’’Are you looking at the fire?’’ a material package for examining video game narratives told using gameplay mechanics

Monet taiteenalat, kuten elokuvat ja romaanit, voivat kertoa tarinoita rajoituksiensa mukaan, mutta videopelit pystyvät tehostamaan tarinoankerrontaansa pelimekaniikoidensa avulla tavalla, mihin mikään muu media ei pysty. Tämä materiaalipaketti pyrki luomaan kokoelman tehtäviä, joiden avulla yli 1...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hepola, Tomi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75731
_version_ 1826225757599301632
author Hepola, Tomi
author2 Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Hepola, Tomi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Hepola, Tomi Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta Faculty of Humanities and Social Sciences Kieli- ja viestintätieteiden laitos Department of Language and Communication Studies Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Hepola, Tomi
datasource_str_mv jyx
description Monet taiteenalat, kuten elokuvat ja romaanit, voivat kertoa tarinoita rajoituksiensa mukaan, mutta videopelit pystyvät tehostamaan tarinoankerrontaansa pelimekaniikoidensa avulla tavalla, mihin mikään muu media ei pysty. Tämä materiaalipaketti pyrki luomaan kokoelman tehtäviä, joiden avulla yli 16-vuotiaat oppilaat pystyvät käsittelemään viiden eri pelin erilaisia tapoja käyttää pelimekaanikoitaan tarinankerronnan tehostamiseen. Nämä viisi peliä ovat Gone Home, Firewatch, The Wolf Among Us, What Remains of Edith Finch ja The Stanley Parable. Kyseiset pelit valittiin monien kriteereiden pohjalta, mutta pääasiassa koska ne ovat lyhyitä, tarinapohjaisia ja antavat tarpeeksi vaihtelua erilaisten pelimekaniikoidensa avulla. Materiaalipaketteja on monenlaisia, mutta yksikään Jyväskylän yliopistossa ei ole vielä keskittynyt videopelien tarinankerrontaan. Videopelejä on käytetty aiemmin materiaalipakettien luomiseen, mutta ne ovat usein kohdistettu nuoremmille oppilaille, jotka ovat vielä oppimassa englantia. Tämä materiaalipaketti on kohdistettu yli 16-vuotiaille oppilaille, jotka ovat kiinnostuneet videopeleistä ja niiden ainutlaatuisesta tarinankerronnan muodosta. Tätä materiaalipakettia voi käyttää lukiossa, yliopistossa tai missä tahansa muussa oppilaitoksessa. Tämä materiaalipaketti on suunniteltu täysin ryhmäpohjaisen työskentelyn pohjalle. Materiaalipaketti on suunniteltu niin, että sitä pystyy käyttämään opetuksessa kuka tahansa englannin opettaja, joka pelaa kyseiset pelit läpi ja lukee ohjeistukset jokaiseen tehtävään. Materiaalipaketin ensisijainen tavoite on saada oppilaat tunnistamaan minkälaisia pelimekaanisia tapoja videopelit voivat hyödyntää tarinankerrontaansa. Toissijainen tavoite on käyttää autenttisia materiaaleja, tässä tapauksessa videopelejä, aidon keskustelun sytyttämiseen, minkä johdosta monet materiaalipaketin tehtävät ovat keskustelupohjaisia. Materiaalipaketti koostuu kymmenestä oppitunnista, kaksi jokaiselle pelille. Ensimmäisen oppitunnin aikana oppilaat keskustelevat pelaamistaan peleistä ja tekevät erinäisiä tehtäviä aiheen mukaisen videopelin pohjalta. Toisen oppitunnin aikana he käyttävät kaikkea edellisen oppitunnin aikana oppimaansa ja suunnittelevat uuden osan kyseiselle videopelille, imitoiden sen tarinankerrontaa ja pelimekaniikoita.
