Eri tavoin koulutusvalintaansa suhtautuvien yliopisto-opiskelijoiden opintopolun työelämänäkymät

Tutkimuksessa tarkastellaan eri tavoin koulutusvalintaansa suhtautuvien yliopisto-opiskelijoiden opintopolun työelämänäkymiä. Tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa opiskelijoiden koulutusvalintaan suhtautumisen perusteluissa esiintyvien työelämän teemojen pohjalta kokonaiskuva eri tavoin koulutusval...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijät: Kärkkäinen, Nita, Hakonen, Minna
Muut tekijät: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75720
_version_ 1828193058919809024
author Kärkkäinen, Nita Hakonen, Minna
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kärkkäinen, Nita Hakonen, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kärkkäinen, Nita Hakonen, Minna Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kärkkäinen, Nita
datasource_str_mv jyx
description Tutkimuksessa tarkastellaan eri tavoin koulutusvalintaansa suhtautuvien yliopisto-opiskelijoiden opintopolun työelämänäkymiä. Tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa opiskelijoiden koulutusvalintaan suhtautumisen perusteluissa esiintyvien työelämän teemojen pohjalta kokonaiskuva eri tavoin koulutusvalintaan suhtautuvien opiskelijoiden työelämänäkymistä. Teoreettinen viitekehys on muodostettu aineistolähtöisesti tutkimustulosten teemojen pohjalta. Tutkimuksen aineistona toimi keväällä ja syksyllä 2019 Helsingin, Itä-Suomen ja Jyväskylän yliopistoissa toteutetun opiskelijoiden urataitoja ja ohjaustarpeita kartoittaneen kyselytutkimuksen osuus, jossa tarkasteltiin opiskelijoiden koulutusvalintaan suhtautumista ja sen perusteluja. Opiskelijan koulutusvalintaan suhtautumista määrittävän monivalintakysymyksen yhteydessä olleen avoimen ”miksi” -kysymyksen työelämään liittyneet vastaukset (N=1403) muodostivat tämän tutkimuksen lopullisen aineiston. Aineisto jakautui vastausten perusteella kolmeen osaan (tyytyväiset N=1108, tyytymättömät N=71 ja epävarmat N=224), jonka jälkeen kukin aineiston osa analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä grounded theory -menetelmää. Analyysin tuloksena syntyi kokonaiskuva kolmen eri tavoin koulutusvalintaansa suhtautuvan opiskelijaryhmän työelämänäkymistä. Ryhmien työelämänäkymissä toistuu osittain samat teemat niiden ollessa kuitenkin keskenään erilaisia. Tulokset osoittavat koulutusvalintaan suhtautumisen ja työelämänäkymien välisen yhteyden, jolloin koulutusvalinnan tekeminen ja opintojen aikainen uraohjaus nousevat yksilön uran rakentumisessa merkittävään rooliin.
first_indexed 2021-05-18T20:04:34Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Penttinen, Leena", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "K\u00e4rkk\u00e4inen, Nita", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Hakonen, Minna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-18T10:17:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-18T10:17:24Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75720", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "Tutkimuksessa tarkastellaan eri tavoin koulutusvalintaansa suhtautuvien yliopisto-opiskelijoiden opintopolun ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n\u00e4kymi\u00e4. Tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa opiskelijoiden koulutusvalintaan suhtautumisen perusteluissa esiintyvien ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n teemojen pohjalta kokonaiskuva eri tavoin koulutusvalintaan suhtautuvien opiskelijoiden ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n\u00e4kymist\u00e4. Teoreettinen viitekehys on muodostettu aineistol\u00e4ht\u00f6isesti tutkimustulosten teemojen pohjalta.\nTutkimuksen aineistona toimi kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 ja syksyll\u00e4 2019 Helsingin, It\u00e4-Suomen ja Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopistoissa toteutetun opiskelijoiden urataitoja ja ohjaustarpeita kartoittaneen kyselytutkimuksen osuus, jossa tarkasteltiin opiskelijoiden koulutusvalintaan suhtautumista ja sen perusteluja. Opiskelijan koulutusvalintaan suhtautumista m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4n monivalintakysymyksen yhteydess\u00e4 olleen avoimen \u201dmiksi\u201d -kysymyksen ty\u00f6el\u00e4m\u00e4\u00e4n liittyneet vastaukset (N=1403) muodostivat t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen lopullisen aineiston. Aineisto jakautui vastausten perusteella kolmeen osaan (tyytyv\u00e4iset N=1108, tyytym\u00e4tt\u00f6m\u00e4t N=71 ja ep\u00e4varmat N=224), jonka j\u00e4lkeen kukin aineiston osa analysoitiin k\u00e4ytt\u00e4en aineistol\u00e4ht\u00f6ist\u00e4 grounded theory -menetelm\u00e4\u00e4.