Pelien menestystä edistävät tekijät videopelialalla

Tässä kandidaatin tutkielmassa käsitellään videopelien menestykseen vaikuttavia tekijöitä videopelialalla. Tutkimus on toteutettu kirjalliskatsauksena ja sen tarkoituksena on ollut kerätä tutkimusta aiheeseen liittyen. Tutkimuksessa keskitytään erilaisiin videopelien menestykseen vaikuttaviin tekijö...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Krats, Mikael
Muut tekijät: Informaatioteknologian tiedekunta, Faculty of Information Technology, Informaatioteknologia, Information Technology, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Kandityö
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75680
_version_ 1826225815333896192
author Krats, Mikael
author2 Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_facet Krats, Mikael Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä Krats, Mikael Informaatioteknologian tiedekunta Faculty of Information Technology Informaatioteknologia Information Technology Jyväskylän yliopisto University of Jyväskylä
author_sort Krats, Mikael
datasource_str_mv jyx
description Tässä kandidaatin tutkielmassa käsitellään videopelien menestykseen vaikuttavia tekijöitä videopelialalla. Tutkimus on toteutettu kirjalliskatsauksena ja sen tarkoituksena on ollut kerätä tutkimusta aiheeseen liittyen. Tutkimuksessa keskitytään erilaisiin videopelien menestykseen vaikuttaviin tekijöihin ja syihin, jotka tekevät niistä erityisiä videopelialalle. Ensimmäisessä sisältöluvussa käydään läpi videopelialan rakennetta, mobiilipelialaa ja käyttäjien merkitystä pelialalle. Toisessa sisältöluvussa puhutaan pelinkehittäjän vaikutusmahdollisuuksista pelin menestykseen pelien laatuominaisuuksien, ansaintamallien, innovaation ja markkinointiviestinnän kautta. Kolmannessa sisältöluvussa kerrotaan pelialan yhteisöjen ja sosiaalisten yhteyksien merkityksestä. Siinä puhutaan yhteisöjen hyödyntämisestä, käyttäjälähtöisestä jakamisesta, sosiaalisesta pääomasta ja peliarvosteluista. Toisen ja kolmannen sisältöluvun tekijät määrittävät yhdessä tämän tutkimuksen pelien menestystä edistävät tekijät. Tutkimustuloksissa menestystekijät jaettiin kolmeen osa-alueeseen: rahan tuottamisen optimointiin, käyttäjien saaman arvon tuottamiseen ja pelin tunnettavuuden kasvattamiseen. Rahan tuottamisen optimointi nähtiin kriittisenä asiana videopelien kaupalliselle menestykselle. Arvon tuottaminen käyttäjille ja pelin tunnettavuuden lisääminen tukevat tätä. Arvon tuottamisen todettiin lisäävään käyttäjien ostohalukkuutta, käyttäjien välistä jakamista ja käyttäjien kiinnostusta pelata pidempään. Tunnettavuuden kasvattaminen lisää uusien käyttäjien määrää. Pelien menestykseen havaittiin kehittyvän näiden kolmen osa-alueen kautta. Tutkimuksessa korostui myös käyttäjien merkitys, heidän ollessa kriittisessä roolissa videopelien menestyksen kannalta. This bachelor’s thesis addresses the factors influencing the success of video games in the video game industry. The research has been carried out as a written review and its intension has been to gather research on the topic. The research focuses on various factors affecting success of video games and on reasons that make them specific to the video game industry. First content chapter reviews the structure of the video game industry, the mobile gaming industry, and the importance of users for the gaming industry. The second content chapter talks about the game developer's ability to influence game's success through games' quality features, monetization models, innovation, and promotion. The third content chapter discusses the importance communities in gaming industry and the social connections. It talks about community exploitation, social capital, and game reviews. The factors in the second and the third content chapters together determine the factors that contribute to the success of the games in this study. The research results divide success factors into three components: optimizing money production, generating value to users, and increasing awareness of the game. Optimizing money generation was seen as critical subject to the commercial success of video games. Creating value for the users and increasing awareness of the game support this. Value creation was found to increase users' willingness to buy, user-based sharing, and users' interest in playing for longer. Increasing awareness increases the number of new users. The success of the games was found to develop through these three components. This study also highlighted the importance of users, as they are in critical role regarding success of video games.
