Millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa?

Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa. Tutkielman aineistona olemme saaneet hyödyntää osa-aineistoa laajasta Opinto-ohjauksen ammattilaiset työssään eli OHJAT –seurantatutkimuksen kokonaisuudesta, jo...

Full description

Bibliographic Details
Main Authors: Taurén, Juuli-Anna, Kotiranta, Pauliina
Other Authors: Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta, Faculty of Education and Psychology, Opettajankoulutuslaitos, Department of Teacher Education, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Format: Master's thesis
Language:fin
Published: 2021
Subjects:
Online Access: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75689
_version_ 1826225704121925632
author Taurén, Juuli-Anna Kotiranta, Pauliina
author2 Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Taurén, Juuli-Anna Kotiranta, Pauliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Taurén, Juuli-Anna Kotiranta, Pauliina Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta Faculty of Education and Psychology Opettajankoulutuslaitos Department of Teacher Education Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Taurén, Juuli-Anna
datasource_str_mv jyx
description Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa. Tutkielman aineistona olemme saaneet hyödyntää osa-aineistoa laajasta Opinto-ohjauksen ammattilaiset työssään eli OHJAT –seurantatutkimuksen kokonaisuudesta, jossa tutkitaan kaikissa oppilaitoskonteksteissa toimivien opinto-ohjaajien koulutusta, työuria, työnkuvia sekä työhyvinvointia (ks. Rantanen, Mäkikangas, Puukari & Silvonen, 2020; Rantanen, Silvonen, Koskela & Puukari, 2020; Rantanen, 2019; Rantanen & Silvonen, 2018). Tutkimusaineisto on kerätty keväällä 2020 haastattelemalla eri koulutusasteilla toimivia opinto-ohjaajia. Tämän tutkielman aineistona on 11 peruskoulun opinto-ohjaajan haastattelua. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja aineisto on analysoitu laadullisesti, aineistolähtöisen sisällönanalyysin periaattein. Analyysin tuloksena muodostui neljä pääluokkaa. Muuttuva työelämä pääluokka on pääluokista selkeästi suurin. Luokka muodostuu yläluokista työn muutos, tulevaisuuden työelämätaidot ja vaatimukset sekä tulevaisuuden työelämän haasteet. Mahdollisuudet tulevaisuudessa luokka sisältää yläluokat koulutuksen ja työelämän mahdollisuudet ja muut mahdollisuudet. Tulevaisuuteen ohjaaminen on yläluokkien nuorten tulevaisuuden näkymät ja tulevaisuusohjaus muodostama. Eriarvoistuva yhteiskunta sisältää yläluokat rakenteelliset haasteet ja nuorten henkinen jaksaminen.
first_indexed 2021-05-17T13:41:02Z
format Pro gradu
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Puukari, Sauli", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Taur\u00e9n, Juuli-Anna", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Kotiranta, Pauliina", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-17T10:30:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-17T10:30:27Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75689", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4m\u00e4n pro gradu -tutkielman tarkoituksena on selvitt\u00e4\u00e4, millaisena oppilaiden tulevaisuus n\u00e4ytt\u00e4ytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa. Tutkielman aineistona olemme saaneet hy\u00f6dynt\u00e4\u00e4 osa-aineistoa laajasta Opinto-ohjauksen ammattilaiset ty\u00f6ss\u00e4\u00e4n eli OHJAT \u2013seurantatutkimuksen kokonaisuudesta, jossa tutkitaan kaikissa oppilaitoskonteksteissa toimivien opinto-ohjaajien koulutusta, ty\u00f6uria, ty\u00f6nkuvia sek\u00e4 ty\u00f6hyvinvointia (ks. Rantanen, M\u00e4kikangas, Puukari & Silvonen, 2020; Rantanen, Silvonen, Koskela & Puukari, 2020; Rantanen, 2019; Rantanen & Silvonen, 2018). Tutkimusaineisto on ker\u00e4tty kev\u00e4\u00e4ll\u00e4 2020 haastattelemalla eri koulutusasteilla toimivia opinto-ohjaajia. T\u00e4m\u00e4n tutkielman aineistona on 11 peruskoulun opinto-ohjaajan haastattelua. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina ja aineisto on analysoitu laadullisesti, aineistol\u00e4ht\u00f6isen sis\u00e4ll\u00f6nanalyysin periaattein.\nAnalyysin tuloksena muodostui nelj\u00e4 p\u00e4\u00e4luokkaa. Muuttuva ty\u00f6el\u00e4m\u00e4 p\u00e4\u00e4luokka on p\u00e4\u00e4luokista selke\u00e4sti suurin. Luokka muodostuu yl\u00e4luokista ty\u00f6n muutos, tulevaisuuden ty\u00f6el\u00e4m\u00e4taidot ja vaatimukset sek\u00e4 tulevaisuuden ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n haasteet. Mahdollisuudet tulevaisuudessa luokka sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 yl\u00e4luokat koulutuksen ja ty\u00f6el\u00e4m\u00e4n mahdollisuudet ja muut mahdollisuudet. Tulevaisuuteen ohjaaminen on yl\u00e4luokkien nuorten tulevaisuuden n\u00e4kym\u00e4t ja tulevaisuusohjaus muodostama. Eriarvoistuva yhteiskunta sis\u00e4lt\u00e4\u00e4 yl\u00e4luokat rakenteelliset haasteet ja nuorten henkinen jaksaminen.