\nAnalyysin tuloksena syntyi kokonaiskuva kolmen eri tavoin koulutusvalintaansa suhtautuvan opiskelijaryhm\u00e4n ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n\u00e4kymist\u00e4. Ryhmien ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n\u00e4kymiss\u00e4 toistuu osittain samat teemat niiden ollessa kuitenkin kesken\u00e4\u00e4n erilaisia. Tulokset osoittavat koulutusvalintaan suhtautumisen ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n\u00e4kymien v\u00e4lisen yhteyden, jolloin koulutusvalinnan tekeminen ja opintojen aikainen uraohjaus nousevat yksil\u00f6n uran rakentumisessa merkitt\u00e4v\u00e4\u00e4n rooliin.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-18T10:17:24Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-18T10:17:24Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "82", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n\u00e4kym\u00e4t", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "uraohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "ty\u00f6llistyvyys", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Eri tavoin koulutusvalintaansa suhtautuvien yliopisto-opiskelijoiden opintopolun ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n\u00e4kym\u00e4t", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105182988", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "asiantuntijuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opiskelijat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "koulutusvalinnat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6llistyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ammatti-identiteetti", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75720
language fin
last_indexed 2025-03-31T20:01:33Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/1144a1f7-c77a-44be-ad20-e2465f8d9c08\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105182988.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kärkkäinen, Nita Hakonen, Minna Eri tavoin koulutusvalintaansa suhtautuvien yliopisto-opiskelijoiden opintopolun työelämänäkymät työelämänäkymät uraohjaus työllistyvyys Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 asiantuntijuus opiskelijat työelämä koulutusvalinnat työllistyminen ammatti-identiteetti
title Eri tavoin koulutusvalintaansa suhtautuvien yliopisto-opiskelijoiden opintopolun työelämänäkymät
title_full Eri tavoin koulutusvalintaansa suhtautuvien yliopisto-opiskelijoiden opintopolun työelämänäkymät
title_fullStr Eri tavoin koulutusvalintaansa suhtautuvien yliopisto-opiskelijoiden opintopolun työelämänäkymät Eri tavoin koulutusvalintaansa suhtautuvien yliopisto-opiskelijoiden opintopolun työelämänäkymät
title_full_unstemmed Eri tavoin koulutusvalintaansa suhtautuvien yliopisto-opiskelijoiden opintopolun työelämänäkymät Eri tavoin koulutusvalintaansa suhtautuvien yliopisto-opiskelijoiden opintopolun työelämänäkymät
title_short Eri tavoin koulutusvalintaansa suhtautuvien yliopisto-opiskelijoiden opintopolun työelämänäkymät
title_sort eri tavoin koulutusvalintaansa suhtautuvien yliopisto opiskelijoiden opintopolun työelämänäkymät
title_txtP Eri tavoin koulutusvalintaansa suhtautuvien yliopisto-opiskelijoiden opintopolun työelämänäkymät
topic työelämänäkymät uraohjaus työllistyvyys Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 asiantuntijuus opiskelijat työelämä koulutusvalinnat työllistyminen ammatti-identiteetti
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma ammatti-identiteetti asiantuntijuus koulutusvalinnat opiskelijat työelämä työelämänäkymät työllistyminen työllistyvyys uraohjaus
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75720 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105182988
work_keys_str_mv AT kärkkäinennita eritavoinkoulutusvalintaansasuhtautuvienyliopistoopiskelijoidenopintopoluntyöeläm