first_indexed 2021-05-17T13:40:08Z
format Kandityö
free_online_boolean 1
fullrecord [{"key": "dc.contributor.advisor", "value": "Kypp\u00f6, Jorma", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "advisor", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.author", "value": "Krats, Mikael", "language": "", "element": "contributor", "qualifier": "author", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.accessioned", "value": "2021-05-17T10:01:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "accessioned", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.available", "value": "2021-05-17T10:01:17Z", "language": null, "element": "date", "qualifier": "available", "schema": "dc"}, {"key": "dc.date.issued", "value": "2021", "language": "", "element": "date", "qualifier": "issued", "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.uri", "value": "https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75680", "language": null, "element": "identifier", "qualifier": "uri", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "T\u00e4ss\u00e4 kandidaatin tutkielmassa k\u00e4sitell\u00e4\u00e4n videopelien menestykseen vaikuttavia tekij\u00f6it\u00e4 videopelialalla. Tutkimus on toteutettu kirjalliskatsauksena ja sen tarkoituksena on ollut ker\u00e4t\u00e4 tutkimusta aiheeseen liittyen. Tutkimuksessa keskityt\u00e4\u00e4n erilaisiin videopelien menestykseen vaikuttaviin tekij\u00f6ihin ja syihin, jotka tekev\u00e4t niist\u00e4 erityisi\u00e4 videopelialalle. Ensimm\u00e4isess\u00e4 sis\u00e4lt\u00f6luvussa k\u00e4yd\u00e4\u00e4n l\u00e4pi videopelialan rakennetta, mobiilipelialaa ja k\u00e4ytt\u00e4jien merkityst\u00e4 pelialalle. Toisessa sis\u00e4lt\u00f6luvussa puhutaan pelinkehitt\u00e4j\u00e4n vaikutusmahdollisuuksista pelin menestykseen pelien laatuominaisuuksien, ansaintamallien, innovaation ja markkinointiviestinn\u00e4n kautta. Kolmannessa sis\u00e4lt\u00f6luvussa kerrotaan pelialan yhteis\u00f6jen ja sosiaalisten yhteyksien merkityksest\u00e4. Siin\u00e4 puhutaan yhteis\u00f6jen hy\u00f6dynt\u00e4misest\u00e4, k\u00e4ytt\u00e4j\u00e4l\u00e4ht\u00f6isest\u00e4 jakamisesta, sosiaalisesta p\u00e4\u00e4omasta ja peliarvosteluista. Toisen ja kolmannen sis\u00e4lt\u00f6luvun tekij\u00e4t m\u00e4\u00e4ritt\u00e4v\u00e4t yhdess\u00e4 t\u00e4m\u00e4n tutkimuksen pelien menestyst\u00e4 edist\u00e4v\u00e4t tekij\u00e4t. Tutkimustuloksissa menestystekij\u00e4t jaettiin kolmeen osa-alueeseen: rahan tuottamisen optimointiin, k\u00e4ytt\u00e4jien saaman arvon tuottamiseen ja pelin tunnettavuuden kasvattamiseen. Rahan tuottamisen optimointi n\u00e4htiin kriittisen\u00e4 asiana videopelien kaupalliselle menestykselle. Arvon tuottaminen k\u00e4ytt\u00e4jille ja pelin tunnettavuuden lis\u00e4\u00e4minen tukevat t\u00e4t\u00e4. Arvon tuottamisen todettiin lis\u00e4\u00e4v\u00e4\u00e4n k\u00e4ytt\u00e4jien ostohalukkuutta, k\u00e4ytt\u00e4jien v\u00e4list\u00e4 jakamista ja k\u00e4ytt\u00e4jien kiinnostusta pelata pidemp\u00e4\u00e4n. Tunnettavuuden kasvattaminen lis\u00e4\u00e4 uusien k\u00e4ytt\u00e4jien m\u00e4\u00e4r\u00e4\u00e4. Pelien menestykseen havaittiin kehittyv\u00e4n n\u00e4iden kolmen osa-alueen kautta. Tutkimuksessa korostui my\u00f6s k\u00e4ytt\u00e4jien merkitys, heid\u00e4n ollessa kriittisess\u00e4 roolissa videopelien menestyksen kannalta.", "language": "fi", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.abstract", "value": "This bachelor\u2019s thesis addresses the factors influencing the success of video games in the video game industry. The research has been carried out as a written review and its intension has been to gather research on the topic. The research focuses on various factors affecting success of video games and on reasons that make them specific to the video game industry. First content chapter reviews the structure of the video game industry, the mobile gaming industry, and the importance of users for the gaming industry. The second content chapter talks about the game developer's ability to influence game's success through games' quality features, monetization models, innovation, and promotion. The third content chapter discusses the importance communities in gaming industry and the social connections. It talks about community exploitation, social capital, and game reviews. The factors in the second and the third content chapters together determine the factors that contribute to the success of the games in this study. The research results divide success factors into three components: optimizing money production, generating value to users, and increasing awareness of the game. Optimizing money generation was seen as critical subject to the commercial success of video games. Creating value for the users and increasing awareness of the game support this. Value creation was found to increase users' willingness to buy, user-based sharing, and users' interest in playing for longer. Increasing awareness increases the number of new users. The success of the games was found to develop through these three components. This study also highlighted the importance of users, as they are in critical role regarding success of video games.", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "abstract", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Submitted by Paivi Vuorio (paelvuor@jyu.fi) on 2021-05-17T10:01:17Z\nNo. of bitstreams: 0", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.description.provenance", "value": "Made available in DSpace on 2021-05-17T10:01:17Z (GMT). No. of bitstreams: 0\n Previous issue date: 2021", "language": "en", "element": "description", "qualifier": "provenance", "schema": "dc"}, {"key": "dc.format.extent", "value": "33", "language": "", "element": "format", "qualifier": "extent", "schema": "dc"}, {"key": "dc.language.iso", "value": "fin", "language": null, "element": "language", "qualifier": "iso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights", "value": "In