Opettajan ennakko-odotusten vastainen oppilaan vastaus kysymys-vastaus-palaute -ketjut ensimmäisen luokan äidinkielen tunneilla

Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan ja oppilaan välisiä kysymys-vastaus-palaute -ketjuja eli IRF-ketjuja ensimmäisen luokan äidinkielen oppitunneilla. Tutkimuksessa tarkastelun kohteena oli erityisesti IRF-ketjun kolmas osa, opettajan palaute. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Laiho, Saara, Loponen, Jutta
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75727
_version_ 1826225717617098752
author Laiho, Saara Loponen, Jutta
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Laiho, Saara Loponen, Jutta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Laiho, Saara Loponen, Jutta Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Laiho, Saara
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan ja oppilaan välisiä kysymys-vastaus-palaute -ketjuja eli IRF-ketjuja ensimmäisen luokan äidinkielen oppitunneilla. Tutkimuksessa tarkastelun kohteena oli erityisesti IRF-ketjun kolmas osa, opettajan palaute. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millaista palautetta luokanopettajat antavat suullisesti, kun oppilaan antama vastaus ei vastaa opettajan ennakko-odotusta. Tutkimus on osa laajempaa Jyväskylän yliopiston stressi ja vuorovaikutus luokassa (TESSI) -seurantatutkimusta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto koostui 44 opettajan äidinkielen oppitunnin videotallenteista. Videotallenteet litteroitiin ja analysoitiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin avulla luokittelemalla aineisto. Tämän tutkimuksen tulokset osoittivat, että yleisin opettajan palautetapa oli keskusteluketjun päättävä, kun oppilaan vastaus ei vastannut opettajan ennakko-odotuksia. Tulos oli samanlainen riippumatta siitä, oliko opettaja aloittanut keskusteluketjun suljetulla tai avoimella kysymyksellä. Aiempien tutkimustulosten varjolla, tämän tutkimuksen merkittävä löydös oli palautetapa, joissa opettaja ei antanut mitään palautetta oppilaalle, kun vastaus ei vastannut opettajan ennakko-odotuksia. Tutkimuksen tulokset viittasivat vahvasti siihen, etteivät opettajat lähde työstämään suullisessa palautteessa tarkemmin oppilaan vastausta, joka on opettajan ennakko-odotusten vastainen. Tämän tutkimuksen taustalla on tarve saavuttaa tietoa opettajien antamasta suullisesta palautteesta ja näin kehittää opettajien kykyjä dialogisen opetuksen toteuttamiseksi.
first_indexed 2021-05-18T20:04:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Eskel\u00e4-Haapanen, Sirpa", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Muhonen, Heli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Laiho, Saara", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Loponen, Jutta", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-18T10:34:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-18T10:34:38Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75727", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkimuksessa tarkasteltiin opettajan ja oppilaan v\u00e4lisi\u00e4 kysymys-vastaus-palaute -ketjuja eli IRF-ketjuja ensimm\u00e4isen luokan \u00e4idinkielen oppitunneilla. Tutkimuksessa tarkastelun kohteena oli erityisesti IRF-ketjun kolmas osa, opettajan palaute. Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt\u00e4\u00e4, millaista palautetta luokanopettajat antavat suullisesti, kun oppilaan antama vastaus ei vastaa opettajan ennakko-odotusta. Tutkimus on osa laajempaa Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopiston stressi ja vuorovaikutus luokassa (TESSI) -seurantatutkimusta. Tutkimus toteutettiin laadullisena tapaustutkimuksena. Aineisto koostui 44 opettajan \u00e4idinkielen oppitunnin videotallenteista. Videotallenteet litteroitiin ja analysoitiin teoriaohjaavan sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin avulla luokittelemalla aineisto. