Yhteenveto: | Tutkimuksessa tarkastellaan eri tavoin koulutusvalintaansa suhtautuvien yliopisto-opiskelijoiden opintopolun työelämänäkymiä. Tutkimuksen tavoitteena oli muodostaa opiskelijoiden koulutusvalintaan suhtautumisen perusteluissa esiintyvien työelämän teemojen pohjalta kokonaiskuva eri tavoin koulutusvalintaan suhtautuvien opiskelijoiden työelämänäkymistä. Teoreettinen viitekehys on muodostettu aineistolähtöisesti tutkimustulosten teemojen pohjalta.
Tutkimuksen aineistona toimi keväällä ja syksyllä 2019 Helsingin, Itä-Suomen ja Jyväskylän yliopistoissa toteutetun opiskelijoiden urataitoja ja ohjaustarpeita kartoittaneen kyselytutkimuksen osuus, jossa tarkasteltiin opiskelijoiden koulutusvalintaan suhtautumista ja sen perusteluja. Opiskelijan koulutusvalintaan suhtautumista määrittävän monivalintakysymyksen yhteydessä olleen avoimen ”miksi” -kysymyksen työelämään liittyneet vastaukset (N=1403) muodostivat tämän tutkimuksen lopullisen aineiston. Aineisto jakautui vastausten perusteella kolmeen osaan (tyytyväiset N=1108, tyytymättömät N=71 ja epävarmat N=224), jonka jälkeen kukin aineiston osa analysoitiin käyttäen aineistolähtöistä grounded theory -menetelmää.
Analyysin tuloksena syntyi kokonaiskuva kolmen eri tavoin koulutusvalintaansa suhtautuvan opiskelijaryhmän työelämänäkymistä. Ryhmien työelämänäkymissä toistuu osittain samat teemat niiden ollessa kuitenkin keskenään erilaisia. Tulokset osoittavat koulutusvalintaan suhtautumisen ja työelämänäkymien välisen yhteyden, jolloin koulutusvalinnan tekeminen ja opintojen aikainen uraohjaus nousevat yksilön uran rakentumisessa merkittävään rooliin.
|