Copyright", "language": "en", "element": "rights", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "videopeliala", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "pelinkehitt\u00e4j\u00e4", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.other", "value": "peliarvostelu", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "other", "schema": "dc"}, {"key": "dc.title", "value": "Pelien menestyst\u00e4 edist\u00e4v\u00e4t tekij\u00e4t videopelialalla", "language": "", "element": "title", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.type", "value": "bachelor thesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": null, "schema": "dc"}, {"key": "dc.identifier.urn", "value": "URN:NBN:fi:jyu-202105172953", "language": "", "element": "identifier", "qualifier": "urn", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Bachelor's thesis", "language": "en", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.ontasot", "value": "Kandidaatinty\u00f6", "language": "fi", "element": "type", "qualifier": "ontasot", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Informaatioteknologian tiedekunta", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.faculty", "value": "Faculty of Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "faculty", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Informaatioteknologia", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.department", "value": "Information Technology", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "department", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "Jyv\u00e4skyl\u00e4n yliopisto", "language": "fi", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.contributor.organization", "value": "University of Jyv\u00e4skyl\u00e4", "language": "en", "element": "contributor", "qualifier": "organization", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Tietoj\u00e4rjestelm\u00e4tiede", "language": "fi", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.discipline", "value": "Information Systems Science", "language": "en", "element": "subject", "qualifier": "discipline", "schema": "dc"}, {"key": "yvv.contractresearch.funding", "value": "0", "language": "", "element": "contractresearch", "qualifier": "funding", "schema": "yvv"}, {"key": "dc.type.coar", "value": "http://purl.org/coar/resource_type/c_7a1f", "language": null, "element": "type", "qualifier": "coar", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.accesslevel", "value": "openAccess", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "accesslevel", "schema": "dc"}, {"key": "dc.type.publication", "value": "bachelorThesis", "language": null, "element": "type", "qualifier": "publication", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.oppiainekoodi", "value": "601", "language": "", "element": "subject", "qualifier": "oppiainekoodi", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "yhteis\u00f6t", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "sosiaalinen p\u00e4\u00e4oma", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "videopelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "menestyminen", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "markkinointiviestint\u00e4", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "innovaatiot", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "tietokonepelit", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.subject.yso", "value": "pelisuunnittelu", "language": null, "element": "subject", "qualifier": "yso", "schema": "dc"}, {"key": "dc.rights.url", "value": "https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/", "language": null, "element": "rights", "qualifier": "url", "schema": "dc"}]
id jyx.123456789_75680
language fin
last_indexed 2025-02-18T10:55:02Z
main_date 2021-01-01T00:00:00Z
main_date_str 2021
online_boolean 1
online_urls_str_mv {"url":"https:\/\/jyx.jyu.fi\/bitstreams\/29f7e367-8b8c-4480-90ee-389ca3ab1922\/download","text":"URN:NBN:fi:jyu-202105172953.pdf","source":"jyx","mediaType":"application\/pdf"}
publishDate 2021
record_format qdc
source_str_mv jyx
spellingShingle Krats, Mikael Pelien menestystä edistävät tekijät videopelialalla videopeliala pelinkehittäjä peliarvostelu Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 yhteisöt sosiaalinen pääoma videopelit menestyminen pelit markkinointiviestintä innovaatiot tietokonepelit pelisuunnittelu
title Pelien menestystä edistävät tekijät videopelialalla
title_full Pelien menestystä edistävät tekijät videopelialalla
title_fullStr Pelien menestystä edistävät tekijät videopelialalla Pelien menestystä edistävät tekijät videopelialalla
title_full_unstemmed Pelien menestystä edistävät tekijät videopelialalla Pelien menestystä edistävät tekijät videopelialalla
title_short Pelien menestystä edistävät tekijät videopelialalla
title_sort pelien menestystä edistävät tekijät videopelialalla
title_txtP Pelien menestystä edistävät tekijät videopelialalla
topic videopeliala pelinkehittäjä peliarvostelu Tietojärjestelmätiede Information Systems Science 601 yhteisöt sosiaalinen pääoma videopelit menestyminen pelit markkinointiviestintä innovaatiot tietokonepelit pelisuunnittelu
topic_facet 601 Information Systems Science Tietojärjestelmätiede innovaatiot markkinointiviestintä menestyminen peliarvostelu pelinkehittäjä pelisuunnittelu pelit sosiaalinen pääoma tietokonepelit videopeliala videopelit yhteisöt
url https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75680 http://www.urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-202105172953
work_keys_str_mv AT kratsmikael pelienmenestystäedistävättekijätvideopelialalla