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-17T10:30:27Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-17T10:30:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "80", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.mimetype", "value": "application/pdf", "language": null, "element": "format", "qualifier": "mimetype", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tulevaisuusohjaus", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "tulevaisuuskuva", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Millaisena oppilaiden tulevaisuus n\u00e4ytt\u00e4ytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa?", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "master thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105172962", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Pro gradu -tutkielma", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Master\u2019s thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Kasvatustieteiden ja psykologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Education and Psychology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Opettajankoulutuslaitos", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Department of Teacher Education", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Ohjausalan maisteriohjelma", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Master\u2019s Degree Programme in Guidance and Counselling", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "masterThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "1031", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaajat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaanohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "nuoret", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "ty\u00f6el\u00e4m\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tulevaisuus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "opinto-ohjaus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tulevaisuuskasvatus", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "oppilaat", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.content", "value": "fulltext", "language": null, "element": "format", "qualifier": "content", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.okm", "value": "G2", "language": null, "element": "type", "qualifier": "okm", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75689
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:56:05Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/78f5f21a-6531-49a8-a5a5-5a3bfa6736aa\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105172962.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Taurén, Juuli-Anna Kotiranta, Pauliina Millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa? tulevaisuusohjaus tulevaisuuskuva Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 opinto-ohjaajat oppilaanohjaus nuoret työelämä tulevaisuus opinto-ohjaus tulevaisuuskasvatus oppilaat
title Millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa?
title_full Millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa?
title_fullStr Millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa? Millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa?
title_full_unstemmed Millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa? Millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa?
title_short Millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa?
title_sort millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto ohjaajien puheessa
title_txtP Millaisena oppilaiden tulevaisuus näyttäytyy peruskoulun opinto-ohjaajien puheessa?
topic tulevaisuusohjaus tulevaisuuskuva Ohjausalan maisteriohjelma Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling 1031 opinto-ohjaajat oppilaanohjaus nuoret työelämä tulevaisuus opinto-ohjaus tulevaisuuskasvatus oppilaat
topic_facet 1031 Master’s Degree Programme in Guidance and Counselling Ohjausalan maisteriohjelma nuoret opinto-ohjaajat opinto-ohjaus oppilaanohjaus oppilaat tulevaisuus tulevaisuuskasvatus tulevaisuuskuva tulevaisuusohjaus työelämä
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75689 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105172962
work_keys_str_mv AT taurenjuulianna millaisenaoppilaidentulevaisuusnäyttäytyyperuskoulunopintoohjaajienpuheessa