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen tulokset osoittivat, ett\u00e4 yleisin opettajan palautetapa oli keskusteluketjun p\u00e4\u00e4tt\u00e4v\u00e4, kun oppilaan vastaus ei vastannut opettajan ennakko-odotuksia. Tulos oli samanlainen riippumatta siit\u00e4, oliko opettaja aloittanut keskusteluketjun suljetulla tai avoimella kysymyksell\u00e4. Aiempien tutkimustulosten varjolla, t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen merkitt\u00e4v\u00e4 l\u00f6yd\u00f6s oli palautetapa, joissa opettaja ei antanut mit\u00e4\u00e4n palautetta oppilaalle, kun vastaus ei vastannut opettajan ennakko-odotuksia. Tutkimuksen tulokset viittasivat vahvasti siihen, etteiv\u00e4t opettajat l\u00e4hde ty\u00f6st\u00e4m\u00e4\u00e4n suullisessa palautteessa tarkemmin oppilaan vastausta, joka on opettajan ennakko-odotusten vastainen. T\u00e4m\u00e4n tutkimuksen taustalla on tarve saavuttaa tietoa opettajien antamasta suullisesta palautteesta ja n\u00e4in kehitt\u00e4\u00e4 opettajien kykyj\u00e4 dialogisen opetuksen toteuttamiseksi.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-18T10:34:38Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-18T10:34:38Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "67", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "kysymys-vastaus-palaute -ketju (IRF-ketju)", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Opettajan ennakko-odotusten vastainen oppilaan vastaus : kysymys-vastaus-palaute -ketjut ensimm\u00e4isen luokan \u00e4idinkielen tunneilla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105182994", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Luokanopettajakoulutus", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Teacher Education", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "103", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "vuorovaikutus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "palaute", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "luokanopettajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "dialogisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppitunnit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "\u00e4idinkieli", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75727
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:20Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/e33d05c3-1d0c-4561-8412-76c962c8e260\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105182994.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Laiho, Saara Loponen, Jutta Opettajan ennakko-odotusten vastainen oppilaan vastaus : kysymys-vastaus-palaute -ketjut ensimmäisen luokan äidinkielen tunneilla kysymys-vastaus-palaute -ketju (IRF-ketju) Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vuorovaikutus opettajat palaute oppilaat luokanopettajat dialogisuus oppitunnit äidinkieli
title Opettajan ennakko-odotusten vastainen oppilaan vastaus : kysymys-vastaus-palaute -ketjut ensimmäisen luokan äidinkielen tunneilla
title_full Opettajan ennakko-odotusten vastainen oppilaan vastaus : kysymys-vastaus-palaute -ketjut ensimmäisen luokan äidinkielen tunneilla
title_fullStr Opettajan ennakko-odotusten vastainen oppilaan vastaus : kysymys-vastaus-palaute -ketjut ensimmäisen luokan äidinkielen tunneilla Opettajan ennakko-odotusten vastainen oppilaan vastaus : kysymys-vastaus-palaute -ketjut ensimmäisen luokan äidinkielen tunneilla
title_full_unstemmed Opettajan ennakko-odotusten vastainen oppilaan vastaus : kysymys-vastaus-palaute -ketjut ensimmäisen luokan äidinkielen tunneilla Opettajan ennakko-odotusten vastainen oppilaan vastaus : kysymys-vastaus-palaute -ketjut ensimmäisen luokan äidinkielen tunneilla
title_short Opettajan ennakko-odotusten vastainen oppilaan vastaus
title_sort opettajan ennakko odotusten vastainen oppilaan vastaus kysymys vastaus palaute ketjut ensimmäisen luokan äidinkielen tunneilla
title_sub kysymys-vastaus-palaute -ketjut ensimmäisen luokan äidinkielen tunneilla
title_txtP Opettajan ennakko-odotusten vastainen oppilaan vastaus : kysymys-vastaus-palaute -ketjut ensimmäisen luokan äidinkielen tunneilla
topic kysymys-vastaus-palaute -ketju (IRF-ketju) Luokanopettajakoulutus Teacher Education 103 vuorovaikutus opettajat palaute oppilaat luokanopettajat dialogisuus oppitunnit äidinkieli
topic_facet 103 Luokanopettajakoulutus Teacher Education dialogisuus kysymys-vastaus-palaute -ketju (IRF-ketju) luokanopettajat opettajat oppilaat oppitunnit palaute vuorovaikutus äidinkieli
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75727 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105182994
work_keys_str_mv AT laihosaara opettajanennakkoodotustenvastainenoppilaanvastauskysymysvastauspalauteketjutensimmäis