Jokaisella on hyvä tulla sinne ryhmään ja sen eteen pitää tehä töitä yhteisöllisyyden ilmeneminen ja tukeminen alakoulussa.

Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvailla ja tulkita, kuinka yhteisöllisyys ilmenee peruskoulun 4. ja 6. luokalla, ja millä keinoin opettaja voi tukea luokkansa yhteisöllisyyttä kouluarjessa. Yhteisöllisyys on tunne yhteen kuulumisesta, jäsenten välistä aitoa kohtaamista ja vuorovaikutusta sekä osa...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Raatikainen, Emma, Katajamäki, Nella
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75739
Description
Summary:Tämän tutkimuksen tavoitteena on kuvailla ja tulkita, kuinka yhteisöllisyys ilmenee peruskoulun 4. ja 6. luokalla, ja millä keinoin opettaja voi tukea luokkansa yhteisöllisyyttä kouluarjessa. Yhteisöllisyys on tunne yhteen kuulumisesta, jäsenten välistä aitoa kohtaamista ja vuorovaikutusta sekä osallistumista yhteisön sisällä (Karman 2010, 21; McMillan & Chavis 1986, 9). Yhteisöllisyys on yhteydessä oppilaiden kouluviihtyvyyteen ja hyvinvointiin, joten tarkoituksena on koota konkreettisia yhteisöllisyyden tukikeinoja oppilaiden hyvinvoinnin edistämiseksi. Tutkimus on toteutettu etnografisena tapaustutkimuksena. Tutkimuksen kohteena on yksi opettaja ja hänen kaksi luokkaansa (4. ja 6. luokat). Aineisto kerättiin luokassa tapahtuvalla osallistuvalla havainnoinnilla ja opettajan haastatteluilla keväällä ja syksyllä 2020. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysilla. Tutkimuksen tulosten mukaan yhteisöllisyys ilmenee 4. ja 6. luokalla tiiviinä yhdessäolona, keskinäisenä välittämisenä, sisäpiirin juttuina, tavoitteellisena yhdessä työskentelynä ja rakentavana vuorovaikutuksena. Opettajan keinot tukea yhteisöllisyyttä ovat roolin tiedostaminen osana yhteisöä, odotusten ilmentäminen, kohtaamisen mallintaminen, yhdessä tekemisen mahdollistaminen, osallistaminen ja konfliktien ratkaiseminen. Opettajan tulee tietää luokan yhteisöllisyyden tila, jotta hän voi toteuttaa tukea oikeaan yhteisöllisyyden osa-alueeseen.