Videopelit ja persoonallisuus videopelit persoonallisuustutkimuksen työvälineenä

Tässä tutkielmassa selvitetään voidaanko videopelejä käyttää persoonallisuustutkimuksessa ja millainen yhteys persoonallisuudella ja videopelikäyttäytymisellä on. Videopelien käyttäminen persoonallisuustutkimuksessa on vielä vähäistä, mutta vaikka aiheessa onkin vielä paljon tutkittavaa, tämänhetkis...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Kupiainen, Sampo
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75717
Kuvaus
Yhteenveto:Tässä tutkielmassa selvitetään voidaanko videopelejä käyttää persoonallisuustutkimuksessa ja millainen yhteys persoonallisuudella ja videopelikäyttäytymisellä on. Videopelien käyttäminen persoonallisuustutkimuksessa on vielä vähäistä, mutta vaikka aiheessa onkin vielä paljon tutkittavaa, tämänhetkisten tutkimusten perusteella videopelejä voidaan käyttää persoonallisuuden tutkimisessa. Tutkimuksissa kävi ilmi, että persoonallisuudella ja jopa pelaajan iällä on yhteys videopelikäyttäytymiseen. This study focuses on finding out whether video games can be used as a tool in personality research and what is the relationship between personality and video game behavior. Using video games in personality research is minor and even though the subject needs to be studied more, based on current research video games can be used in studying personality. Based on the studies it turns out that personality and even the age of the player are related to video game behavior.