Videopelit ja persoonallisuus videopelit persoonallisuustutkimuksen työvälineenä

Tässä tutkielmassa selvitetään voidaanko videopelejä käyttää persoonallisuustutkimuksessa ja millainen yhteys persoonallisuudella ja videopelikäyttäytymisellä on. Videopelien käyttäminen persoonallisuustutkimuksessa on vielä vähäistä, mutta vaikka aiheessa onkin vielä paljon tutkittavaa, tämänhetkis...

Full description

Bibliographic Details
Main Author: Kupiainen, Sampo
Other Authors: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Bachelor's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75717
_version_ 1826225798768492544
author Kupiainen, Sampo
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Kupiainen, Sampo Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Kupiainen, Sampo Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Kupiainen, Sampo
datasource_str_mv jyx
description Tässä tutkielmassa selvitetään voidaanko videopelejä käyttää persoonallisuustutkimuksessa ja millainen yhteys persoonallisuudella ja videopelikäyttäytymisellä on. Videopelien käyttäminen persoonallisuustutkimuksessa on vielä vähäistä, mutta vaikka aiheessa onkin vielä paljon tutkittavaa, tämänhetkisten tutkimusten perusteella videopelejä voidaan käyttää persoonallisuuden tutkimisessa. Tutkimuksissa kävi ilmi, että persoonallisuudella ja jopa pelaajan iällä on yhteys videopelikäyttäytymiseen. This study focuses on finding out whether video games can be used as a tool in personality research and what is the relationship between personality and video game behavior. Using video games in personality research is minor and even though the subject needs to be studied more, based on current research video games can be used in studying personality. Based on the studies it turns out that personality and even the age of the player are related to video game behavior.
first_indexed 2024-09-11T08:51:57Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Lakanen, Antti-Jussi", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kupiainen, Sampo", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-18T10:07:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-18T10:07:47Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75717", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 tutkielmassa selvitet\u00e4\u00e4n voidaanko videopelej\u00e4 k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 persoonallisuustutkimuksessa ja millainen yhteys persoonallisuudella ja videopelik\u00e4ytt\u00e4ytymisell\u00e4 on. Videopelien k\u00e4ytt\u00e4minen persoonallisuustutkimuksessa on viel\u00e4 v\u00e4h\u00e4ist\u00e4, mutta vaikka aiheessa onkin viel\u00e4 paljon tutkittavaa, t\u00e4m\u00e4nhetkisten tutkimusten perusteella videopelej\u00e4 voidaan k\u00e4ytt\u00e4\u00e4 persoonallisuuden tutkimisessa. Tutkimuksissa k\u00e4vi ilmi, ett\u00e4 persoonallisuudella ja jopa pelaajan i\u00e4ll\u00e4 on yhteys videopelik\u00e4ytt\u00e4ytymiseen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This study focuses on finding out whether video games can be used as a tool in personality research and what is the relationship between personality and video game behavior. Using video games in personality research is minor and even though the subject needs to be studied more, based on current research video games can be used in studying personality. Based on the studies it turns out that personality and even the age of the player are related to video game behavior.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-18T10:07:47Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-18T10:07:47Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "21", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "psykologia", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "big five", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Videopelit ja persoonallisuus : videopelit persoonallisuustutkimuksen ty\u00f6v\u00e4lineen\u00e4", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105182985", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietotekniikka", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Mathematical Information Technology", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "602", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "persoonallisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "persoonallisuuden psykologia", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75717
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:43Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/6da4a380-5162-4caa-abec-8dd9af035020\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105182985.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Kupiainen, Sampo Videopelit ja persoonallisuus : videopelit persoonallisuustutkimuksen työvälineenä psykologia big five Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 persoonallisuus videopelit persoonallisuuden psykologia
title Videopelit ja persoonallisuus : videopelit persoonallisuustutkimuksen työvälineenä
title_full Videopelit ja persoonallisuus : videopelit persoonallisuustutkimuksen työvälineenä
title_fullStr Videopelit ja persoonallisuus : videopelit persoonallisuustutkimuksen työvälineenä Videopelit ja persoonallisuus : videopelit persoonallisuustutkimuksen työvälineenä
title_full_unstemmed Videopelit ja persoonallisuus : videopelit persoonallisuustutkimuksen työvälineenä Videopelit ja persoonallisuus : videopelit persoonallisuustutkimuksen työvälineenä
title_short Videopelit ja persoonallisuus
title_sort videopelit ja persoonallisuus videopelit persoonallisuustutkimuksen työvälineenä
title_sub videopelit persoonallisuustutkimuksen työvälineenä
title_txtP Videopelit ja persoonallisuus : videopelit persoonallisuustutkimuksen työvälineenä
topic psykologia big five Tietotekniikka Mathematical Information Technology 602 persoonallisuus videopelit persoonallisuuden psykologia
topic_facet 602 Mathematical Information Technology Tietotekniikka big five persoonallisuuden psykologia persoonallisuus psykologia videopelit
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75717 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105182985
work_keys_str_mv AT kupiainensampo videopelitjapersoonallisuusvideopelitpersoonallisuustutkimuksentyövälineenä