Vanhana valvonut -romaani adhd ja kirjoitusprojekti

Adhd liitetään yleensä lapsiin ja nuoriin, koulupudokkaisiin, elämänhallintaongelmiin ja syrjäytymiseen. Luovuutta ja luovaa kirjoittamista käsittelevissä tutkimuksissa useimmiten mainittuja mielenterveysongelmia ovat masennus, kaksisuuntainen mielialahäiriö ja päihdeongelmat. Adhd ei tunnu sopivan...

Täydet tiedot

Bibliografiset tiedot
Päätekijä: Sundgren, Eva
Muut tekijät: Humanistis-yhteiskuntatieteellinen tiedekunta, Faculty of Humanities and Social Sciences, Musiikin, taiteen ja kulttuurin tutkimuksen laitos, Department of Music, Art and Culture Studies, Jyväskylän yliopisto, University of Jyväskylä
Aineistotyyppi: Pro gradu
Kieli:fin
Julkaistu: 2021
Aiheet:
Linkit: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/75675
Kuvaus
Yhteenveto:Adhd liitetään yleensä lapsiin ja nuoriin, koulupudokkaisiin, elämänhallintaongelmiin ja syrjäytymiseen. Luovuutta ja luovaa kirjoittamista käsittelevissä tutkimuksissa useimmiten mainittuja mielenterveysongelmia ovat masennus, kaksisuuntainen mielialahäiriö ja päihdeongelmat. Adhd ei tunnu sopivan tälle kentälle, kenties siihen liitettyjen stereotypioiden takia. Sitä esiintyy kuitenkin myös aikuisilla ja sen on todettu olevan yhteydessä luovuuteen. Aikuisiällä saatu diagnoosi voi olla helpotus, joka auttaa ymmärtämään omaa toimintaa ja hankkimaan apua sen kohentamiseksi. Tämän tutkielman taiteellinen osuus oli kirjoittaa valmiiksi aikaisemmin aloittamani romaanikäsikirjoitus Vanhana valvonut, mikä vaati määrätietoista ponnistelua. Tieteellinen osuus oli tarkastella kirjoitusprojektia suhteessa tutkimustietoon ja tekijän omiin kokemuksiin aktiivisuuden ja tarkkaavuuden häiriöstä (adhd). Kysymyksessä on autoetnografinen tapaustutkimus. Tutkielmani tarkoitus on selvittää, miten ongelmaksi koetut adhd-piirteet, kuten keskittymisvaikeus ja impulsiivisuus, haittaavat kirjoittamista, millaisia selviytymiskeinoja käytän keskeyttämisten ja viriketulvan miljöössä sekä miten hyödynnän voimavaroina pidettyjä adhd-piirteitä eli energisyyttä, uppoutumista (flow) ja luovaa ajattelua. Tutkielman aineistona on kirjoittamisprojektin aikana pitämäni työpäiväkirja, ja menetelmänä on sisällönanalyysi. Adhd-piirteissä on kysymys jatkumosta eikä binaarisista oppositioista. Lisäksi kaikilla ei ole samoja oireita ja käyttäytymiseen vaikuttaa moni muukin tekijä. Niinpä on hankalaa sanoa, mikä johtuu juuri adhd:sta. Nämä seikat pidin mielessäni tutkimusprosessin aikana. Työpäiväkirjasta ilmeni, että koin romaani- ja tutkielmaprosessin aikana runsaasti haittaa keskittymisvaikeuksista, jotka aiheutuivat sisäisistä tai ulkoisista häiriöistä, etenkin äänistä. Käytin aktiivisesti erilaisia selviytymiskeinoja, kuten liikunta, virikkeiden vähentäminen sekä sopivan ajan ja paikan valinta. Sijaistoiminnot ja ajatusten harhailu veivät ajoittain pois asiasta mutta poikivat toisinaan ratkaisuja mieltä vaivanneisiin ongelmiin. Toisinaan uppouduin kirjoittamiseen niin, että kadotin ajan- ja paikantajuni, tunsin mielihyvää inspiroivista ideoista ja tekstin syntymisestä kuin itsestään. Romaanikäsikirjoitus ja työpäiväkirja valmistuivat loppukeväällä 2020, mutta tutkielma jäi lepäämään lähes vuodeksi, koska suunnitelmani muuttuivat ja mielenkiintoni suuntautui moniaalle. Nämäkin ovat leimallisia adhd-piirteitä.