n ja sen eteen pit\u00e4\u00e4 teh\u00e4 t\u00f6it\u00e4 : yhteis\u00f6llisyyden ilmeneminen ja tukeminen alakoulussa.", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105193004", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "etnografia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tukeminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "alakoulu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6llisyys", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75739
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:11Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/119f8613-1efc-4efb-9209-a8e9b7da9754\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105193004.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Raatikainen, Emma Katajamäki, Nella Jokaisella on hyvä tulla sinne ryhmään ja sen eteen pitää tehä töitä : yhteisöllisyyden ilmeneminen ja tukeminen alakoulussa. Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 etnografia tukeminen alakoulu yhteisöllisyys yhteisöt opettajat
title Jokaisella on hyvä tulla sinne ryhmään ja sen eteen pitää tehä töitä : yhteisöllisyyden ilmeneminen ja tukeminen alakoulussa.
title_full Jokaisella on hyvä tulla sinne ryhmään ja sen eteen pitää tehä töitä : yhteisöllisyyden ilmeneminen ja tukeminen alakoulussa.
title_fullStr Jokaisella on hyvä tulla sinne ryhmään ja sen eteen pitää tehä töitä : yhteisöllisyyden ilmeneminen ja tukeminen alakoulussa. Jokaisella on hyvä tulla sinne ryhmään ja sen eteen pitää tehä töitä : yhteisöllisyyden ilmeneminen ja tukeminen alakoulussa.
title_full_unstemmed Jokaisella on hyvä tulla sinne ryhmään ja sen eteen pitää tehä töitä : yhteisöllisyyden ilmeneminen ja tukeminen alakoulussa. Jokaisella on hyvä tulla sinne ryhmään ja sen eteen pitää tehä töitä : yhteisöllisyyden ilmeneminen ja tukeminen alakoulussa.
title_short Jokaisella on hyvä tulla sinne ryhmään ja sen eteen pitää tehä töitä
title_sort jokaisella on hyvä tulla sinne ryhmään ja sen eteen pitää tehä töitä yhteisöllisyyden ilmeneminen ja tukeminen alakoulussa
title_sub yhteisöllisyyden ilmeneminen ja tukeminen alakoulussa.
title_txtP Jokaisella on hyvä tulla sinne ryhmään ja sen eteen pitää tehä töitä : yhteisöllisyyden ilmeneminen ja tukeminen alakoulussa.
topic Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 etnografia tukeminen alakoulu yhteisöllisyys yhteisöt opettajat
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education alakoulu etnografia opettajat tukeminen yhteisöllisyys yhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75739 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105193004
work_keys_str_mv AT raatikainenemma jokaisellaonhyvätullasinneryhmäänjaseneteenpitäätehätöitäyhteisöllisyydenilmenem