first_indexed 2024-09-11T08:51:03Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Pitk\u00e4nen-Huhta, Anne", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hepola, Tomi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-18T10:48:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-18T10:48:59Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75731", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Monet taiteenalat, kuten elokuvat ja romaanit, voivat kertoa tarinoita rajoituksiensa mukaan, mutta videopelit \npystyv\u00e4t tehostamaan tarinoankerrontaansa pelimekaniikoidensa avulla tavalla, mihin mik\u00e4\u00e4n muu media ei pysty. \nT\u00e4m\u00e4 materiaalipaketti pyrki luomaan kokoelman teht\u00e4vi\u00e4, joiden avulla yli 16-vuotiaat oppilaat pystyv\u00e4t \nk\u00e4sittelem\u00e4\u00e4n viiden eri pelin erilaisia tapoja k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 pelimekaanikoitaan tarinankerronnan tehostamiseen. N\u00e4m\u00e4 viisi \npeli\u00e4 ovat Gone Home, Firewatch, The Wolf Among Us, What Remains of Edith Finch ja The Stanley Parable. \nKyseiset pelit valittiin monien kriteereiden pohjalta, mutta p\u00e4\u00e4asiassa koska ne ovat lyhyit\u00e4, tarinapohjaisia ja antavat \ntarpeeksi vaihtelua erilaisten pelimekaniikoidensa avulla.\nMateriaalipaketteja on monenlaisia, mutta yksik\u00e4\u00e4n Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistossa ei ole viel\u00e4 keskittynyt videopelien \ntarinankerrontaan. Videopelej\u00e4 on k\u00e4ytetty aiemmin materiaalipakettien luomiseen, mutta ne ovat usein kohdistettu \nnuoremmille oppilaille, jotka ovat viel\u00e4 oppimassa englantia. T\u00e4m\u00e4 materiaalipaketti on kohdistettu yli 16-vuotiaille\noppilaille, jotka ovat kiinnostuneet videopeleist\u00e4 ja niiden ainutlaatuisesta tarinankerronnan muodosta. T\u00e4t\u00e4 \nmateriaalipakettia voi k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 lukiossa, yliopistossa tai miss\u00e4 tahansa muussa oppilaitoksessa.\nT\u00e4m\u00e4 materiaalipaketti on suunniteltu t\u00e4ysin ryhm\u00e4pohjaisen ty\u00f6skentelyn pohjalle. Materiaalipaketti on suunniteltu \nniin, ett\u00e4 sit\u00e4 pystyy k\u00e4ytt\u00e4m\u00e4\u00e4n opetuksessa kuka tahansa englannin opettaja, joka pelaa kyseiset pelit l\u00e4pi ja lukee \nohjeistukset jokaiseen teht\u00e4v\u00e4\u00e4n. Materiaalipaketin ensisijainen tavoite on saada oppilaat tunnistamaan mink\u00e4laisia \npelimekaanisia tapoja videopelit voivat hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 tarinankerrontaansa. Toissijainen tavoite on k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 autenttisia \nmateriaaleja, t\u00e4ss\u00e4 tapauksessa videopelej\u00e4, aidon keskustelun sytytt\u00e4miseen, mink\u00e4 johdosta monet \nmateriaalipaketin teht\u00e4v\u00e4t ovat keskustelupohjaisia.\nMateriaalipaketti koostuu kymmenest\u00e4 oppitunnista, kaksi jokaiselle pelille. Ensimm\u00e4isen oppitunnin aikana \noppilaat keskustelevat pelaamistaan peleist\u00e4 ja tekev\u00e4t erin\u00e4isi\u00e4 teht\u00e4vi\u00e4 aiheen mukaisen videopelin pohjalta. Toisen \noppitunnin aikana he k\u00e4ytt\u00e4v\u00e4t kaikkea edellisen oppitunnin aikana oppimaansa ja suunnittelevat uuden osan \nkyseiselle videopelille, imitoiden sen tarinankerrontaa ja pelimekaniikoita.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-18T10:48:59Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-18T10:48:59Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "60", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "eng", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "narrative", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "gameplay mechanics", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "material package", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "authentic materials", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "\u2019\u2019Are you looking at the fire?\u2019\u2019 : a material package for examining video game narratives told using gameplay mechanics", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105182997", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Humanities and Social Sciences", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Kieli- ja viestint\u00e4tieteiden laitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Language and Communication Studies", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Englannin kieli", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "English", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "301", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tarinat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "teht\u00e4v\u00e4t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "englannin kieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppimateriaali", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digitaaliset pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tales", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tasks", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "English language", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "study material", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "digital games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "video games", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75731
language eng
last_indexed 2025-02-18T10:56:34Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/dd75ef8b-ac93-4205-a704-da72f275066c\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105182997.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Hepola, Tomi ’’Are you looking at the fire?’’ : a material package for examining video game narratives told using gameplay mechanics narrative gameplay mechanics material package authentic materials Englannin kieli English 301 tarinat tehtävät englannin kieli pelit oppimateriaali digitaaliset pelit videopelit tales tasks English language games study material digital games video games
title ’’Are you looking at the fire?’’ : a material package for examining video game narratives told using gameplay mechanics
title_full ’’Are you looking at the fire?’’ : a material package for examining video game narratives told using gameplay mechanics
title_fullStr ’’Are you looking at the fire?’’ : a material package for examining video game narratives told using gameplay mechanics ’’Are you looking at the fire?’’ : a material package for examining video game narratives told using gameplay mechanics
title_full_unstemmed ’’Are you looking at the fire?’’ : a material package for examining video game narratives told using gameplay mechanics ’’Are you looking at the fire?’’ : a material package for examining video game narratives told using gameplay mechanics
title_short ’’Are you looking at the fire?’’
title_sort are you looking at the fire a material package for examining video game narratives told using gameplay mechanics
title_sub a material package for examining video game narratives told using gameplay mechanics
title_txtP ’’Are you looking at the fire?’’ : a material package for examining video game narratives told using gameplay mechanics
topic narrative gameplay mechanics material package authentic materials Englannin kieli English 301 tarinat tehtävät englannin kieli pelit oppimateriaali digitaaliset pelit videopelit tales tasks English language games study material digital games video games
topic_facet 301 Englannin kieli English English language authentic materials digitaaliset pelit digital games englannin kieli gameplay mechanics games material package narrative oppimateriaali pelit study material tales tarinat tasks tehtävät video games videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75731 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105182997
work_keys_str_mv AT hepolatomi areyoulookingatthefireamaterialpackageforexaminingvideogamenarrativestoldusinggamepla