’’Are you looking at the fire?’’ a material package for examining video game narratives told using gameplay mechanics

Monet taiteenalat, kuten elokuvat ja romaanit, voivat kertoa tarinoita rajoituksiensa mukaan, mutta videopelit pystyvät tehostamaan tarinoankerrontaansa pelimekaniikoidensa avulla tavalla, mihin mikään muu media ei pysty. Tämä materiaalipaketti pyrki luomaan kokoelman tehtäviä, joiden avulla yli 1...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Hepola, Tomi
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Kieli- ja viestintätieteiden laitos, Department of Language and Communication Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:eng
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75731
Kuvaus
Yhteenveto:Monet taiteenalat, kuten elokuvat ja romaanit, voivat kertoa tarinoita rajoituksiensa mukaan, mutta videopelit pystyvät tehostamaan tarinoankerrontaansa pelimekaniikoidensa avulla tavalla, mihin mikään muu media ei pysty. Tämä materiaalipaketti pyrki luomaan kokoelman tehtäviä, joiden avulla yli 16-vuotiaat oppilaat pystyvät käsittelemään viiden eri pelin erilaisia tapoja käyttää pelimekaanikoitaan tarinankerronnan tehostamiseen. Nämä viisi peliä ovat Gone Home, Firewatch, The Wolf Among Us, What Remains of Edith Finch ja The Stanley Parable. Kyseiset pelit valittiin monien kriteereiden pohjalta, mutta pääasiassa koska ne ovat lyhyitä, tarinapohjaisia ja antavat tarpeeksi vaihtelua erilaisten pelimekaniikoidensa avulla. Materiaalipaketteja on monenlaisia, mutta yksikään Jyväskylän yliopistossa ei ole vielä keskittynyt videopelien tarinankerrontaan. Videopelejä on käytetty aiemmin materiaalipakettien luomiseen, mutta ne ovat usein kohdistettu nuoremmille oppilaille, jotka ovat vielä oppimassa englantia. Tämä materiaalipaketti on kohdistettu yli 16-vuotiaille oppilaille, jotka ovat kiinnostuneet videopeleistä ja niiden ainutlaatuisesta tarinankerronnan muodosta. Tätä materiaalipakettia voi käyttää lukiossa, yliopistossa tai missä tahansa muussa oppilaitoksessa. Tämä materiaalipaketti on suunniteltu täysin ryhmäpohjaisen työskentelyn pohjalle. Materiaalipaketti on suunniteltu niin, että sitä pystyy käyttämään opetuksessa kuka tahansa englannin opettaja, joka pelaa kyseiset pelit läpi ja lukee ohjeistukset jokaiseen tehtävään. Materiaalipaketin ensisijainen tavoite on saada oppilaat tunnistamaan minkälaisia pelimekaanisia tapoja videopelit voivat hyödyntää tarinankerrontaansa. Toissijainen tavoite on käyttää autenttisia materiaaleja, tässä tapauksessa videopelejä, aidon keskustelun sytyttämiseen, minkä johdosta monet materiaalipaketin tehtävät ovat keskustelupohjaisia. Materiaalipaketti koostuu kymmenestä oppitunnista, kaksi jokaiselle pelille. Ensimmäisen oppitunnin aikana oppilaat keskustelevat pelaamistaan peleistä ja tekevät erinäisiä tehtäviä aiheen mukaisen videopelin pohjalta. Toisen oppitunnin aikana he käyttävät kaikkea edellisen oppitunnin aikana oppimaansa ja suunnittelevat uuden osan kyseiselle videopelille, imitoiden sen tarinankerrontaa ja pelimekaniikoita.